• guppyn

Hemlagat!

Här tänkte jag att vi kunde fortsätta från förra tråden www.familjeliv.se/Forum-3-39/m46682561.html

Då jag själv gärna vill fortsätta vara med och min son nu har hunnit bli 10 månader, så kallar jag den rätt och slätt för hemlagat

Så nu kan vi fortsätta funderingar kring vad vi kan laga för mat, hur vi kan frysa ner den, puréa eller mosa den, innehåll, matvägran m. m...

Välkomna nya som gamla!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-02 14:38
    Här finns lite inspiration att hämta:
    www.barnmat.net/matkompendium.html
    ww.blojbarnet.se
    www.lagabarnmat.se

kom gärna med fler tips på länkar så ska jag försöka få in dem här...

• Svar på tråden Hemlagat!
  • LAV0LINA

Imorgon tänkte jag göra körrfärs med lite curry som sagt. Ska ha ris till min gryta, tänkte göra ris även till dottern.
    Kan man använda basmatiris? Ser att det är det enda jag har hemma. Det är ju inte fullkorn utan basmati eller vad det nu heter? Vad är det egentligen för skillnad motför "vanligt" ris? Bara smaken, eller?

• 1969
    jason skrev 2009-11-25 20:47:39 följande:
    Min dotters nya favorit är kalla skruvmakaroner (barillas girandole-torsades).
    Ja, visst är de bra! Det är ju inte så mycket av plockmaten som min 8-månaders lyckas malas ner med sin tandlösa gom, men de fixar han.

Har även hittat ett bröd som inte blir till klistriga degklumpar i munnen, råksiktskaka. Annars är det fortfarande majskrokarna som äts på löpande band som tillbehör till puréerna.

Mest uppskattade maten just nu, fiskpuré:
    ett pkt fryst sej
    majs
    haricotverts
    fast potatis (blir inte så klistrig)
    1 pkt oatly matgrädde
    persilja
    dill
    muskot
    svartpeppar
    extra klick margarin vid servering
  • 1969
    LAV0LINA skrev 2009-11-25 21:09:30 följande:
    Kan man använda basmatiris? Ser att det är det enda jag har hemma. Det är ju inte fullkorn utan basmati eller vad det nu heter? Vad är det egentligen för skillnad motför "vanligt" ris? Bara smaken, eller?
    ingen skillnad egentligen, har dock hört att just basmati kan vara ganska besprutat med nåt som heter klorpyrifos. tyvärr, stora sonen ÄLSKAR basmati
  • LAV0LINA
    1969 skrev 2009-11-25 21:48:43 följande:
    ingen skillnad egentligen, har dock hört att just basmati kan vara ganska besprutat med nåt som heter klorpyrifos. tyvärr, stora sonen ÄLSKAR basmati
    Jasså, det låter ju inte så bra... Det går inte bort i och med kokningen ?
  • Hemlighet

Hur purear man ris?

I dag kokade jag kyckling,ris, ärtor och currysås till dottern.
    Allt blev bra förutom riset!
    Gick inte att mosa det med en sked, gaffel eller med mixern!
    Efter en kvarts försökande så gav jag upp och gav dottern riset i alla fall.
    Ingen höjdare, hon grina illa vid varje sked hon fick i munnen.
    Jag smakade på det maten, det var ju gott men det hade en kornig konsistens
    Någon som vet varför det blev så?

• jason
    Hemlighet skrev 2009-11-25 22:35:47 följande:
    Hur purear man ris?I dag kokade jag kyckling,ris, ärtor och currysås till dottern.Allt blev bra förutom riset!Gick inte att mosa det med en sked, gaffel eller med mixern!Efter en kvarts försökande så gav jag upp och gav dottern riset i alla fall.Ingen höjdare, hon grina illa vid varje sked hon fick i munnen.Jag smakade på det maten, det var ju gott men det hade en kornig konsistens Någon som vet varför det blev så?
    Jag tycker inte heller att ris blir bra/gott när man försöker mixa det. Jag mixar allt det andra och blandar sen med riset omixat (kokat lite längre med lite mer vätska bara). Hon äter det glatt, precis som med det mesta jag serverar.
  • Hemlighet
    jason skrev 2009-11-25 22:45:38 följande:
    Jag tycker inte heller att ris blir bra/gott när man försöker mixa det. Jag mixar allt det andra och blandar sen med riset omixat (kokat lite längre med lite mer vätska bara). Hon äter det glatt, precis som med det mesta jag serverar.
    Man kan ge hela ris korn alltså?
    Var orolig att hon inte kan smälta det och det kommer ut hela
    Men då skall jag "över" koka dom till nästa gång.
  • kokos
    Hemlighet skrev 2009-11-26 10:18:30 följande:
    Man kan ge hela ris korn alltså?Var orolig att hon inte kan smälta det och det kommer ut hela Men då skall jag "över" koka dom till nästa gång.
    Idag har jag gett sonen på 7 månader ris (basmati) helt som det är för första gången och han åt så glatt Gav även ärtor.
  • Nyjenyn

Hela riskorn har funkat här också från typ 7 månader. Tror basmati och jasmin är bra för de blir ju lixom genommjuka, medan vissa andra rissorter har en liten kärna kvar. Man kan säkert överkoka dem ocksp iofs. Råkade ge ett par korn svart råris en gång och de var svårsmälta, kom ut igen hela!

• norgesessan

Jasmin använder vi, det går jättebra..
    Vi gjorde lyxig barnmat idag...rostbiffpure
    Kokade änderna av en rostbiffbit vi åt til middag, och hade i morot, lök, peppar, dill, rosmarin och vitlök..(två båtar).

Frös in det mesta, men det var ca. en isbit över som hon fick smaka när vi åt middag (hon fick mat lite innan idag).
    Hon åt det tillsammans med clementinbitar...Hon är tokig i det...

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
Svar på tråden Hemlagat!