• guppyn

Hemlagat!

Här tänkte jag att vi kunde fortsätta från förra tråden www.familjeliv.se/Forum-3-39/m46682561.html

Då jag själv gärna vill fortsätta vara med och min son nu har hunnit bli 10 månader, så kallar jag den rätt och slätt för hemlagat

Så nu kan vi fortsätta funderingar kring vad vi kan laga för mat, hur vi kan frysa ner den, puréa eller mosa den, innehåll, matvägran m. m...

Välkomna nya som gamla!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-02 14:38
    Här finns lite inspiration att hämta:
    www.barnmat.net/matkompendium.html
    ww.blojbarnet.se
    www.lagabarnmat.se

kom gärna med fler tips på länkar så ska jag försöka få in dem här...

• Svar på tråden Hemlagat!
  • 1969
    guppyn skrev 2009-12-02 14:17:58 följande:
    Var på bvc idag och frågade om saltet. Sköterskan sa att det är innan 8 månader som det är viktigast att låta bli saltet. Sedan kan man ge korv och sånt. Så det är nog inte så farligt om du bara ger lite.
    Har också tänkta att man nu kan börja tillsätta lite sånt som innehåller salt. Eftersom jag helst inte vill ha prefabgrejer som innehåller nitrit och glutamat så köpte jag en påse fryst quorn med baconsmak från hälsans kök (på hemköp). Sedan har jag tillsatt lite puread sån i olika grönsaks/potatismos. Det har varit mäkta populärt!

Sen lär det tids nog bli korv i långa banor ändå
  • jessican

Måste fråga er om hur mycket vatten era små dricker per dag ungefär och hur mycket bröstmjölk/ersättning dricker de?

• ELLEoClara

Om hon får vatten i flaska kanske 5 -15 ml per måltid, har nästan helt gått över till pipmugg för då dricker hon upp till ca 50 ml + mycket spill, älskar sin pipmugg och vill då dricka själv och mer. Har varit en del förstoppad så jag har försökt öka vatten drickandet ett tag, och kom då på att hon vill dricka själv. Är 6 1/2 mån.

50 ml * 3 måltider - 150 ml
    mellis ersättning - 150 ml
    kvällsvälling - 200 ml
    ibland natt mat - 150-200 ml

Så mellan 500ml och 700 ml per dag.

Sen är ju tex 1 portion gröt 100 ml vätska osv.

• Ankissen
    jessican skrev 2009-12-02 22:22:37 följande:
    Måste fråga er om hur mycket vatten era små dricker per dag ungefär och hur mycket bröstmjölk/ersättning dricker de?
    Ella äter/dricker så här när hon är frisk:
    07: amning
    09: amning
    12: lunch, två isbitar kött/fisk/kyckling, ett litet potatis, två isbitar grönsaker. Fruktpuré till efterrätt. Till detta dricker hon gärna ur sin pipmugg som är jättespännande.
    16: amning
    18: gröt med fruktpuré. Till detta har hon inte druckit vatten... Har jag helt enkelt inte tänkt på, men det borde hon förstås göra..
    19: amning
    ca 01: amning
    ca 03: amning
  • Norrskog

Igår hittade vi en ny favoriträtt - rotmos! Lillan (12 mån) var med mig till jobbet och fick äta av maten i skolans matsal. Det var rotmos och fläskkorv. Jag blev mäkta förvånad när hon glupskt satte i sig en rejäl portion rotmos och korv.. Provade att göra rotmos till lunch nu också, lika gott idag

• norgesessan

Isabelle skulle äta samma som oss, potatis och fiskbullar i vit sås (hällde av buljongen och sköljde, och gjorde egen bechamelsås), och morot...Men hon smakade inte ens...
    Jonathan åt häller inget...
    Isabelle fick en flaska ersättning så hon får nåt i sig iallafall (hon får välling till kvällen).

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • norgesessan

Nu har hon lite feber, säkert därför hon inte åt..

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Ankissen
    norgesessan skrev 2009-12-03 19:56:05 följande:
    Nu har hon lite feber, säkert därför hon inte åt..
    Precis som Ella de senaste dagarna. Och stackaren sätter i halsen hela tiden med, som om det är för trångt där nu med allt slem...
  • fotbollsfru

Någon som har provat att frysa Turkisk yoghurt; går det? Tänkte om man gör lite goa blandningar med Yoghurt och olika bär...

Svar på tråden Hemlagat!