• guppyn

Hemlagat!

Här tänkte jag att vi kunde fortsätta från förra tråden www.familjeliv.se/Forum-3-39/m46682561.html

Då jag själv gärna vill fortsätta vara med och min son nu har hunnit bli 10 månader, så kallar jag den rätt och slätt för hemlagat

Så nu kan vi fortsätta funderingar kring vad vi kan laga för mat, hur vi kan frysa ner den, puréa eller mosa den, innehåll, matvägran m. m...

Välkomna nya som gamla!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-02 14:38
    Här finns lite inspiration att hämta:
    www.barnmat.net/matkompendium.html
    ww.blojbarnet.se
    www.lagabarnmat.se

kom gärna med fler tips på länkar så ska jag försöka få in dem här...

• Svar på tråden Hemlagat!
  • Mamma till V och E
    Tasha78 skrev 2009-11-25 11:20:29 följande:
    vist är det någon som har gjort någon blandning med frukt och yoghurt vill ni berätta hur ni har gjort hade tänkt prova
    Vi har faktiskt blandat mosad banan med lite turkisk yougurt. Även med annan fruktpuré. Fungerar bra även om sonen inte är överförtjust i yougurt ännu...
  • kokos
    Tasha78 skrev 2009-11-25 11:20:29 följande:
    vist är det någon som har gjort någon blandning med frukt och yoghurt vill ni berätta hur ni har gjort hade tänkt prova
    har blandat turkisk yoghurt med bland annat banan, äpple+kanel, päron. Mycket populärt här hemma
  • Tasha78

Fru Hennerdal skrev 2009-11-25 11:23:09 följande:

Vi har faktiskt blandat mosad banan med lite turkisk yougurt. Även med annan fruktpuré. Fungerar bra även om sonen inte är överförtjust i yougurt ännu...
    ok då provar jag tack
  • Tasha78
    kokos skrev 2009-11-25 11:23:49 följande:
    har blandat turkisk yoghurt med bland annat banan, äpple+kanel, päron. Mycket populärt här hemma
    ja våra bar är ju lika gamla så jag ska prova
  • kokos
    Tasha78 skrev 2009-11-25 11:24:29 följande:
    Ja testa på du!
  • Tasha78

fast jag köpte grekisk går det också bra eller ska det vara turkisk

• kokos
    Tasha78 skrev 2009-11-25 11:24:29 följande:
    Ja testa på du!
  • kokos
    Tasha78 skrev 2009-11-25 11:25:09 följande:
    fast jag köpte grekisk går det också bra eller ska det vara turkisk
    Bara den är fetare så spelar det ju ingen roll. grekiska är väl samma som turkiska typ...
  • Vic2ria

jag brukar blada turkisk yogurt med div frukter. favoriten är blåbär och hallon eller banan. då är det en del som slinker ner i min mage oxå.

äpple - kanel, päron är oxå gott

ibland smular jag även ner lite havregryn om jag vill de ska bli lite mer mättande.

• BabyJia

Jag börjar undra om dottern har slutat va intresserad utav maten. På lunchen e hon långt ifrån att vilja äta en hel portion, vilket e helt ok såklart. Men de e inget jag räknar me heller efter en månad me smakisar, utan vet att de kan dröja. Fast gröten har hon gillat å den har hon kunnat äta drygt en ½ port av två ggr per dag å blivit mätt av. Men igår så va hon inte alls villig å gapa vid någon måltid förutom när hon fick ersättning å när hon fick äpple efter lunchsmakisen , de va samma förut när hon fick gröt. Ändå la jag i äpple som hon tycker e gott, tack vare att jag hade i äpple så fick hon i sej lite iallafall.

Vet inte hur jag ska gå vidare, om de nu ens e nån ide?! Undrar ju om vi ska ta en break ifrån maten, men samtidigt så tycker hon om all frukt hon har fått hittills å gröten har hon ju ätit bra av förut. Vissa grönsaker har hon ätit med god aptit, så helt ointresserad har hon inte vart. Hon e ju inte så gammal ännu (blir 5 mån nästa vecka), men vi har ju ändå hållt på i en månad nu me smakisar å lite längre me gröten så jag vet inte om de e kanske dumt å lägga ner de helt oxå. Någon som kan komma me nåra kloka ord?

Igår fick hon min hemlagade kycklingrätt å tänkte fortsätta ge henne den i 2 dagar te. Men jag ska idag köpa morotspure (kan inte göra en egen bra pure av morot), för de gillade hon skarpt i början när vi hade börjat me smakisar. Så hon ska få de idag istället, bara för att jag vill se hur villig hon e att gapa då.

Svar på tråden Hemlagat!