• guppyn

Hemlagat!

Här tänkte jag att vi kunde fortsätta från förra tråden www.familjeliv.se/Forum-3-39/m46682561.html

Då jag själv gärna vill fortsätta vara med och min son nu har hunnit bli 10 månader, så kallar jag den rätt och slätt för hemlagat

Så nu kan vi fortsätta funderingar kring vad vi kan laga för mat, hur vi kan frysa ner den, puréa eller mosa den, innehåll, matvägran m. m...

Välkomna nya som gamla!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-02 14:38
    Här finns lite inspiration att hämta:
    www.barnmat.net/matkompendium.html
    ww.blojbarnet.se
    www.lagabarnmat.se

kom gärna med fler tips på länkar så ska jag försöka få in dem här...

• Svar på tråden Hemlagat!
  • Allrona
    Nyjenyn skrev 2009-11-24 11:35:11 följande:
    När började ni ge hela ärtor för era barn att plocka själva med? Jag har inte vågat göra det för jag tycker det ser ut som att de har perfekt storlek att proppa igen halsen med..Och jag litar inte på att han mosar dem i munnen, han är 9 månader nu.
    Jag gav min dotter det första gången igår, hon är nästan exakt 9 månader, det gick jättebra!
  • MillanB

Amanda va nog närmare 7 mån när hår hela fick ärtor. Nu är hon 8.5 mån och får hela ärtor, majskorn, hela bitar potatis och ostskivor. Hon har 6 tänder nu och den 7:de på G och alltid varit duktig på att tugga.

• norgesessan

Isabelle har inte en enda tand Men ont kan det göra när hon biter i mitt finger

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Tasha78

jag lyckas inte få till hemmalagad mat alls hon klöks av den men vanlig burkmat går bra, tror ni det kan vara att min mat är för torr kanske

• norgesessan

När min dotter klöks av maten brukar det vara för att det är för smakslöst..Gjorde en kycklinggryta jag knappt kryddade, den får jag krydda i efterhand för att hon ska äta den...Annars har hon reagerat liknande på vissa barnmatsburkar som bara smakar vatten.

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • ELLEoClara
    Tasha78 skrev 2009-11-24 17:09:37 följande:
    jag lyckas inte få till hemmalagad mat alls hon klöks av den men vanlig burkmat går bra, tror ni det kan vara att min mat är för torr kanske
    Jag tycker det är svårt att få till den släta/ lösa konsistensen som burkarna har, men som tur tycker min dotter att det mesta går bra att äta.

Du kan ju testa att använda mest lätt pureade ingredienser som potatis, morot, palsternacka och bara ha i lite av kött och andra saker. Använda mer kokvatten, spä med hemmagjord sås eller ha i lite mjölk/ ersättning/ bröstmjölk.
  • Tasha78

ok tack för tipset ska prova det, det är just kyckling som inte går hem jag jag ska prova göra det mer vattnigt

• LAV0LINA
    Tasha78 skrev 2009-11-24 17:09:37 följande:
    Jag har en tendens att göra för torr mat tror jag. Emma har också lite svårt för min hemlagade... Provade idag att ha i massor med kokspad och så det nästan kändes som att jag höll på göra en soppa och hon åt jättemycket!! Så jag tror jag har gjort den för torr tidigare.

Och så upptäckte jag en grej idag (men det kanske ni redan vet, jag brukar komma på saker lite senare än alla andra ).
    Har köpt några små sånna där "naturnes" eller vad de nu heter, är det nestlé kanske? Ångkokt barnmat i små praktiska plastburkar! Har diskat ur dom och nu har jag fyllt med kyckling och potatis som jag gjorde idag!
    Toppen!
  • BabyJia

Skulle ju skriva här å meddela hur Isabelle tyckte om min kycklingrätt som jag hade gjort igår å de gick väl sådär får jag nog säga. Hon har inte varit så villig att gapa idag, varken vid grötmåltiderna el lunchen. Fast de hon fick i munnen smaska hon i sig. Hon spotta heller inte ut nåt de hon fick i munnen av min mat, så jag tar de som ett gott tecken trots att hon va svår me gapandet idag. Fast min äpplemos gapa hon efter, fick inte gjort den helt slät utan de va lite småbitar i. Men de strunta hon i, utan de gick ner lätt ändå.
    Hon kommer få min kycklingrätt i 2 dagar till, få se om hon gapar lite mer imorrn

• Norrskog

Hej på er!
    Vår dotter är 11 månader och har hela tiden vägrat äta burkmat, så jag tänkte att detta kan vara en tråd för mig.
    Just nu är hon lite dålig efter en elak maginfluensa förra veckan, så vi kan bara ge mosad potatis och kokt kött/fisk. Allt annat kommer upp igen. Stackars liten!

Svar på tråden Hemlagat!