Hemlighet skrev 2009-11-24 23:05:05 följande:
Jag har några frågor ang. hemlagad mat.I dags läget ger jag henne bara burkmat för jag blir inte klok på vad jag kan ge och inte ge.Har läst att salt skall man inte ge.Men kan jag ge henne den mat vi äter om jag kokar köttet istället för att steka det?Kan jag ge henne falukorv, köttbullar, pulver såser?Såser skall helst inte göras på mjölk har jag läst.Kan jag ge henne lite ägg?Vad är BIGG NO NO att ge?Dottern är 7 månader kanske jag skall tillägga.
Hej
Det behöver inte alls vara så krångligt att göra egen mat. Det enda du behöver tänka på är att undvika salt och att inte steka maten hårt. Jag brukar tänka 1/3 kött, fisk el kyckling 1/3 grönsaker och 1/3 pasta, ris eller potatis.
Enklast är att skära ner kyckling, kött eller fisk i bitar. Lägg tillsammans med grönsaker tex tomat, morot, broccoli, ärtor, majs (tänk på att majs på burk är saltad ta fryst istället), häll på lite vatten och ha fett (rapsolja eller smör) och låt koka till grönsakerna är mjuka och köttet klart. Krydda med örter. Om du ska ha potatis till så kan även den koka med, annars blandar du i ris eller pasta på slutet. Mixa sen alltihop tillsammans med lite grädde.
Ett gott recept är detta:
Skär potatis i bitar (ca 5 st) och lägg i kastrull tillsammns med lite vatten. Ställ på spisen på ganska hög värme.
Skär ett fiskblock i ganska små bitar och lägg ner i kastrullen.
Häll på frysta ärtor, fryst majs och fryst dill. Pressa över citron. Häll på grädde så att det täcker all mat, sänk värmen till medelvärme och låt allt koka tills potatisen är mjuk. Mixa till lagom konsistens.