• guppyn

Hemlagat!

Här tänkte jag att vi kunde fortsätta från förra tråden www.familjeliv.se/Forum-3-39/m46682561.html

Då jag själv gärna vill fortsätta vara med och min son nu har hunnit bli 10 månader, så kallar jag den rätt och slätt för hemlagat

Så nu kan vi fortsätta funderingar kring vad vi kan laga för mat, hur vi kan frysa ner den, puréa eller mosa den, innehåll, matvägran m. m...

Välkomna nya som gamla!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-02 14:38
    Här finns lite inspiration att hämta:
    www.barnmat.net/matkompendium.html
    ww.blojbarnet.se
    www.lagabarnmat.se

kom gärna med fler tips på länkar så ska jag försöka få in dem här...

• Svar på tråden Hemlagat!
  • LAV0LINA
    1969 skrev 2009-11-29 22:13:20 följande:
    Har råkat svänga ihop väldigt populär plockmat! Ska vaccinera min 9-månaders och hörde att de måste ha ätit ägg innan, vilket han inte hade. Tog då och gjorde en soft majspannkaka. 1 ägg halv burk majspuré nån dl havremjölk vetemjöl bakpulver blev två stora, tjocka pannkakor som jag stekte på svag värme i margarin i teflonpanna så det inte blev alltför hård stekyta. De blev jättefluffiga och lättbearbetade för en tandlös gom, och han åt som en galning!
    Det där låter ju super! Måste också prova!

(den där historian med ris, köttfärs och curry jag gjorde för några dagar sedan blev totalratat vill jag meddela Tyckte inte att det smakade speciallt gott själv heller så det var ganska väntat.)
  • norgesessan

Jag ger clementin, antningen delar jag klyftorna i 3, annars håller jag i den. Banab gröper jag ut med skjed, eller mosar lätt på en tallrik, ska hon äta själv tärnar jag den. äpple och "äppliga" päron river jan med finjärnet. är päronet mjukt gröper jag ur den, eller tärnar.

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Ankissen

Från när kan man ge "rå" frukt? Är så gräsligt trött på att koka päronpuré till Ella, som hon måste få pga trög mage. Men nu måste jag väl kunna ge henne råvivet päron, på det finaste? Hon är sju månader...

• LAV0LINA
    Ankissen skrev 2009-11-30 11:07:51 följande:
    Från när kan man ge "rå" frukt? Är så gräsligt trött på att koka päronpuré till Ella, som hon måste få pga trög mage. Men nu måste jag väl kunna ge henne råvivet päron, på det finaste? Hon är sju månader...
    ?
    Ska man inte ge "rå" frukt??
    Jag har gett Emma päron (mixade ihop det med mixerstaven i början bara) sedan jag började med frukt vid 5-6 månader!
  • Vic2ria

måste man koka? har aldrig gjort det?

• Godisunge

"Råa" frukter är väl kanon så länge det är tillräckligt mjuka saker i början. Hårda päron och äpplen kan ju bli lite otrevlig konsistens och svårt att hantera i munnen när man inte är van vid det.

• 1969
    spöketlaban79 skrev 2009-11-30 08:43:35 följande:
    Jag har aldrig använt havremjölk. Är det bra?
    Använder havremjölk bara för att lillen inte äter mjölkprodukter, men det är gott och så även havregrädden Oatly iMat.
    LAV0LINA skrev 2009-11-30 11:25:51 följande:
    ? Ska man inte ge "rå" frukt?? Jag har gett Emma päron (mixade ihop det med mixerstaven i början bara) sedan jag började med frukt vid 5-6 månader!
    samma här, har inte hört att det skulle vara nåt särskilt med rå frukt.
    man vill ju helst undvika alltför mycket jobb, tycker det blir en del pyssel med det hemlagade. jag använder gärna t.ex. fryst mango, frysta jordgubbar och så. de är ju bara att tina och mixa. köper faktiskt även frysta grönsaker, har hört att näringsvärdet är i princip som hos färska.
  • Loppan11

Hur gör ni med kött? Har en 6 månaders kille och vi har svårt att få till det där med köttet. Mixar men han känner på en gång om det är smuligt/bitar av tex köttfärs. kokar ni allt kött??

• norgesessan

Jag har inte gett köttfärs, gör på grytbitar istället.

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • kokos
    Loppan11 skrev 2009-11-30 21:41:21 följande:
    Hur gör ni med kött? Har en 6 månaders kille och vi har svårt att få till det där med köttet. Mixar men han känner på en gång om det är smuligt/bitar av tex köttfärs. kokar ni allt kött??
    Sonen åt köttfärssås och spaghetti igår och jag gjorde inget med köttfärsen han äter som den är Han är i och för sig snart 8 månader...
Svar på tråden Hemlagat!