• guppyn

Hemlagat!

Här tänkte jag att vi kunde fortsätta från förra tråden www.familjeliv.se/Forum-3-39/m46682561.html

Då jag själv gärna vill fortsätta vara med och min son nu har hunnit bli 10 månader, så kallar jag den rätt och slätt för hemlagat

Så nu kan vi fortsätta funderingar kring vad vi kan laga för mat, hur vi kan frysa ner den, puréa eller mosa den, innehåll, matvägran m. m...

Välkomna nya som gamla!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-02 14:38
    Här finns lite inspiration att hämta:
    www.barnmat.net/matkompendium.html
    ww.blojbarnet.se
    www.lagabarnmat.se

kom gärna med fler tips på länkar så ska jag försöka få in dem här...

• Svar på tråden Hemlagat!
  • ELLEoClara

Angående mjölk så är det ok i små mängder.
    I infon från BVC står det ju som första smakis potatis blandat med lite bröstmjölk/ ersättning/ STANDARD MJÖLK.
    Finns även recept på sås med mjölk i från 6 mån.

Jag har haft lite grädde i köttfärssås till min 6 mån.
    Bland burkmaten finns det ju youghurt från 5 mån!

• BabyJia

Ja, vatten dricker hon ju, fast de e ganska lite. Men jag ska ta å ge henne vatten även mellan måltiderna om hon skulle bli hård igen. Nu fick hon ju bajsat efter hon fick katrinplommon å då va de inte så hårt, utan som de brukar va.

• BabyJia

Ja, vatten dricker hon ju, fast de e ganska lite. Men jag ska ta å ge henne vatten även mellan måltiderna om hon skulle bli hård igen. Nu fick hon ju bajsat efter hon fick katrinplommon å då va de inte så hårt, utan som de brukar va.

• BabyJia

Hmm...förlåt att de blev skickat två ggr. vet inte varför de blev så, trodde jag tryckte en gång bara.

• Ankissen
    BabyJia skrev 2009-11-19 12:42:53 följande:
    Päronpure funkar super på Ella när hennes avföring är lite torr och hård. Det är dessutom gott...
  • jason

Mery 26 skrev 2009-11-19 11:04:27 följande:

Hej min dotter är 5 ½ månad har ätit burkmat i stort sett sen 4 månader.Men nu tänkte jag att jag skulle börja göra lite egen mat men behöver lite tips och ideer på hur man gör dessa rätter.Jag har förstått att man ska koka kött, fisk, fågel. Men kan man använda kryddor (ej salt) i hennes mat? Och får man göra sås av grädde eftersom den kokas upp? Är väldigt tacksam för svar!
    Man kan använda alla kryddor utom salt (kryddblandningar innehåller ofta salt, så dom får man kolla noga). Mjölkprodukter kan man använda i matlagningen, men man ska inte ge dom mjölk att dricka.

Kiwi fungerar lösande på små magar, när min tjej är hård så får hon allttid en kiwi till efterätt.
  • m o e

Den mesta frukten är lätt lösande om den är väl mogen. Men de frukter som brukar funka bäst är plommon, kiwi och päron. Även mogen, brun banan är lösande. Däremot är hård banan stoppande istället, så tänk på att den måste vara mjuk och riktigt mogen.

Nu har vi två mirakelkillar!
  • norgesessan

Jag märkte också det med vatten, min dotter har druckit bra med vatten, och när andra jamnåriga blev hårda i magen brukade jag alltid fråga om dom drack bra med vätska, och det visade det sig ofta att dom inte gjorde. Speciellt när dom började med gröt.

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • BabyJia

Ah...kiwi hade vi ju hemma, men jag gick till affären för katrinplommon va de jag kom på då som va lösande. Men då ska jag lägga på minnet att även kiwi,päron å mer vatten e bra oxå=)

När jag gör egna pureer så fryser jag dem i såna istärningsfack. Hittills har dottern ätit 3 istärningar som mest vid lunch + ersättning. Ni som oxå fryser ner mat på de viset, hur många "tärningar" åt era barn när ni kunde byta ut målet helt å barnet blev mätt? Tänker på bara själva maten å inte inkl frukten/desserten efteråt.

• guppyn
    BabyJia skrev 2009-11-19 16:31:38 följande:
    Ah...kiwi hade vi ju hemma, men jag gick till affären för katrinplommon va de jag kom på då som va lösande. Men då ska jag lägga på minnet att även kiwi,päron å mer vatten e bra oxå=) När jag gör egna pureer så fryser jag dem i såna istärningsfack. Hittills har dottern ätit 3 istärningar som mest vid lunch + ersättning. Ni som oxå fryser ner mat på de viset, hur många "tärningar" åt era barn när ni kunde byta ut målet helt å barnet blev mätt? Tänker på bara själva maten å inte inkl frukten/desserten efteråt.
    Ett tips om du vill att hon ska få i sig mer vatten är att kolla så inte hålet i flasknappen är för litet. Jag köpte flasknapp med större hål när min son behövde mer vatten, då behövde han inte suga sig helt slut för att få i sig tillräckligt med vatten.
Svar på tråden Hemlagat!