• guppyn

Hemlagat!

Här tänkte jag att vi kunde fortsätta från förra tråden www.familjeliv.se/Forum-3-39/m46682561.html

Då jag själv gärna vill fortsätta vara med och min son nu har hunnit bli 10 månader, så kallar jag den rätt och slätt för hemlagat

Så nu kan vi fortsätta funderingar kring vad vi kan laga för mat, hur vi kan frysa ner den, puréa eller mosa den, innehåll, matvägran m. m...

Välkomna nya som gamla!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-02 14:38
    Här finns lite inspiration att hämta:
    www.barnmat.net/matkompendium.html
    ww.blojbarnet.se
    www.lagabarnmat.se

kom gärna med fler tips på länkar så ska jag försöka få in dem här...

• Svar på tråden Hemlagat!
  • ELLEoClara

Testade kombinationen morot/ broccoli, inte min smak men min 6 mån ÄLSKADE det!

Gjorde:
    Blandfärs
    potatis
    morot
    broccoli
    persilja
    lite vitpeppar

• BabyJia

Får man fråga om saker gällande barnmat här oxå, eller e de tänkt te bara recept å så?

• Nyjenyn

Bra guppyn! Tänkte just att det förra trådnamnet började bli lite inaktuellt för mig också!

• ToKar
    BabyJia skrev 2009-11-19 10:02:31 följande:
    Får man fråga om saker gällande barnmat här oxå, eller e de tänkt te bara recept å så?
    Nä, det ska väl gå bra. Jag har frågat jättemycket om vad man kan ge och när etc. :)
  • BabyJia

Jag följer gärna tråden trots att dottern e något mindre, men smakisar av pureer har hon fått i drygt 3 v nu + att gröt började hon me lite tidigare så de äter hon av tills hon blir mätt. Hon har slutat dricka ersättning efter gröten som hon får på morgonen, utan de blir bara lite vatten till. Hon har i drygt en vecka fått gröt både morgon å kväll, men funderar på att ta bort grötmålet på kvällen för igår började hon bli lite hård i magen. Hon fick dock bajsat lite igår, men så imorse så va de svårt för henne, så jag fick gå te affärn å köpa katrinplommon å ge henne nåra skedar av de. De tog inte långa stunden innan hon fick bajsat, så de va skönt för henne. Men vet inte om de ska räcka med ett mål gröt, el om hon ska på ena portionen tex på morgongröten få katrinplommon?!

• Mery 26

Hej min dotter är 5 ½ månad har ätit burkmat i stort sett sen 4 månader.
    Men nu tänkte jag att jag skulle börja göra lite egen mat men behöver lite tips och ideer på hur man gör dessa rätter.
    Jag har förstått att man ska koka kött, fisk, fågel. Men kan man använda kryddor (ej salt) i hennes mat? Och får man göra sås av grädde eftersom den kokas upp?
    Är väldigt tacksam för svar!

• Tasha78

Har någon provat ge fylld paprika hade tänkt göra dte till oss vuxna imorgon och så kom jag på att jag kan ju göra en till dottern och utesluta bacon för den är väl för salt

• ToKar

Mery 26 skrev 2009-11-19 11:04:27 följande:

Hej min dotter är 5 ½ månad har ätit burkmat i stort sett sen 4 månader. Men nu tänkte jag att jag skulle börja göra lite egen mat men behöver lite tips och ideer på hur man gör dessa rätter. Jag har förstått att man ska koka kött, fisk, fågel. Men kan man använda kryddor (ej salt) i hennes mat? Och får man göra sås av grädde eftersom den kokas upp? Är väldigt tacksam för svar!
    grädde? mjölkprodukter ska man väl inte introducera förrän ca. åtta månader? eller är jag ute och cyklar? Alfred är åtta månader imorgon så jag tänkte börja laga mat med lite mjölk i då...
  • ToKar
    BabyJia skrev 2009-11-19 11:04:18 följande:
    Jag följer gärna tråden trots att dottern e något mindre, men smakisar av pureer har hon fått i drygt 3 v nu + att gröt började hon me lite tidigare så de äter hon av tills hon blir mätt. Hon har slutat dricka ersättning efter gröten som hon får på morgonen, utan de blir bara lite vatten till. Hon har i drygt en vecka fått gröt både morgon å kväll, men funderar på att ta bort grötmålet på kvällen för igår började hon bli lite hård i magen. Hon fick dock bajsat lite igår, men så imorse så va de svårt för henne, så jag fick gå te affärn å köpa katrinplommon å ge henne nåra skedar av de. De tog inte långa stunden innan hon fick bajsat, så de va skönt för henne. Men vet inte om de ska räcka med ett mål gröt, el om hon ska på ena portionen tex på morgongröten få katrinplommon?!
    katrinplommon fungerar ju bra men det viktigaste är att ge ännu mer vatten. Är de hårda i magen så får de i sig för lite vätska. Vatten är A och O när det gäller "förstoppning" :)
  • Sandra N

Jag har en 6månaders kille, Han har mest ätit burkmat men nu har jag så smått börjat laga eget =) vill prova ge honom ägg, ngn som har ett recept med ägg i? Vore tacksam för svar

Svar på tråden Hemlagat!