• guppyn

Hemlagat!

Här tänkte jag att vi kunde fortsätta från förra tråden www.familjeliv.se/Forum-3-39/m46682561.html

Då jag själv gärna vill fortsätta vara med och min son nu har hunnit bli 10 månader, så kallar jag den rätt och slätt för hemlagat

Så nu kan vi fortsätta funderingar kring vad vi kan laga för mat, hur vi kan frysa ner den, puréa eller mosa den, innehåll, matvägran m. m...

Välkomna nya som gamla!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-02 14:38
    Här finns lite inspiration att hämta:
    www.barnmat.net/matkompendium.html
    ww.blojbarnet.se
    www.lagabarnmat.se

kom gärna med fler tips på länkar så ska jag försöka få in dem här...

• Svar på tråden Hemlagat!
  • Ankissen
    Loppan11 skrev 2009-11-30 21:41:21 följande:
    Hur gör ni med kött? Har en 6 månaders kille och vi har svårt att få till det där med köttet. Mixar men han känner på en gång om det är smuligt/bitar av tex köttfärs. kokar ni allt kött??
    Jag kokade blandfärs tills den blev "grå", tog bara några minuter och kryddade den med en vitlöksklyfta, persilja och lite timjan tror jag det var. Sen mixade jag den med stavmixern med kokvattnet och fick den helt slät. Gjorde sen en passande sås på buljongen från köttkoket. Ella älskar just den maten.
  • LAV0LINA

Nån som börjat ge lite mer "bitiga" puréer?
    Emma är 7½ månad och fixar de 8-månadersburkar vi provat. Det är ju lite småbitar i dom.
    När jag mixar ihop egenlagad mat blir den ju antingen helt slät eller bara lite grynig.
    Hur ska man göra för att få småbitar i maten? Hacka det smått innan tillagning och så servera, eller?

• norgesessan

Imorgon er isabelle 10 månader, kyckling har jag gett opuread ibland, bland annat idag. Vi åt ugnsbakad (i aluminiumsfolie) kycklingfile med lök, och broccoli, sen ris til det... Vi andra åt påssås, så Isabelle fick lite av smöret som sås. Jag tärnade kycklingen, broccolin och löken. Hon fick en skjed till, och gjorde iallafall som man ska göra, men det var ju inte mat på den...Annars åt hon med händerna, och jag skyfflade in brevid.. Hon tyckte om maten ialalfall...Jag kryddade med peppar, paprikapulver, vitlökspulver (hade ingen vitlök), cayennepeppar och oregano..(Hade tomatskivor också, men dom åt vi andra upp...var inte så många )

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Linda Ligist
    LAV0LINA skrev 2009-12-01 17:25:11 följande:
    Nån som börjat ge lite mer "bitiga" puréer? Emma är 7½ månad och fixar de 8-månadersburkar vi provat. Det är ju lite småbitar i dom. När jag mixar ihop egenlagad mat blir den ju antingen helt slät eller bara lite grynig. Hur ska man göra för att få småbitar i maten? Hacka det smått innan tillagning och så servera, eller?
    Jag river på rivjärn.
  • Nyjenyn
    Nån som börjat ge lite mer "bitiga" puréer?Emma är 7½ månad och fixar de 8-månadersburkar vi provat. Det är ju lite småbitar i dom.När jag mixar ihop egenlagad mat blir den ju antingen helt slät eller bara lite grynig. Hur ska man göra för att få småbitar i maten? Hacka det smått innan tillagning och så servera, eller?
    Vi har nu slutat purea, lillen är 9 månader. Mosar bara lätt med gaffeln, det går bra.

Du kan ju börja tillsätta något bitigt efter att du pureat, tex kokt morot eller potatis i små tärningar. Eller servera helt ris till puren så blir det lite tugg. Ris är ju lätt att mosa lite extra med gaffel om det skulle behövas!
  • Filbunken
    Loppan11 skrev 2009-11-30 21:41:21 följande:
    Hur gör ni med kött? Har en 6 månaders kille och vi har svårt att få till det där med köttet. Mixar men han känner på en gång om det är smuligt/bitar av tex köttfärs. kokar ni allt kött??
    Jag har kokat köttfärs, tex med morot, lök, vitlök, lagerblad och några pepparkorn. Har sedan plockat bort pepparkorn, lagerblad och mixat resten med mixerstav och spätt med kokvattnet. Kokade säkert i 15 minuter. Min köttpuré är lite korning, men det går bra.

En annan variant är där jag kokat med köttfärs (nötfärs) tillsammans med sötpotatis, vitlök och persilja. Sen har jag mixat alltsammans med mixerstav.
  • Allrona
    Nån som börjat ge lite mer "bitiga" puréer?Emma är 7½ månad och fixar de 8-månadersburkar vi provat. Det är ju lite småbitar i dom.När jag mixar ihop egenlagad mat blir den ju antingen helt slät eller bara lite grynig. Hur ska man göra för att få småbitar i maten? Hacka det smått innan tillagning och så servera, eller?
    Jag brukar lägga i ris, skuren pasta, ärtor osv efter jag har mixat resten. Då blir det ju lite bitar.
  • LAV0LINA

Tack för tipsen!

Jag och sambon ska äta ugnsstekt falukorv till middag, kan man ta av och ge dottern tex lite korv och potatis?
    Hon blir ju snart 8 månader, när kan man börja ge korv egentligen? Har säkert ställt frågan förr, men har minne likt en guldfisk....

• guppyn

Var på bvc idag och frågade om saltet. Sköterskan sa att det är innan 8 månader som det är viktigast att låta bli saltet. Sedan kan man ge korv och sånt. Så det är nog inte så farligt om du bara ger lite.

• Ankissen

Nu har Ella börjat "matvägra". Hon är förkyld och det måste väl vara därför hon ratar maten? Hon vill bara ha bröstmjölk, och gröten på kvällen går hyffsat. Men lunchmålet är helt meningslöst. Vet inte om jag ska hålla uppe några dagar tills hon blir frisk och bara amma och ge gröten. Man vet ju själv att mat smakar rätt urk när man är tät i näsan.

Tack och lov har vi ammat rätt intensivt även innan, med bara lunchen och gröten som fasta mål, så jag har mjölk att ge henne.

Svar på tråden Hemlagat!