• guppyn

Hemlagat!

Här tänkte jag att vi kunde fortsätta från förra tråden www.familjeliv.se/Forum-3-39/m46682561.html

Då jag själv gärna vill fortsätta vara med och min son nu har hunnit bli 10 månader, så kallar jag den rätt och slätt för hemlagat

Så nu kan vi fortsätta funderingar kring vad vi kan laga för mat, hur vi kan frysa ner den, puréa eller mosa den, innehåll, matvägran m. m...

Välkomna nya som gamla!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-02 14:38
    Här finns lite inspiration att hämta:
    www.barnmat.net/matkompendium.html
    ww.blojbarnet.se
    www.lagabarnmat.se

kom gärna med fler tips på länkar så ska jag försöka få in dem här...

• Svar på tråden Hemlagat!
  • spöketlaban79
    Godisunge skrev 2009-11-23 10:22:53 följande:
    Fisk med ägg sås:Koka och hacka ett ägg, koka ihop en sås på 1/2 dl créme fraiche 1/2 dl mjölk och lite smör och kryddor. Lägg i fisk och låt koka klar. Rör mer ägg. Jag kryddade med dill och citron men de kan man nog ta vad man tycker om. Potatismos och ärtor tycker jag är klassiskt till.
    Åh det låter gott!

Har någon något bra recept med kyckling?
  • fotbollsfru
    spöketlaban79 skrev 2009-11-23 13:40:02 följande:
    Åh det låter gott!Har någon något bra recept med kyckling?
    Min dotter älskar kyckling!

Jag kokar en kycklingfilé med ett lagerblad och ett par svartpepparkorn. När kycklingen är klar tar jag såklart bort blad och korn. Mixar kycklingen och blandar med kokt, mosad potatis, palsternacka och morot. En riven vitlöksklyfta i och så är det klart!

Fryser också in i gamla barnmatsburkar!
  • BabyJia

Hur länge ska man koka kycklingfilen? Tänkte laga till en kycklingfile med potatis och palsternacka till dottern, så hon får smakat kyckling imorrn.

• LAV0LINA

Min dotter tyckte om geggan jag gjorde. Kokade ihop potatis, morot lite lite lök, kyckling och lite ärtor. Mixa ihop med smör och kokspad och så kryddade jag med lite lite franska örter. Toppen!

Puffar lite för min fråga om tonfisk, får man ge småttingar tonfisk?

• fotbollsfru
    BabyJia skrev 2009-11-23 13:51:15 följande:
    Hur länge ska man koka kycklingfilen? Tänkte laga till en kycklingfile med potatis och palsternacka till dottern, så hon får smakat kyckling imorrn.
    Ca. 15 min.
  • spöketlaban79
    fotbollsfru skrev 2009-11-23 13:45:55 följande:
    Min dotter älskar kyckling!Jag kokar en kycklingfilé med ett lagerblad och ett par svartpepparkorn. När kycklingen är klar tar jag såklart bort blad och korn. Mixar kycklingen och blandar med kokt, mosad potatis, palsternacka och morot. En riven vitlöksklyfta i och så är det klart! Fryser också in i gamla barnmatsburkar!
    Tack!
  • Allrona
    LAV0LINA skrev 2009-11-23 10:31:53 följande:
    Åh, så trevligt med en fortsättning. Jag var inte så aktiv i den förra, men kikade ofta och såg många tips! Har en liten fråga, får man ge små barn tonfisk eller ska man undvika det?
    Det ska vara ok att ge. Hittade ett recept på barnmat på tasteline med tonfisk som jag tänkte testa till min dotter imorgon.
  • Nyjenyn
    LAV0LINA skrev 2009-11-23 10:31:53 följande:
    Åh, så trevligt med en fortsättning. Jag var inte så aktiv i den förra, men kikade ofta och såg många tips! Har en liten fråga, får man ge små barn tonfisk eller ska man undvika det?
    På burk borde väl gå bra. Färsk/fryst skulle jag nog undvika med tanke på
    att man inte ska äta det när man är gravid...
  • LAV0LINA

Ja, det är burk jag menar. Brukar aldrig köpa färsk eller fryst, bara burkar
    Kanske man ska prova göra nått emd tonfisk då!

Alrro - vad är det för recept du hittat, om du har kvar kan du gärna skicka en länk!

Svar på tråden Hemlagat!