• guppyn

Hemlagat!

Här tänkte jag att vi kunde fortsätta från förra tråden www.familjeliv.se/Forum-3-39/m46682561.html

Då jag själv gärna vill fortsätta vara med och min son nu har hunnit bli 10 månader, så kallar jag den rätt och slätt för hemlagat

Så nu kan vi fortsätta funderingar kring vad vi kan laga för mat, hur vi kan frysa ner den, puréa eller mosa den, innehåll, matvägran m. m...

Välkomna nya som gamla!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-02 14:38
    Här finns lite inspiration att hämta:
    www.barnmat.net/matkompendium.html
    ww.blojbarnet.se
    www.lagabarnmat.se

kom gärna med fler tips på länkar så ska jag försöka få in dem här...

• Svar på tråden Hemlagat!
  • Allrona

Vilken bra tråd! Jag skulle gärna vilja läsa lite mer om era favoritrecept på barnmat. Min dotter är nio månader och jag lagar nästan all mat själv.

Ang. frukt så brukar jag riva äpple eller päron och blanda med lite turkisk yougurt och ge som mellis, det blir jättegott.

Annars är min dotters favoriträtter
    Vit fisk med potatis, majs och ärtor, smaksatt med dill och citron.

Fläskkött med ris, morot och äpple smaksatt med timjan.

Dessa rätter gör jag genom att skära det som behövs i tärningar och sedan koka alltihop i lite vatten och mycket grädde (+ev lite smör) när det börjar bli klart tillsätter jag smaksättningen och sedan mixar det. Brukar laga mycket åt gången och frysa in.

• Filbunken
    Ankissen skrev 2009-11-20 09:24:54 följande:
    Väldigt tjusigt namn! Jag skalar päronen - brukar ta tre, fyra stycken, kärnar ur dem och delar dem i små fyrkantiga bitar. Sen kokar jag dem i lite vatten i några minuter, typ 10 minuter ungefär. Bitarna ska kännas mjuka när man sticker i dem med provsticka. Sen slänger jag ner bitarna och lite av kokvattnet i min mixer och mixar till purén slät. Man kan koka med äpplen med har jag läst, men det har jag inte gjort än eftersom päronpurén är en sån hit.
    gjorde päronpuré idag till min tjej, kryddade med lite ingefära! Mums sa hon!!!
  • Chocolatecookie
    ToKar skrev 2009-11-20 13:08:20 följande:
    hur gör du omelett? i ugnen? det låter ju som en bra idé, enkelt också...
    Jag steker den på svag värme i margarin på stekjärnet. Man ska ju undvika att få stekskorpa till bebisar. Dels är det ju inte bra att steka maten hårt och sen är det ju mer lättuggat om det inte är någon krispig yta. Tar max 5 minuter allt som allt.
  • bästa lilla my

tänkte fråga er proffs hur länge maten håller i frysen?

Kött, fisk, frukt grönsaker. Bara så man vet hur stora storkok man vågar göra.
    Tack för svar från en glad nybörjare!

• jason
    norgesessan skrev 2009-11-20 15:36:55 följande:
    Ang. omlett, varför gär ni inte röra direkt?
    Ja, jag tycker också att det är enklast att göra en krämig äggröra direkt.
    1969 skrev 2009-11-20 13:44:23 följande:
    Smart! Jag har köpt ett gäng burkar på ICA (transparenta med svarta lock) som i storlek motsvarar små barnmatsburkar. Lillen äter ju en stor burk, men eftersom allt helst ska toppas med majspuré för att uppskattas riktigt så lägger jag bara till det sen. Broccoli-, blomkåls- och jordärtskockspuré är höjdare att toppa diverse rätter med, då blir de gooodare Svartpeppar, muskot, mycket smör/margarin dill och persilja är uppskattat.

Jag använder mogna Conferencepäron och mixar direkt, de är ju så mjuka. Sen lägger jag ofta till t.ex. lite banan eller mango för att få med vitaminerna, päron och äpplen är ju ganska näringsfattiga.
    Jag fryser in direkt i gamla barnmatsburkar, det är ju exakt rätt storlek
  • norgesessan

Nu har Isabelle precis ätit en 8 månaders burk (sempers snäckor i pastasås eller nåt), det är ju så mycket sås!! Inte konstigt det är skilllnad mellan mängden dom kan äta!!

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • BabyJia

Hitta majskrokar idag på Maxi när vi kolla efter chips, så jag köpte en liten påse te Isabelle. Har inte vetat om dem innan, men har läst mycket om dem här på fl så jag va tvungen å köpa när jag nu väl såg dem i hyllan!
    Isabelle fick såklart smaka, hon har fått två st idag. Hon tyckte om dem mycket, fast de gick inte å ge henne en hel för då bet hon loss halva. Kändes lite riskabelt å låta henne ha en så stor bit i munnen. Men de gick väldigt bra när jag dela i lite mindre bitar, så de verka ju va en väldans hit.

Testade att öka portionen vid lunch idag, eftersom hon igår inte skulle ha ersättning efteråt. Så idag åt hon upp 4 tärningar majs å potatispure + flera skedar av fruktpure persika med äpple. Hon höll sig mätt i 3 h på de...sen eftermiddagsmålet bestod utav risgröt med äpple å mango som egentligen e från 5 mån som jag köpte idag te henne. Hon smaska i sej halva portionen å blev mätt å belåten Idag har hon faktiskt varit duktigare oxå med att dricka vatten.

• BabyJia

Jo, glömde skriva me en sak. Jag köpte palsternacka idag som jag tänkte laga till henne, för när hon smaka på potatis/palsternacka från burk så tyckte hon de va vidrigt. Vill ge palsternacksmaken en chans te, för å se om hon verkligen tycker de e äckligt el om de kanske kan bli godare om den e hemlagad. Men jag undrar om jag ska bara purea den el om jag ska blanda i lite potatis? Om de ena kan bli godare...

Svar på tråden Hemlagat!