• guppyn

Hemlagat!

Här tänkte jag att vi kunde fortsätta från förra tråden www.familjeliv.se/Forum-3-39/m46682561.html

Då jag själv gärna vill fortsätta vara med och min son nu har hunnit bli 10 månader, så kallar jag den rätt och slätt för hemlagat

Så nu kan vi fortsätta funderingar kring vad vi kan laga för mat, hur vi kan frysa ner den, puréa eller mosa den, innehåll, matvägran m. m...

Välkomna nya som gamla!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-02 14:38
    Här finns lite inspiration att hämta:
    www.barnmat.net/matkompendium.html
    ww.blojbarnet.se
    www.lagabarnmat.se

kom gärna med fler tips på länkar så ska jag försöka få in dem här...

• Svar på tråden Hemlagat!
  • BabyJia
    Ankissen skrev 2009-11-20 19:47:18 följande:
    Jag har kört med "ren" palsternackspuré till Ella och hon gillar den.
    Kanske skulle testa de då...
  • spöketlaban79

En fråga; serverar ni omelett/äggröra som middag? Jag har funderar på att göra det, men tänkt att det känns lite som en hel middag.... Ger ni något mer till?

• norgesessan

Min Isabelle har också fått majskrokar...Vi köpte en stor påse, sen köper vi inte mer, för det gick åt för snabbt. Hon reagerade inte på att hon fick mycket i munnen, har du smakat själv? dom smälter direkt..

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • norgesessan

Nu får hon rån istället, det tar lite längre tid.

• Tasha78
    norgesessan skrev 2009-11-20 21:27:41 följande:
    Min Isabelle har också fått majskrokar...Vi köpte en stor påse, sen köper vi inte mer, för det gick åt för snabbt. Hon reagerade inte på att hon fick mycket i munnen, har du smakat själv? dom smälter direkt..
    min tjej fick majskrokar för någon dag sedan hon blev helt besatt och tar man den ifrån henne gallskriker hon
  • Winglur
    Ankissen skrev 2009-11-20 09:24:54 följande:
    Väldigt tjusigt namn! Jag skalar päronen - brukar ta tre, fyra stycken, kärnar ur dem och delar dem i små fyrkantiga bitar. Sen kokar jag dem i lite vatten i några minuter, typ 10 minuter ungefär. Bitarna ska kännas mjuka när man sticker i dem med provsticka. Sen slänger jag ner bitarna och lite av kokvattnet i min mixer och mixar till purén slät. Man kan koka med äpplen med har jag läst, men det har jag inte gjort än eftersom päronpurén är en sån hit.
    Javisst! :)

Ah ok. Ska göra det imorgon då.
    Nu på em bara rev jag päron mot rivjärnet och hade i lite havredryck.
    Muuuuums tyckte hon!
  • BabyJia
    norgesessan skrev 2009-11-20 21:27:41 följande:
    Jo, vi har smakat på dem. Trodde dem skulle smaka lite mer, smakar nästan papper tycker jag Men de e ju hon som ska ha dem, så huvudsaken e att hon gillar dem. De va kul å se, för hon fick ju mer att tugga på. Allt annat hon har fått hittills har hon såklart bara kunnat suga å svälja, men på bitarna hon fick av majskrokarna så tugga hon te å böprja me innan dem hann smälta. Då har hon ju möjlighet å få träna å tugga.
  • fotbollsfru

Min dotter älskar kyckling!

Jag kokar en kycklingfilé med ett lagerblad och ett par svartpepparkorn. När kycklingen är klar tar jag såklart bort blad och korn. Mixar kycklingen och blandar med kokt, mosad potatis, palsternacka och morot. En riven vitlöksklyfta i och så är det klart!

Fryser också in i gamla barnmatsburkar!

• BabyJia

Hur gjorde ni när de va dags å börja med kött,fisk å kyckling. Gav ni smakisar av de i flera dagar oxå som me grönsakerna? Kan förstå att man tar de försiktigt om nån i famijen har allergi å så, men om ingen har allergi å ens barn tycker den maten e jättegod. Ska man ändå bara ge lite el kan man låta barnet äta de som den orkar å vill ha?

• norgesessan

Jag gav samma några dagar (tilsammans med redan testat mat).

Svar på tråden Hemlagat!