• guppyn

Hemlagat!

Här tänkte jag att vi kunde fortsätta från förra tråden www.familjeliv.se/Forum-3-39/m46682561.html

Då jag själv gärna vill fortsätta vara med och min son nu har hunnit bli 10 månader, så kallar jag den rätt och slätt för hemlagat

Så nu kan vi fortsätta funderingar kring vad vi kan laga för mat, hur vi kan frysa ner den, puréa eller mosa den, innehåll, matvägran m. m...

Välkomna nya som gamla!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-02 14:38
    Här finns lite inspiration att hämta:
    www.barnmat.net/matkompendium.html
    ww.blojbarnet.se
    www.lagabarnmat.se

kom gärna med fler tips på länkar så ska jag försöka få in dem här...

• Svar på tråden Hemlagat!
  • Hemlighet
    ToKar skrev 2009-11-27 13:20:06 följande:
    buljong? Vart hittar man det utan E621? Vi har aldrig använt buljong men man kan ju alltid börja, förutsatt att det inte innehåller E621 givetvis.
    Vad är E621?
  • Vic2ria
    BabyJia skrev 2009-11-27 09:52:34 följande:
    E lite glad, för förut när dottern fick sin morgongröt så gapa hon faktiskt (har ju vart lite besvärligt me de dem sista dagarna), så hon tog flera skedar utan problem. Hon åt inte fullt en halv port dock som hon gjorde lätt innan, men att hon gapa va iallafall väldigt bra. Sen drack hon litegranna bara av ersättning efteråt. Har nu iallafall bestämt mej för å låta bli å ge henne frukt tills hon äter bra me av maten. Igår åt hon även andra halvan av burken me morotspure utan problem.
    härligt, nått som min lille gillar skarpt är även sötpotatis samt jordärtskocka!
  • Tasha78
    Hemlighet skrev 2009-11-27 13:29:01 följande:
    Vad är E621?
    enligt google Fet av glutamat? (E621)
  • Tasha78

och varför skulle jag googla på det för nu kommer jag bara oroa mig för det också

• LAV0LINA

Hmm, jag provade aldrig ge dottern det där jag lagade igår, hon var så trött och gnällig och i och med att hon är så förkyld kände jag att det inte riktigt var läge att prova nått konstigt som jag lagat.
    Dock vet jag inte, jag kokade ris. I en annan panna kokade jag köttfärs, lite ärtor och purjolök. Sen mixade jag ihop köttfärsen med smör, lite tomatpuré kryddade med lite curry och paprikapulver. Sen mixade jag ihop det med riset och endel spad från koket. Blev väl sådär, jag tyckte det verkade skitäckligt men det smakade inte katastrof i alla fall. Men inte så gott heller...
    Om hon är piggare i eftermiddag ska hon i så fall få smaka den till middag.

• spöketlaban79
    ToKar skrev 2009-11-27 13:20:06 följande:
    buljong? Vart hittar man det utan E621? Vi har aldrig använt buljong men man kan ju alltid börja, förutsatt att det inte innehåller E621 givetvis.
    Det finns buljong utan E621! Det är den vi använder. Knorr har nu tom en ny sort utan E621 som är ekologisk. Annars har vi köpt på nätet från ett ställe som heter Mossagården.
  • spöketlaban79
    Hemlighet skrev 2009-11-27 13:29:01 följande:
    Vad är E621?
    E621 är ett smakämne som livsmedelsindustrin tagit fram. Det används tydligen för att dölja dålig smak och dålig kvalité. Har blivit uppmärksammat efter boken "Den hemlige kocken" så nu är det många som tagit bort ämnet.
  • 1969
    spöketlaban79 skrev 2009-11-27 15:07:05 följande:
    E621 är ett smakämne som livsmedelsindustrin tagit fram. Det används tydligen för att dölja dålig smak och dålig kvalité. Har blivit uppmärksammat efter boken "Den hemlige kocken" så nu är det många som tagit bort ämnet.
    Smakämne på det sättet att det förhöjer andra smaker. Det kallas glutamat och är en signalsubstans som påverkar vår hjärna som t.ex. serotonin (fast på ett helt annat sätt). Finns naturligt i lagrade varor som t.ex. parmesan. Ingen fara på taket i mindre mängder, men man bör inte få i sig allt för mycket. Glutamat stimulerar hunger och man har visat att det kan leda till fetma.

Här hemma kör vi glutamatfritt (x antal kg för många ändå...). Buljong köper vi på Hemköp, Biofoods kravmärkta grönsaksbuljong, som är god.
  • ToKar

Ska kolla efter buljong i en vanlig butik nästa gång vi handlar, det finns säkert om man letar noga och läser innehållsförteckningen :)

Idag lagade vi Quinoa med lax och yoghurt, får se imorgon vad han tycker om det. Jag tycker att det är gott iaf. B-)

• BabyJia
    Vic2ria skrev 2009-11-27 13:50:44 följande:
    härligt, nått som min lille gillar skarpt är även sötpotatis samt jordärtskocka!
    Ja, sötpotatis e nåt vi inte har provat ännu. Fast de e nåt jag själv aldrig har tillagat här hemma heller iofs, så de äter inte vi förutom när vi har fått de hos sambons mamma.

Hon fick smaka på en burk me pasta å kyckling idag, tog halva burken men allt åt hon inte. Men hon tog flera skedar iallafall.
Svar på tråden Hemlagat!