• guppyn

Hemlagat!

Här tänkte jag att vi kunde fortsätta från förra tråden www.familjeliv.se/Forum-3-39/m46682561.html

Då jag själv gärna vill fortsätta vara med och min son nu har hunnit bli 10 månader, så kallar jag den rätt och slätt för hemlagat

Så nu kan vi fortsätta funderingar kring vad vi kan laga för mat, hur vi kan frysa ner den, puréa eller mosa den, innehåll, matvägran m. m...

Välkomna nya som gamla!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-02 14:38
    Här finns lite inspiration att hämta:
    www.barnmat.net/matkompendium.html
    ww.blojbarnet.se
    www.lagabarnmat.se

kom gärna med fler tips på länkar så ska jag försöka få in dem här...

• Svar på tråden Hemlagat!
  • BabyJia
    norgesessan skrev 2009-11-19 21:06:28 följande:
    Fick jag med...men det gäller bara sås, annars blir det lite toppar...Mätte med en dl vatten nu.
    Mmm...1 dl e kanske nåt man får gå efter, för den milda havregröten som dottern får så räknas ju en port av 1 dl vatten å de äter hon drygt mer än halva å de blir hon mätt på å håller sig mätt i runt 3 h.
  • norgesessan

Isabelle äter alltid upp gröten...gör på måfå, så det blir oftast lite mer...Välling/ersättning dricker hon en portion av (2 dl vatten) två sådana flaskor per dygn. Maten går det mindre av, men räknar med att den hemgjorda mättar mer än burkmat...När hon får burkmat slukar hon hela..

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • BabyJia

Åhh...måste säga att din dotter har ett MYCKET fint namn

Får jag fråga när hon börja bli mätt på bara vanlig mat under dem måltiderna hon äter förutom flaskorna?

• Filbunken
    Winglur skrev 2009-11-19 21:03:38 följande:
    Åh här kommer jag med all sannolikhet att trivas! :)En första fråga; är det någon som gör egen frukt/bärpuré?Typ till gröten...? Min dotter vägrar gröten om det inte är lite fruktpuré i, gärna Mango/banan,men jag funderar på hur det skulle bli att göra egen?Hur blir den att frysa in?Och blir den brun utav banan efter ett tag? Kan man kanske ha i lite citron?
    Jag har än så länge bara gjort puré på äpple och banan (när det gäller frukt).
    Banan vet jag inte alls om man kan frysa, men äpplepurén frös jag in direkt, gick jättebra. Den behöll sin ljusa färg (blev inte brun) då jag frös in den på momangen. Antar man kan göra samma med tex päronpuré (har tänkt göra det någon dag snart).
  • Ankissen
    Winglur skrev 2009-11-19 21:03:38 följande:
    Åh här kommer jag med all sannolikhet att trivas! :) En första fråga; är det någon som gör egen frukt/bärpuré? Typ till gröten...? Min dotter vägrar gröten om det inte är lite fruktpuré i, gärna Mango/banan, men jag funderar på hur det skulle bli att göra egen? Hur blir den att frysa in? Och blir den brun utav banan efter ett tag? Kan man kanske ha i lite citron?
    Päronpuré gör jag, och den blir superbra som upptinad. Den äter Ella både som efterrätt till lunchmålet och som gröttillbehör.
  • norgesessan

Baby Jia:

Hon äter iallafall halva portionen, rätt så ofta allt...( nu får hon 2 kött, två ris/pasta, 3 sås och 1 grönsak, men det är för mycket). Har precis börjat ta lite mer...Ska hålla mig tilll 1 ris/pasta, och ta en grönsak till istället...

Hon får det en till två ggr per dag. sen får hon ett mål macka och banan, eller yoghurt.

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • BabyJia

Ska se imorrn vid lunch om hon vägrar ersättningen då oxå, för gör hon de så kommer jag öka. Köpte en 5 månaders burk igår med nötkött i, kommer på fredag el lördag låta henne smaka på de för å se om de går bättre. Har gått sådär me grönsakerna. Provar även fast hon inte blir 5 mån riktigt än, känns bättre å isåfall kunna ge henne även kött å fisk sen om hon nu inte vill ha ersättningen efteråt å jag får se te å öka måltiden något.

• Ankissen

Idag käkade Ella sin första lunchportion, som jag ser det. Ett kokt, litet potatis, en tärning fisk, en tärning sås, två tärningar grönsaker. Vi avslutade med tre tärningar päronpuré. Hon verkade tycka det var rejält gott idag oxå. Kör fisk en dag till och sen kyckling tror jag!

• Ankissen

Gröten på kvällen äter Ella alltid upp - en dl och mild havregröt. Matfrisk min dotter kanske?

Svar på tråden Hemlagat!