• guppyn

Hemlagat!

Här tänkte jag att vi kunde fortsätta från förra tråden www.familjeliv.se/Forum-3-39/m46682561.html

Då jag själv gärna vill fortsätta vara med och min son nu har hunnit bli 10 månader, så kallar jag den rätt och slätt för hemlagat

Så nu kan vi fortsätta funderingar kring vad vi kan laga för mat, hur vi kan frysa ner den, puréa eller mosa den, innehåll, matvägran m. m...

Välkomna nya som gamla!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-02 14:38
    Här finns lite inspiration att hämta:
    www.barnmat.net/matkompendium.html
    ww.blojbarnet.se
    www.lagabarnmat.se

kom gärna med fler tips på länkar så ska jag försöka få in dem här...

• Svar på tråden Hemlagat!
  • BabyJia

Vi har napp stl 2 på MAM Ultivent, när hon dricker ersättning så e de lagom me den nappen.

• norgesessan

Hmmm...Jag började med en terning ris, en kött, två sås, och en grönsak...Inte alltid hon åt upp då...Har rätt så stora tärningar...

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • BabyJia
    norgesessan skrev 2009-11-19 19:24:12 följande:
    Hmmm...Jag började med en terning ris, en kött, två sås, och en grönsak...Inte alltid hon åt upp då...Har rätt så stora tärningar...
    Oki...jag räknade ut förut när jag gjorde potatis/broccolipure te henne att på mina istärningsfack så blir de 6 tärningar av 1 dl.
    Hon börjar allt mer å inte vilja ha ersättning efter hon har ätit mat, idag skulle hon inte ha ersättning överhuvudtaget. Innan har hon fått i sej lite iallafall. Men hon hade inte ätit sammanlagt en ½ dl ens, hon fick smakis för andra dagen av majs å potatis + 1 ½ msk mangopure å nåra tsk vatten. Då hon inte ville ha ersättning efteråt, så värmde jag 2 tärningar med ärtpure oxå.
  • Winglur

Åh här kommer jag med all sannolikhet att trivas! :)

En första fråga; är det någon som gör egen frukt/bärpuré?
    Typ till gröten...?
    Min dotter vägrar gröten om det inte är lite fruktpuré i, gärna Mango/banan,
    men jag funderar på hur det skulle bli att göra egen?
    Hur blir den att frysa in?
    Och blir den brun utav banan efter ett tag? Kan man kanske ha i lite citron?

• norgesessan

Fick jag med...men det gäller bara sås, annars blir det lite toppar...
    Mätte med en dl vatten nu.

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • jessican

Måste fråga lite om mjölk. Vet nu att man inte ska ge barnen mjölk i stora mängder tidigt på grund av järnupptaget men undrar lite om mjölksort. Det står tidigare i tråden att man skall ge dem Standardmjölk. Var för skall man det? Har hört så olika om detta, ibland ska det vara standard och ibland är det bara en myt. Undrar också vad ni använder för fett till era barn? Olja? vilken i så fall? Osaltat margarin?

• Tasha78
    Tasha78 skrev 2009-11-19 21:08:38 följande:
    jag använder raspolja
    jag menar ju rapsolja
Svar på tråden Hemlagat!