• guppyn

Hemlagat!

Här tänkte jag att vi kunde fortsätta från förra tråden www.familjeliv.se/Forum-3-39/m46682561.html

Då jag själv gärna vill fortsätta vara med och min son nu har hunnit bli 10 månader, så kallar jag den rätt och slätt för hemlagat

Så nu kan vi fortsätta funderingar kring vad vi kan laga för mat, hur vi kan frysa ner den, puréa eller mosa den, innehåll, matvägran m. m...

Välkomna nya som gamla!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-02 14:38
    Här finns lite inspiration att hämta:
    www.barnmat.net/matkompendium.html
    ww.blojbarnet.se
    www.lagabarnmat.se

kom gärna med fler tips på länkar så ska jag försöka få in dem här...

• Svar på tråden Hemlagat!
  • BabyJia

Gjorde den rätten me kycklingfile som jag skrev om tidigare, så imorrn ska Isabelle få smaka på den. Hade i dill å vitlök, för att de skulle bli mer smak. Tyckte själv de smaka bra, så jag hoppas hon uppskattar maten oxå
    Gjorde även äpplemos å frös in...jag koka bitar av två äpplen å mosa den ihop me lite av spadet å hade i lite kanel.

Återkommer imorrn å talar om va hon tyckte!

• MillanB

Min dotter älskar fisk med kall vitlökssås. Kokar elr steker fisken lätt, blandar creme fresch? men vitlök, dill och vitpeppar och serverar med potatis ärtor och fin rårivna morötter och tycker det är jättegott. Min 4 åring tycker oxå om det framförallt att doppa fisken i såsen.

• Nyjenyn

När började ni ge hela ärtor för era barn att plocka själva med? Jag har inte vågat göra det för jag tycker det ser ut som att de har perfekt storlek att proppa igen halsen med..
    Och jag litar inte på att han mosar dem i munnen, han är 9 månader nu.

• norgesessan

Det började jag med tidigt....Hon var nog 6-7 månader. Det har fungerat suveränt för att träna upp finmotoriken.

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • PialenaOskar
    Nyjenyn skrev 2009-11-24 11:35:11 följande:
    När började ni ge hela ärtor för era barn att plocka själva med? Jag har inte vågat göra det för jag tycker det ser ut som att de har perfekt storlek att proppa igen halsen med.. Och jag litar inte på att han mosar dem i munnen, han är 9 månader nu.
    Jag började ge min kille hela ärtor vid 8 mån. Men väääl kokta så jag skulle vara helt säker på att han kunde mosa dem i munnen . Nu litar jag på att han fixar det o "överkokar" dem inte längre.
    Han älskar att pilla in saker själv i munnen
  • norgesessan

Min dotter brukar mosa den mellan tummen och pekfingret när hon plockar upp den.

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
Svar på tråden Hemlagat!