• guppyn

Hemlagat!

Här tänkte jag att vi kunde fortsätta från förra tråden www.familjeliv.se/Forum-3-39/m46682561.html

Då jag själv gärna vill fortsätta vara med och min son nu har hunnit bli 10 månader, så kallar jag den rätt och slätt för hemlagat

Så nu kan vi fortsätta funderingar kring vad vi kan laga för mat, hur vi kan frysa ner den, puréa eller mosa den, innehåll, matvägran m. m...

Välkomna nya som gamla!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-02 14:38
    Här finns lite inspiration att hämta:
    www.barnmat.net/matkompendium.html
    ww.blojbarnet.se
    www.lagabarnmat.se

kom gärna med fler tips på länkar så ska jag försöka få in dem här...

• Svar på tråden Hemlagat!
  • Vic2ria

jag började inte ge smakisar förrän 6 mån men eftersom din dotter inte är så gammal skulle jag nog ta ett litet break o ta det sakta sakta framåt. O kanske smaka lugnt på rotfrukter såsom morot, palsternacka, potatis etc o kanske inte så mkt frukt och annat sött innan maten kommit igång.

• Nyjenyn
    Vic2ria skrev 2009-11-24 23:11:02 följande:
    Ägg går bra att ge, ge lite äggvita först, främst ägggulan som man kan vara allergisk för har jag för mig.
    Det är tvärtom! Det är vitan som innehåller mest allergiframkallande ämnen så börja med gulan!
  • Godisunge
    BabyJia skrev 2009-11-25 11:48:30 följande:
    Jag börjar undra om dottern har slutat va intresserad utav maten. På lunchen e hon långt ifrån att vilja äta en hel portion, vilket e helt ok såklart. Men de e inget jag räknar me heller efter en månad me smakisar, utan vet att de kan dröja. Fast gröten har hon gillat å den har hon kunnat äta drygt en ½ port av två ggr per dag å blivit mätt av. Men igår så va hon inte alls villig å gapa vid någon måltid förutom när hon fick ersättning å när hon fick äpple efter lunchsmakisen , de va samma förut när hon fick gröt. Ändå la jag i äpple som hon tycker e gott, tack vare att jag hade i äpple så fick hon i sej lite iallafall. Vet inte hur jag ska gå vidare, om de nu ens e nån ide?! Undrar ju om vi ska ta en break ifrån maten, men samtidigt så tycker hon om all frukt hon har fått hittills å gröten har hon ju ätit bra av förut. Vissa grönsaker har hon ätit med god aptit, så helt ointresserad har hon inte vart. Hon e ju inte så gammal ännu (blir 5 mån nästa vecka), men vi har ju ändå hållt på i en månad nu me smakisar å lite längre me gröten så jag vet inte om de e kanske dumt å lägga ner de helt oxå. Någon som kan komma me nåra kloka ord? Igår fick hon min hemlagade kycklingrätt å tänkte fortsätta ge henne den i 2 dagar te. Men jag ska idag köpa morotspure (kan inte göra en egen bra pure av morot), för de gillade hon skarpt i början när vi hade börjat me smakisar. Så hon ska få de idag istället, bara för att jag vill se hur villig hon e att gapa då.
    Jag skulle fortsätta erbjuda mat. Vi började vid 4 mån (drygt 6 nu) och har haft ett par sådana perioder om några dagar då det inte är kul längre med mat. Har försökt ge sådant som hon gillar och inte truga men håller fram skeden så hon får smaka i alla fall.
    Morotspure har vi gjort helt enkelt med välkokt morot och lite smör och så mixat med stavmixer. Vad är det som inte har blivit bra med din?
  • Vic2ria
    Nyjenyn skrev 2009-11-25 13:56:52 följande:
    Det är tvärtom! Det är vitan som innehåller mest allergiframkallande ämnen så börja med gulan!
    tur du har koll. kände på mig att nått var tok. så skulle eg hållt tyst.

jag gav hursomhelst hela ägget på en gång och det gick bra, vi har dock inga allergier i släkten så jag kände mig ganska säker.
  • BabyJia
    Godisunge skrev 2009-11-25 14:20:08 följande:
    Jag skulle fortsätta erbjuda mat. Vi började vid 4 mån (drygt 6 nu) och har haft ett par sådana perioder om några dagar då det inte är kul längre med mat. Har försökt ge sådant som hon gillar och inte truga men håller fram skeden så hon får smaka i alla fall. Morotspure har vi gjort helt enkelt med välkokt morot och lite smör och så mixat med stavmixer. Vad är det som inte har blivit bra med din?
    Stavmixern jag har e gammal + att den va billig. Testade nämligen å använda den första gången jag skulle göra pure till henne, men då börja den låta konstigt. Sen kom de lite olja el nåt svart från den, så de hamna ju i puren så de va bara å slänga puren:-/ De enda som fungerar å använda stavmixern te e å vispa mjölk när jag dricker kaffe, då låter den inte konstigt å de kommer ingen olja el va de va ur den.
    Har testat en gång efteråt att purea morot i matberedaren, men de gick inte å få den så slät då. Har även en mixer, som jag har lyckats med å purea ärtor, å fick den då slät även me skalet. Kanske får ge moroten en chans te å testa purea de i mixern då.

Men jag köpte iallafall en burk morot som hon fick te lunch å jag värmde halva burken å de åt hon upp. Fast istället så ville hon inte ha min äpplepure efteråt
    Jag försöker fortsätta erbjuda henne mat, så får jag se vart de leder.
  • LAV0LINA

och så FL utan "edit" funktion!
    Är helt lost nu, hur gör man egentligen då barnet sover "över" ett mål?

Idag blir det burkmat i alla fall, gör köttfärs och curry imorgon då man förhoppningsvis fått sova

• spöketlaban79

Idag lagade jag en gryta till mig och maken som jag tänkte att Vilgot ska få till lunch imorgon. Han smakade lite av oss nu ikväll och den verkade uppskattas. Jag gjorde med bara lite grönsaksbuljong och så fick vi salta extra på tallriken. Skönt när man kan äta samma mat! Det var köttfärs, potatis, lök, paprika, squash, tomatpuré och vatten med lite buljong. Kryddade med svartpeppar, oregano och paprikapulver.

LAVOLINA: Jag svarade i din tråd. Hoppas det blir bättre sömn i natt!

• LAV0LINA
    spöketlaban79 skrev 2009-11-25 19:16:01 följande:
    Idag lagade jag en gryta till mig och maken som jag tänkte att Vilgot ska få till lunch imorgon. Han smakade lite av oss nu ikväll och den verkade uppskattas. Jag gjorde med bara lite grönsaksbuljong och så fick vi salta extra på tallriken. Skönt när man kan äta samma mat! Det var köttfärs, potatis, lök, paprika, squash, tomatpuré och vatten med lite buljong. Kryddade med svartpeppar, oregano och paprikapulver. LAVOLINA: Jag svarade i din tråd. Hoppas det blir bättre sömn i natt!
    Tack för svaret - känner mig ganska tom i bollen nu ikväll
  • jason

Min dotters nya favorit är kalla skruvmakaroner (barillas girandole-torsades). Hon äter dom hela (har inga tänder) och kan äta nästan hur många som helst känns det som. Dom var konstigt nog inte lika goda när dom var nykokta.

Svar på tråden Hemlagat!