• guppyn

Hemlagat!

Här tänkte jag att vi kunde fortsätta från förra tråden www.familjeliv.se/Forum-3-39/m46682561.html

Då jag själv gärna vill fortsätta vara med och min son nu har hunnit bli 10 månader, så kallar jag den rätt och slätt för hemlagat

Så nu kan vi fortsätta funderingar kring vad vi kan laga för mat, hur vi kan frysa ner den, puréa eller mosa den, innehåll, matvägran m. m...

Välkomna nya som gamla!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-02 14:38
    Här finns lite inspiration att hämta:
    www.barnmat.net/matkompendium.html
    ww.blojbarnet.se
    www.lagabarnmat.se

kom gärna med fler tips på länkar så ska jag försöka få in dem här...

• Svar på tråden Hemlagat!
  • Hemlighet

Kan man ge turkisk yoghurt med frukt i till en 7 månaders?
    Jag tänkte på att man bör ju undvika mjölken till ca 1 år.

• norgesessan

Mjölk som dryck ska man undvika, men yoghurt går bra.

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Hemlighet
    norgesessan skrev 2009-11-27 21:45:00 följande:
    Mjölk som dryck ska man undvika, men yoghurt går bra.
    Ockej. Tack för svaret
    Då skall jag köpa turkisk yoghurt .
  • HannaS83
    Hemlighet skrev 2009-11-27 21:42:19 följande:
    Kan man ge turkisk yoghurt med frukt i till en 7 månaders? Jag tänkte på att man bör ju undvika mjölken till ca 1 år.
    Det finns ocksa speciel bebis yoghurt fran nestle tror jag... Den är poppis här!
  • HannaS83

Hur/ När ger ni frukt till era smattingar? Min lilleman äter glatt all mat men jag är dalig pa att ge frukt... Han gillar mandarinklyfto,r suger ut inehallet. . ellersa far han kanske lite mosad banan i gröten, skulle behöva lite tips (han är 9manader)

• Tasha78
    HannaS83 skrev 2009-11-29 20:48:29 följande:
    Hur/ När ger ni frukt till era smattingar? Min lilleman äter glatt all mat men jag är dalig pa att ge frukt... Han gillar mandarinklyfto,r suger ut inehallet. . ellersa far han kanske lite mosad banan i gröten, skulle behöva lite tips (han är 9manader)
    frukt har jag börjat med från 6 månader, för någon dag sedan provade hon mango det var jätte gott
  • Nyjenyn
    HannaS83 skrev 2009-11-29 20:48:29 följande:
    Kiwi i små bitar, mjukt päron, äppelmos, banan, melon, mango, mandarin, blåbär, hallon, har vår lille fått. Brukar ge efter maten eller till mellis m lite yoghurt. Bär kan man koka ihop lite eller mixa med yoghurt om man vill.
  • Vic2ria

Jag ger frukt oftast till varje måltid o han har nog provat de mesta i frukt och bär väg. Försöker variera så han iaf får minst 3 olika per dag.

Mango, hallon och blåbär är en hit.

men sedan banan, äpple, päron, kiwi, ananas...

mixar varje morgon o har till gröten bla. började från 6½ mån då han började med mat

• 1969

Har råkat svänga ihop väldigt populär plockmat!

Ska vaccinera min 9-månaders och hörde att de måste ha ätit ägg innan, vilket han inte hade. Tog då och gjorde en soft majspannkaka.

1 ägg
    halv burk majspuré
    nån dl havremjölk
    vetemjöl
    bakpulver

blev två stora, tjocka pannkakor som jag stekte på svag värme i margarin i teflonpanna så det inte blev alltför hård stekyta. De blev jättefluffiga och lättbearbetade för en tandlös gom, och han åt som en galning!

• spöketlaban79
    1969 skrev 2009-11-29 22:13:20 följande:
    Har råkat svänga ihop väldigt populär plockmat! Ska vaccinera min 9-månaders och hörde att de måste ha ätit ägg innan, vilket han inte hade. Tog då och gjorde en soft majspannkaka.1 ägghalv burk majspurénån dl havremjölkvetemjölbakpulverblev två stora, tjocka pannkakor som jag stekte på svag värme i margarin i teflonpanna så det inte blev alltför hård stekyta. De blev jättefluffiga och lättbearbetade för en tandlös gom, och han åt som en galning!
    Åh, det ska jag prova! Låter gott och jag behöver något som min pojke kan plocka själv med. Han har börjat tröttna på att vi matar honom. Jag har aldrig använt havremjölk. Är det bra?
Svar på tråden Hemlagat!