• guppyn

Hemlagat!

Här tänkte jag att vi kunde fortsätta från förra tråden www.familjeliv.se/Forum-3-39/m46682561.html

Då jag själv gärna vill fortsätta vara med och min son nu har hunnit bli 10 månader, så kallar jag den rätt och slätt för hemlagat

Så nu kan vi fortsätta funderingar kring vad vi kan laga för mat, hur vi kan frysa ner den, puréa eller mosa den, innehåll, matvägran m. m...

Välkomna nya som gamla!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-02 14:38
    Här finns lite inspiration att hämta:
    www.barnmat.net/matkompendium.html
    ww.blojbarnet.se
    www.lagabarnmat.se

kom gärna med fler tips på länkar så ska jag försöka få in dem här...

• Svar på tråden Hemlagat!
  • norgesessan

vi ger en isbit ris eller pasta, 2 kött, 3 sås, och 2 grönsak. Det passar min lilla fröken perfekt. Idag åt hon pytt i panna, det tyckte hon om...(egengjord, så inget salt.)

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • erjo

ok men jag kokar en hel potatis varje dag och den äter han upp med 1 bit kött och 1 bit grönsak, ska kanske ha mer grönsaksbit och mindre potatis då. tack!

• norgesessan

Det låter bra. Äter han det tort, eller får han nåt såsigt till? (sås/smör)

• Ankissen
    erjo skrev 2009-12-04 19:04:18 följande:
    ok men jag kokar en hel potatis varje dag och den äter han upp med 1 bit kött och 1 bit grönsak, ska kanske ha mer grönsaksbit och mindre potatis då. tack!
    Jag ger Ella ett litet potatis, en kött/fisk/fågel (ibland 2, men nu är hon förkyld), en sås, och två grönsak. Till detta tre fruktpure
  • erjo
    norgesessan skrev 2009-12-04 19:25:38 följande:
    Det låter bra. Äter han det tort, eller får han nåt såsigt till? (sås/smör)
    ingen sås alls, brukar ha lite olja i..
  • Godisunge

Funderar på hur det är med näring i svamp? Har gjort en mycket poppulär kantarellgryta till tjejen men blev fundersam på hur det blev med sammansättningen på den som middag. Å vad räknar man svamp som? inte grönsak väl? Är det en egen kategori kanske. Nån som har nån ide?

• spöketlaban79

Jag tänkte göra en omelett till sonen nu ikväll med lite svampstuvning och grönsaker. Ni som har gjort omelett, är ett ägg lagom mängd?

Godisunge: Jag vet inte hur det är med svamp riktigt när det gäller näring faktiskt....en bra fråga.

• norgesessan

Fotbollsfru, hann inte kolla hur yoghurten med frukt blev....Stora sonen åt upp den frusen....

• kokos

Någon som har tips på fiskrätt?? Jag är så grymt dålig på fisk {#lang_emotions_undecided} Ger sonen barnburks mat med fisk, så jag skäms nästan...

Ge mig gärna tips!

• ToKar
    kokos skrev 2009-12-08 11:08:37 följande:
    Någon som har tips på fiskrätt?? Jag är så grymt dålig på fisk  Ger sonen barnburks mat med fisk, så jag skäms nästan... Ge mig gärna tips!
    Lax med Quinoa eller lax med potatis... Det älskar sonen. Jag kokar laxen med vitlök, persilja, dill, peppar, citron och lite olivolja.... Palsternacka och morot är jättegott till fisk och potatis...

Alaska polock, potatis och palsternacka blev också en hit faktiskt. Med citron, peppar och persilja. Jag har en fiskgalen son :D
Svar på tråden Hemlagat!