• guppyn

Hemlagat!

Här tänkte jag att vi kunde fortsätta från förra tråden www.familjeliv.se/Forum-3-39/m46682561.html

Då jag själv gärna vill fortsätta vara med och min son nu har hunnit bli 10 månader, så kallar jag den rätt och slätt för hemlagat

Så nu kan vi fortsätta funderingar kring vad vi kan laga för mat, hur vi kan frysa ner den, puréa eller mosa den, innehåll, matvägran m. m...

Välkomna nya som gamla!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-02 14:38
    Här finns lite inspiration att hämta:
    www.barnmat.net/matkompendium.html
    ww.blojbarnet.se
    www.lagabarnmat.se

kom gärna med fler tips på länkar så ska jag försöka få in dem här...

• Svar på tråden Hemlagat!
  • Ankissen

Två ska bli tre skrev 2009-11-21 12:47:56 följande:

Jag brukar använda mycket smör, det brukar fungera och sedan späda med lite mjölk eller vatten.
    Häller du i smör och mjölk/vatten innan du mixat, eller när "klistereffekten" redan inträffat?
  • Ankissen

Två ska bli tre skrev 2009-11-21 12:47:56 följande:

Jag brukar använda mycket smör, det brukar fungera och sedan späda med lite mjölk eller vatten.
    Häller du i smör och mjölk/vatten innan du mixat, eller när "klistereffekten" redan inträffat?
  • MillanB

Mosa potatis med smör och mjölk/grädde. Att det blir klister beror på stärkelsen. Just potatis blir lätt klister mosa ordentliget med en gaffel.

• BabyJia
    Ankissen skrev 2009-11-21 10:34:56 följande:
    Ella är snart sju månader, så hon är ju lite äldre. Höll på en månad med grönsaker och rotfrukter och frukt och sånt innan jag gick över till köttgruppen.
    På onsdag e de 4 v sen vi började me grönsaker/rotfrukter, me gröten e de 6 v sen. Hon fick smaka 1 msk av burken med nötkött å de åt hon upp utan nåra som helst miner. Tina oxå upp potatis/broccolipure som jag gjorde häromdan, men de gick ju sådär hon gapa inte lika bra efter de som med smakisen med kött.
    Hmm...e de ett måste att de ska gå bra me grönsakerna å de innan man börjar me kött mm? Morot e de som hon har tyckt bäst om, sen majs å potatispure gick bra som hon fick tom igår i 3 dagar. De andra har de inte gått lika bra me som hon har smakat på.
  • Ankissen
    BabyJia skrev 2009-11-21 18:35:32 följande:
    På onsdag e de 4 v sen vi började me grönsaker/rotfrukter, me gröten e de 6 v sen. Hon fick smaka 1 msk av burken med nötkött å de åt hon upp utan nåra som helst miner. Tina oxå upp potatis/broccolipure som jag gjorde häromdan, men de gick ju sådär hon gapa inte lika bra efter de som med smakisen med kött. Hmm...e de ett måste att de ska gå bra me grönsakerna å de innan man börjar me kött mm? Morot e de som hon har tyckt bäst om, sen majs å potatispure gick bra som hon fick tom igår i 3 dagar. De andra har de inte gått lika bra me som hon har smakat på.
    Med första barnet lagade jag ingen egen mat utan körde med burkar. Och Elliot åt aldrig de här basicburkarna - han tyckte det var gott först när han kunde få burkar med maträtter i. Och han är en frisk och stor fyraåring nu, som inte har något problem med maten alls. Misstänker därför att det inte är nån katastrof om de inte äter så mycket av de första smakisarna. Elliot fick jag istället mer eller mindre helamma tills han var 8 månader då han kände för att börja äta.
  • BabyJia

Asså de känns precis som hon e första barnet, för jag kommer inte alls ihåg hur jag gjorde me sonen. Skäms lite över de, men så e de. Va 18 år när jag fick han å spenderade inte så mycket tid vid datorn el så å läste å hade mej som jag gör nu, så då gjorde jag nog precis de som kändes bäst för oss å som passa oss. Men nu e jag mer påsläst å vill igentligen inte göra "fel", men jag får försöka å släppa de lite. För mycket e ju bara rekomendationer. Idag fick ju faktikst smaka på en burk med nötkött då tex fastän hon bara e 4,5 mån, men hon överlevde faktiskt de å smaska i sej de lilla jag "våga" ge henne

• BabyJia

Asså de känns precis som hon e första barnet, för jag kommer inte alls ihåg hur jag gjorde me sonen. Skäms lite över de, men så e de. Va 18 år när jag fick han å spenderade inte så mycket tid vid datorn el så å läste å hade mej som jag gör nu, så då gjorde jag nog precis de som kändes bäst för oss å som passa oss. Men nu e jag mer påsläst å vill igentligen inte göra "fel", men jag får försöka å släppa de lite. För mycket e ju bara rekomendationer. Idag fick ju faktikst smaka på en burk med nötkött då tex fastän hon bara e 4,5 mån, men hon överlevde faktiskt de å smaska i sej de lilla jag "våga" ge henne

• norgesessan

Isabelle fick sin första pizzabit idag Hembakat..Den bästa vi har gjort...Jag gjorde degen och maken såsen...Han bakade tillochmed ut den (kan inte baka ut själv just nu, och fick göra degen med fel hand, det var jobbigt!!).
    Hon tyckte iallafall om det, det var köttfärssås på..

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • spöketlaban79

Jag skrev innan i veckan om att min pojke plötsligt blivit strulig med maten. Jag gjorde pasta och köttfärssås som han tyckte väldigt bra om förra gången och nu har han ätit den med god aptit fyra dagar i rad! Tror att jag kanske hade börjat krångla till matlagningen lite för mycket med lite väl många nya smaker. Så det verkar som han åt dåligt för att han inte gillade det jag lagade helt enkelt Nu blir det gamla favoriter ett tag!

• axnni

Ang potatis: pressa den i potatispress och blanda ut med lite av vattnet, blir jättebra!

Idag gav jag min kille en burk med kött för första gången, han mumsade i sig hela burken utan problem!!

Svar på tråden Hemlagat!