• guppyn

Hemlagat!

Här tänkte jag att vi kunde fortsätta från förra tråden www.familjeliv.se/Forum-3-39/m46682561.html

Då jag själv gärna vill fortsätta vara med och min son nu har hunnit bli 10 månader, så kallar jag den rätt och slätt för hemlagat

Så nu kan vi fortsätta funderingar kring vad vi kan laga för mat, hur vi kan frysa ner den, puréa eller mosa den, innehåll, matvägran m. m...

Välkomna nya som gamla!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-02 14:38
    Här finns lite inspiration att hämta:
    www.barnmat.net/matkompendium.html
    ww.blojbarnet.se
    www.lagabarnmat.se

kom gärna med fler tips på länkar så ska jag försöka få in dem här...

• Svar på tråden Hemlagat!
  • BabyJia

Okej...tack för svaret. Så har jag oxå gjort med grönsakerna...har inte orkat å vela me å ge 1 tsk första dagen, utan vi har kört med 1-1½ msk från början å sen ökat från de.

• Ankissen
    BabyJia skrev 2009-11-20 22:17:40 följande:
    Hur gjorde ni när de va dags å börja med kött,fisk å kyckling. Gav ni smakisar av de i flera dagar oxå som me grönsakerna? Kan förstå att man tar de försiktigt om nån i famijen har allergi å så, men om ingen har allergi å ens barn tycker den maten e jättegod. Ska man ändå bara ge lite el kan man låta barnet äta de som den orkar å vill ha?
    Jag började med kött, fisk, kyckling maten nu i veckan. Ella har fått en fisk, en fisksås, en potatis och två grönsak i tre dagar, sen anser jag fisken "färdigintroducerad". I morgon kör vi vidare med kyckling. Så jag kör i tre dagar, precis som jag gjort med allt vi testat hittills. Känns dock som om det mer och mer är onödigt ur allergisynpunkt. Det är nog mer att jag vill ge henne en chans att vänja sig vid smaker och konsistenser.
  • Tasha78

jag började ge potatis men det gick inte alls så jag hoppade över allt och började ge blandad mat på en gång

• BabyJia

Ankissen: Hur gammal e din dotter nu?

Isabelle e ju inte 5 mån än riktigt, men jag köpte en burk från 5 mån med bla nötkött för 3 dar sen som jag tänkte ge henne lite av te lunch idag.
    Hon har inte reagerat nåt av de som hon fått av hittills, å vi andra har ingen sorts matallergi så de e samma här att hon ska få vänja sig. Då fortsätter jag som jag har gjort hittills, att ge henne av samma smak i 3-4 dar även av kött,fisk å kyckling.
    Hon får först få av den burken jag har köpt, sen ska jag göra eget för smakisarna av fisk å kyckling.

• Ankissen

Ella är snart sju månader, så hon är ju lite äldre. Höll på en månad med grönsaker och rotfrukter och frukt och sånt innan jag gick över till köttgruppen.

• MillanB

Fisk ska man introducera lite försiktigt. Medans kött och fågel är det inte så stor risk att dom reagerar på.

• Ankissen

Jag har lite problem med potatisen. Jag måste puréa den för att Ella ska ta den, annars spyr hon. Men jag tycker den blir så klisteraktig när jag purár den. Hur gör ni? Visserligen blandar jag ju mitt "klister" med kyckling idag, men det känns inte helt 100 ändå...

• Två ska bli tre
    Ankissen skrev 2009-11-21 12:27:49 följande:
    Jag har lite problem med potatisen. Jag måste puréa den för att Ella ska ta den, annars spyr hon. Men jag tycker den blir så klisteraktig när jag purár den. Hur gör ni? Visserligen blandar jag ju mitt "klister" med kyckling idag, men det känns inte helt 100 ändå...
    Jag brukar använda mycket smör, det brukar fungera och sedan späda med lite mjölk eller vatten.
  • Två ska bli tre
    MillanB skrev 2009-11-21 10:52:06 följande:
    Fisk ska man introducera lite försiktigt. Medans kött och fågel är det inte så stor risk att dom reagerar på.
    Aha.. Det visste jag inte!
    Jag gjorde fisk, potatis med dill och citronsås häromdagen och upptäckte dagen efter att Freja hade fått lite prickar runt munnen. Funderarde på om det kunde vara fisken.Tidigare har hon bara smakat fisk på burk och den har fungerat..
Svar på tråden Hemlagat!