• guppyn

Hemlagat!

Här tänkte jag att vi kunde fortsätta från förra tråden www.familjeliv.se/Forum-3-39/m46682561.html

Då jag själv gärna vill fortsätta vara med och min son nu har hunnit bli 10 månader, så kallar jag den rätt och slätt för hemlagat

Så nu kan vi fortsätta funderingar kring vad vi kan laga för mat, hur vi kan frysa ner den, puréa eller mosa den, innehåll, matvägran m. m...

Välkomna nya som gamla!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-02 14:38
    Här finns lite inspiration att hämta:
    www.barnmat.net/matkompendium.html
    ww.blojbarnet.se
    www.lagabarnmat.se

kom gärna med fler tips på länkar så ska jag försöka få in dem här...

• Svar på tråden Hemlagat!
  • Vic2ria

läs på livsmedelsverket. står det bra eller growingpeople.se står det lite recept oxå.

jag skulle nog inte ge en sån liten korv, köttbullar, pulversåser (innehåller nog mkt salt), är så mycket andra tillsatser osv så då skulle jag nog hellre ge burkmat.

Ägg går bra att ge, ge lite äggvita först, främst ägggulan som man kan vara allergisk för har jag för mig.

Det mesta kan du ge, dock inte stekt mat, men allt går ju att koka.
    inte för mkt fullkornsmat
    ej heller
    honung, spenat, mangold, nässlor rödbetor

• LAV0LINA
    Hemlighet skrev 2009-11-24 23:05:05 följande:
    Jag har några frågor ang. hemlagad mat. I dags läget ger jag henne bara burkmat för jag blir inte klok på vad jag kan ge och inte ge. Har läst att salt skall man inte ge. Men kan jag ge henne den mat vi äter om jag kokar köttet istället för att steka det? Kan jag ge henne falukorv, köttbullar, pulver såser? Såser skall helst inte göras på mjölk har jag läst. Kan jag ge henne lite ägg? Vad är BIGG NO NO att ge? Dottern är 7 månader kanske jag skall tillägga.
    Tror inte pulversåser är nån bra idé det är väl ofta salt i dom?
    Min dotter är också 7 månader, jag har inte provat ge henne falukorv eller köttbullar ännu (jag är lat och köper färdiglagade köttbullar) pga salthalten.
    Falukorv har jag dock hört nånstans att man kan ge snart?
    Halvfabrikat aktar jag mig för (även om jag äter det själv) just eftersom det ofta är en massa salt och säkert en hel del andra konstigheter i.
    Ägg borde du kunna prova göra, läste ju tidigare här i tråden att någon mamma gjort en omelett och om det var i förra tråden var det någon som gjorde pannkaka
  • norgesessan

Pulversås ger inte jag häller. Det är jättelätt att göra egen sås. Bechamelsås på mest vatten och lite mjölk, + kryddor tex.
    Gör man en större sats så kan man ha det i istärningfack och frysa in, och sedanha det i en påse, så har man sås till maten i fortsättningen.

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • kokos

Jag har gjort korvragu på kycklingkorv (vi äter inte griskött). Sonen älskar det! Sås gör jag egen så man vet vad som är i. Äggula har jag gett flera gånger och han tycker det är supergott Inte sett några tecken på allergi. Det är skönt för sonen börjar äta lite större bitar nu. Lasagne och spaghetti till exempel skär jag bara i mindre bitar mixar inte längre....

• Allrona
    Hemlighet skrev 2009-11-24 21:59:51 följande:
    Ni som lagar mat åt era barn.Kan ni hjälpa mig med en sak?I morgon skall vi äta stekt kyckling, ris och curry sås.Kan dottern äta det om vi inte saltar och gör hennes curry sås på vatten?Och gör puré av det, självklart Hon är 7 månader.
    Tycker det låter jättegott till din tjej. Men inte behöver du göra såsen på vatten, det går alldeles utmärkt att laga mat på mjölk och grädde till bebisar.
  • Ankissen

Nu har min lilla Ella kommit igång med att äta kött, fisk och kyckling, så väl som alla rotfrukter, grönsaker och frukter som vi provat.

Än så länge har vi inte infört pasta eller ris eller så - är det nästa steg?
    Hur mycket variation måste man ha på rätterna? Räcker det tillsvidare med att ha en kycklingrätt hon får av, en fiskrätt och en köttfärsrätt? Jag varierar ju t.e.x grönsakerna hon får till, hela tiden.

• ELLEoClara

Min tjej har fått pasta och ris från början ( efter smakis perioden).
    Det som kan vara problem med pasta/ ris är att det inte går att mixa helt slätt utan det blir lite grynig konsistens. Min tjej har fixat det från ca 5 mån ålder men det är ju olika.
    Första gången använde jag både potatis och ris för att få den slätare:
    Gjorde:
    Köttfärs
    ris
    morot
    1 liten potatis
    persilja

• Allrona
    Hemlighet skrev 2009-11-24 23:05:05 följande:
    Jag har några frågor ang. hemlagad mat.I dags läget ger jag henne bara burkmat för jag blir inte klok på vad jag kan ge och inte ge.Har läst att salt skall man inte ge.Men kan jag ge henne den mat vi äter om jag kokar köttet istället för att steka det?Kan jag ge henne falukorv, köttbullar, pulver såser?Såser skall helst inte göras på mjölk har jag läst.Kan jag ge henne lite ägg?Vad är BIGG NO NO att ge?Dottern är 7 månader kanske jag skall tillägga.
    Hej
    Det behöver inte alls vara så krångligt att göra egen mat. Det enda du behöver tänka på är att undvika salt och att inte steka maten hårt. Jag brukar tänka 1/3 kött, fisk el kyckling 1/3 grönsaker och 1/3 pasta, ris eller potatis.

Enklast är att skära ner kyckling, kött eller fisk i bitar. Lägg tillsammans med grönsaker tex tomat, morot, broccoli, ärtor, majs (tänk på att majs på burk är saltad ta fryst istället), häll på lite vatten och ha fett (rapsolja eller smör) och låt koka till grönsakerna är mjuka och köttet klart. Krydda med örter. Om du ska ha potatis till så kan även den koka med, annars blandar du i ris eller pasta på slutet. Mixa sen alltihop tillsammans med lite grädde.

Ett gott recept är detta:
    Skär potatis i bitar (ca 5 st) och lägg i kastrull tillsammns med lite vatten. Ställ på spisen på ganska hög värme.
    Skär ett fiskblock i ganska små bitar och lägg ner i kastrullen.
    Häll på frysta ärtor, fryst majs och fryst dill. Pressa över citron. Häll på grädde så att det täcker all mat, sänk värmen till medelvärme och låt allt koka tills potatisen är mjuk. Mixa till lagom konsistens.
  • Allrona
    Allrona skrev 2009-11-25 09:28:40 följande:
    HejDet behöver inte alls vara så krångligt att göra egen mat. Det enda du behöver tänka på är att undvika salt och att inte steka maten hårt. Jag brukar tänka 1/3 kött, fisk el kyckling 1/3 grönsaker och 1/3 pasta, ris eller potatis.Enklast är att skära ner kyckling, kött eller fisk i bitar. Lägg tillsammans med grönsaker tex tomat, morot, broccoli, ärtor, majs (tänk på att majs på burk är saltad ta fryst istället), häll på lite vatten och ha fett (rapsolja eller smör) och låt koka till grönsakerna är mjuka och köttet klart. Krydda med örter. Om du ska ha potatis till så kan även den koka med, annars blandar du i ris eller pasta på slutet. Mixa sen alltihop tillsammans med lite grädde.Ett gott recept är detta:Skär potatis i bitar (ca 5 st) och lägg i kastrull tillsammns med lite vatten. Ställ på spisen på ganska hög värme.Skär ett fiskblock i ganska små bitar och lägg ner i kastrullen. Häll på frysta ärtor, fryst majs och fryst dill. Pressa över citron. Häll på grädde så att det täcker all mat, sänk värmen till medelvärme och låt allt koka tills potatisen är mjuk. Mixa till lagom konsistens.
    Förresten, ta inte ett helt fiskblock första gången, kan ju vara bra att se att dottern gillar maten innan man gör så mycket Anpassa mängden potatis efter hur mycket fisk du har.
  • Tasha78

vist är det någon som har gjort någon blandning med frukt och yoghurt vill ni berätta hur ni har gjort hade tänkt prova

Svar på tråden Hemlagat!