• guppyn

Hemlagat!

Här tänkte jag att vi kunde fortsätta från förra tråden www.familjeliv.se/Forum-3-39/m46682561.html

Då jag själv gärna vill fortsätta vara med och min son nu har hunnit bli 10 månader, så kallar jag den rätt och slätt för hemlagat

Så nu kan vi fortsätta funderingar kring vad vi kan laga för mat, hur vi kan frysa ner den, puréa eller mosa den, innehåll, matvägran m. m...

Välkomna nya som gamla!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-02 14:38
    Här finns lite inspiration att hämta:
    www.barnmat.net/matkompendium.html
    ww.blojbarnet.se
    www.lagabarnmat.se

kom gärna med fler tips på länkar så ska jag försöka få in dem här...

• Svar på tråden Hemlagat!
  • Hemlighet

Gav dottern chili con carne i dag med helt ris. Ingen höjdare det heller
    Tror det är riset hon inte tycker om.
    Jag får testa med pasta och potatis och skippa riset ett tag till tror jag.

Gör det något om barnet får i sig lite salt?
    Märkte att dom vita bönorna i tomatsås var saltad. Inte mycket men ändå.
    Eller skall man vara super noga när det gäller salt?

• Ankissen

Ella har fått en köttfärsröra med vitlök och persilja i tre dagar i rad nu. Hon har även fått en sås till det som jag gjorde av buljong från köttfärskoket och kryddade med timjan och persilja. Hon älskar det! Men det är lite skumt att min sjumånaders dotter luktar vitlök när hon andas...

• norgesessan

Hemlighet, hade undvikt sånt, för jag har ingen aning om hur mycket det är...Kan ni inte använda torra?

Isabelle har också ätit vitlök idag, men det har vi med, så jag luktar inte om hon luktar..

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Ankissen
    norgesessan skrev 2009-11-26 21:40:22 följande:
    Hemlighet, hade undvikt sånt, för jag har ingen aning om hur mycket det är...Kan ni inte använda torra? Isabelle har också ätit vitlök idag, men det har vi med, så jag luktar inte om hon luktar..
    Jag känner det så tydligt när Ella ligger vid bröstet och ska amma! Och jag har ju då inte ätit vitlök, utan lax till lunch, så det känns så klart.
  • Hemlighet
    norgesessan skrev 2009-11-26 21:40:22 följande:
    Hemlighet, hade undvikt sånt, för jag har ingen aning om hur mycket det är...Kan ni inte använda torra? Isabelle har också ätit vitlök idag, men det har vi med, så jag luktar inte om hon luktar..
    Nu blev det så idag att vi tog burken.
    Det stod på burken hur mycket det var och det var ca 0.05g/ 10ml.
    Vet inte om det är mycket eller inte?
  • norgesessan

Du får äta vitlök du med Min pappa gör det, vad det luktar när maninte äter det själv...(HAn äter mängder, säkert 3-4 båtar på en dag, har inte koll....)

• norgesessan

Det verkar inte mycket...För sent för matte nu Smör går ju bra...fast det är lite salt i det...

• spöketlaban79

Lite salt ska gå bra. I recepthäftet jag fått från BVC är det tom lite buljong i maten och vissa saltade produkter, men det gäller väl att kolla noga hur mycket det är.

• BabyJia

E lite glad, för förut när dottern fick sin morgongröt så gapa hon faktiskt (har ju vart lite besvärligt me de dem sista dagarna), så hon tog flera skedar utan problem. Hon åt inte fullt en halv port dock som hon gjorde lätt innan, men att hon gapa va iallafall väldigt bra. Sen drack hon litegranna bara av ersättning efteråt. Har nu iallafall bestämt mej för å låta bli å ge henne frukt tills hon äter bra me av maten.
    Igår åt hon även andra halvan av burken me morotspure utan problem.

• ToKar
    spöketlaban79 skrev 2009-11-26 22:33:10 följande:
    Lite salt ska gå bra. I recepthäftet jag fått från BVC är det tom lite buljong i maten och vissa saltade produkter, men det gäller väl att kolla noga hur mycket det är.
    buljong? Vart hittar man det utan E621? Vi har aldrig använt buljong men man kan ju alltid börja, förutsatt att det inte innehåller E621 givetvis.
Svar på tråden Hemlagat!