• guppyn

Hemlagat!

Här tänkte jag att vi kunde fortsätta från förra tråden www.familjeliv.se/Forum-3-39/m46682561.html

Då jag själv gärna vill fortsätta vara med och min son nu har hunnit bli 10 månader, så kallar jag den rätt och slätt för hemlagat

Så nu kan vi fortsätta funderingar kring vad vi kan laga för mat, hur vi kan frysa ner den, puréa eller mosa den, innehåll, matvägran m. m...

Välkomna nya som gamla!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-02 14:38
    Här finns lite inspiration att hämta:
    www.barnmat.net/matkompendium.html
    ww.blojbarnet.se
    www.lagabarnmat.se

kom gärna med fler tips på länkar så ska jag försöka få in dem här...

• Svar på tråden Hemlagat!
  • mariamitsu

Ett tips på att frysa in barnmat: i bakformar. Jag ställer dem i en muffinsformplåt, så att de inte ramlar isär när man häller i purèn. Fryser och plockar sedan upp dem i plastpåse där jag har dem i frysen.

Mixar mycket frukt och bär själv, men bara det hon ska äta. Svårt att spara tycker jag... Brukar äta upp det som blir över själv :=)

• Winglur
    Ankissen skrev 2009-11-19 21:59:35 följande:
    Päronpuré gör jag, och den blir superbra som upptinad. Den äter Ella både som efterrätt till lunchmålet och som gröttillbehör.
    Hihi, min dotter heter också Ella! :D
    Men hur gör ni då?
    Bara river päron och blandar med vatten? eller bara päron?
  • Ankissen
    Winglur skrev 2009-11-19 22:51:49 följande:
    Hihi, min dotter heter också Ella! :D Men hur gör ni då? Bara river päron och blandar med vatten? eller bara päron?
    Väldigt tjusigt namn!
    Jag skalar päronen - brukar ta tre, fyra stycken, kärnar ur dem och delar dem i små fyrkantiga bitar. Sen kokar jag dem i lite vatten i några minuter, typ 10 minuter ungefär. Bitarna ska kännas mjuka när man sticker i dem med provsticka. Sen slänger jag ner bitarna och lite av kokvattnet i min mixer och mixar till purén slät. Man kan koka med äpplen med har jag läst, men det har jag inte gjort än eftersom päronpurén är en sån hit.
  • Godisunge

Trevlig tråd. Nya mat tips och ideer behöver man alltid. Tjejen är snart 6 mån och välldigt fötjust i mat, slukar allt (nästan) hon får med rasande fart.

• Godisunge

Ägg.
    Någon frågade tidigare om recept.
    Vi har ätit kokt ägg i små "smulor" till frukost (gulan till att börja med som är lätt att mosa i munnen) och sen har jag gjort fisk med ägg sås, alltså kokat fisk, gjort vit sås och blandat i hackat ägg och fisk. Gott med potatismos och ärtor.

Någon som har fler ideer på äggrätter?

• Tasha78

idag gjorde jag fylld paprika till min 7 månaders tjej
    jag fyllde paprikan med köttfärs, vitlök, dill, riven morot, riven potatis och ris sen fick det koka ca 1 timme tills paprikan var mjuk sen tog jag bort skalet och passerade med 1msk olja och 1/2dl av kokvattnet det blev gott

• Chocolatecookie

Vilken trevlig tråd. Här hoppar jag in om det är ok? Lagar också i stort sett all mat till min dotter, som nu är 7,5 månad.

Godisunge: Jag brukar göra en omelett på 1 ägg och 1 msk grädde och valfria örtkryddor. Lätt att mosa med gaffeln när det är färdigt.

• ToKar
    Chocolatecookie skrev 2009-11-20 12:16:34 följande:
    Vilken trevlig tråd. Här hoppar jag in om det är ok? Lagar också i stort sett all mat till min dotter, som nu är 7,5 månad. Godisunge: Jag brukar göra en omelett på 1 ägg och 1 msk grädde och valfria örtkryddor. Lätt att mosa med gaffeln när det är färdigt.
    hur gör du omelett? i ugnen? det låter ju som en bra idé, enkelt också...
  • 1969
    mariamitsu skrev 2009-11-19 22:49:44 följande:
    Ett tips på att frysa in barnmat: i bakformar. Jag ställer dem i en muffinsformplåt, så att de inte ramlar isär när man häller i purèn. Fryser och plockar sedan upp dem i plastpåse där jag har dem i frysen.
    Smart! Jag har köpt ett gäng burkar på ICA (transparenta med svarta lock) som i storlek motsvarar små barnmatsburkar. Lillen äter ju en stor burk, men eftersom allt helst ska toppas med majspuré för att uppskattas riktigt så lägger jag bara till det sen.

Broccoli-, blomkåls- och jordärtskockspuré är höjdare att toppa diverse rätter med, då blir de gooodare Svartpeppar, muskot, mycket smör/margarin dill och persilja är uppskattat.
    Ankissen skrev 2009-11-20 09:24:54 följande:
    Jag skalar päronen - brukar ta tre, fyra stycken, kärnar ur dem och delar dem i små fyrkantiga bitar. Sen kokar jag dem i lite vatten i några minuter, typ 10 minuter ungefär. Bitarna ska kännas mjuka när man sticker i dem med provsticka. Sen slänger jag ner bitarna och lite av kokvattnet i min mixer och mixar till purén slät.
    Jag använder mogna Conferencepäron och mixar direkt, de är ju så mjuka. Sen lägger jag ofta till t.ex. lite banan eller mango för att få med vitaminerna, päron och äpplen är ju ganska näringsfattiga.
  • PialenaOskar

Hejsan! Längesen jag skrev ngt här. Var i början av förra tråden. Så roligt att läsa och få tips oså. Kanon-tråd!!
    Min kille är snart 10 mån. Jag funderar på skinka, kassler, bacon och sånt. är rökt skinka för salt för honom? Bacon är väl kanske det iaf?
    Jag gillar att göra gratänger med potatis o kassler el skinka. El lasagne med skinka. (Typ julskina) Är en sån för salt? Kassler är det för salt?
    Någon med erfarenhet el nån fundering kring detta?
    Ha det bra!

Svar på tråden Hemlagat!