• guppyn

Hemlagat!

Här tänkte jag att vi kunde fortsätta från förra tråden www.familjeliv.se/Forum-3-39/m46682561.html

Då jag själv gärna vill fortsätta vara med och min son nu har hunnit bli 10 månader, så kallar jag den rätt och slätt för hemlagat

Så nu kan vi fortsätta funderingar kring vad vi kan laga för mat, hur vi kan frysa ner den, puréa eller mosa den, innehåll, matvägran m. m...

Välkomna nya som gamla!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-02 14:38
    Här finns lite inspiration att hämta:
    www.barnmat.net/matkompendium.html
    ww.blojbarnet.se
    www.lagabarnmat.se

kom gärna med fler tips på länkar så ska jag försöka få in dem här...

• Svar på tråden Hemlagat!
  • Ankissen
    axnni skrev 2009-11-22 18:52:00 följande:
    Ang potatis: pressa den i potatispress och blanda ut med lite av vattnet, blir jättebra! Idag gav jag min kille en burk med kött för första gången, han mumsade i sig hela burken utan problem!!
    Thanx för tipset! Det ska jag verkligen testa!
  • norgesessan

Det vet jag inte,, Isabelle var nog 8 månader när vi testade det första ggn...Hon började med smakisar generellt när hon var 5 månader.

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • BabyJia
    axnni skrev 2009-11-22 18:52:00 följande:
    Ang potatis: pressa den i potatispress och blanda ut med lite av vattnet, blir jättebra!Idag gav jag min kille en burk med kött för första gången, han mumsade i sig hela burken utan problem!!
    Såg att din lilla e nästan lika gammal som min dotter, 3 dagars skillnad. Dottern fick smaka på kött igår, men våga bara ge 1 msk då. Hade tänkt å ge mer idag för hon verka gilla de, men istället så fick vi spendera många timmar på sjukhuset idag:-/ Pga att Isabelle va väldigt svullen vid ena ögat å ner mot örat å hon hade lite feber, så tyckte hon på sjukvårdsupplysningen att vi skulle ta me henne te akuten. Hon fick medan vi vänta oxå en hel del utslag på kroppen. Ingen allergi e de iallafall...tackolov. Doktorn trodde på nåt virus, men de va bara för oss å avvakta. Men febern har gått ner nu.
    Så idag fick hon i sej nåra skedar gröt å fruktpure, sen har de blivit ersättning resten av dan.
  • fotbollsfru
    norgesessan skrev 2009-11-22 20:03:40 följande:
    Det vet jag inte,, Isabelle var nog 8 månader när vi testade det första ggn...Hon började med smakisar generellt när hon var 5 månader.
    Jag tänkte mer på det där med mjölkprodukter...när är det OK att äta lite mer än bara en skvätt i matlagningen?
  • BabyJia

I matkompendiumet som finns å skriva ut på barnmat.net så står de att under första året så bör man undvika mjölkprodukter, men att vid 10-12 månader låta barnet få smakportioner av fil, yoghurt, ost å mjölk mm för att dem ska vänja sig me smaken. Sen vet jag ju inte hur noga de e...men de har nåt me att mjölkprodukter hämmar järnupptaget som barnet får från den andra maten.

• Ankissen
    fotbollsfru skrev 2009-11-22 20:32:46 följande:
    Jag tänkte mer på det där med mjölkprodukter...när är det OK att äta lite mer än bara en skvätt i matlagningen?
    Jag har för mig att man kan börja med lite mer mjölk i maten när barnen är runt 8 månader. Elliot fick naturell yoghurt till frukost från åtta månader, på rekommendation av bvc.
  • BabyJia

Så ger man inga mängder av mjölkprodukter så kan de ju inte göra så mycket om dem får kanske lite yoghurt som mellanmål el nåt liknande lite tidigare oxå.

• Ankissen
    BabyJia skrev 2009-11-22 20:44:26 följande:
    Så ger man inga mängder av mjölkprodukter så kan de ju inte göra så mycket om dem får kanske lite yoghurt som mellanmål el nåt liknande lite tidigare oxå.
    Har för mig att det fanns mellanmål att köpa på burk med när Elliot var liten som var en blandning mellan skogsbär och yoghurt. Tror inte det skadar.
  • norgesessan

Den kommer jag ihåg...Smakar apa!! Men barnen delade inte min uppfattning..
    Isabelle har smakat havregröt med yoghurt...Fruktansvärt det med Men hon åt det..(den på burk)

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
Svar på tråden Hemlagat!