• guppyn

Hemlagat!

Här tänkte jag att vi kunde fortsätta från förra tråden www.familjeliv.se/Forum-3-39/m46682561.html

Då jag själv gärna vill fortsätta vara med och min son nu har hunnit bli 10 månader, så kallar jag den rätt och slätt för hemlagat

Så nu kan vi fortsätta funderingar kring vad vi kan laga för mat, hur vi kan frysa ner den, puréa eller mosa den, innehåll, matvägran m. m...

Välkomna nya som gamla!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-02 14:38
    Här finns lite inspiration att hämta:
    www.barnmat.net/matkompendium.html
    ww.blojbarnet.se
    www.lagabarnmat.se

kom gärna med fler tips på länkar så ska jag försöka få in dem här...

• Svar på tråden Hemlagat!
  • fotbollsfru
    norgesessan skrev 2009-12-04 11:06:07 följande:
    Testa
    Åh, vilken orginell idé!

Tänkte att det verkar vara rätt många här som testat det ena och det andra. Nån kanske har testat innan och vet om det funkar eller ej...
  • norgesessan

Hehe Vi får testa en sak var, och skriva hur det blev Vad ska jag testa? Jag testade förresten att frysa in pasta och ris, men hade nog läst att det gick innan...
    hela ägg har jag och sonen testat....Dom spricker...
    Jag visste det, men sonen visste inte det..

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • guppyn

Jag har gjort päronpuré idag som jag ställt i kylskåpet istället för att frysa in. Undrar hur länge den står sig där tro? Sedan gjorde jag isglasspinnar på päronpuré, ska bli kul om lillen gillar att slicka på en sån

• spöketlaban79
    guppyn skrev 2009-12-04 11:38:22 följande:
    Jag har gjort päronpuré idag som jag ställt i kylskåpet istället för att frysa in. Undrar hur länge den står sig där tro? Sedan gjorde jag isglasspinnar på päronpuré, ska bli kul om lillen gillar att slicka på en sån
    Vilken rolig idé med "glasspinnar" Berätta hur det blev sen!
  • norgesessan

Har ställt en liten burk med vanlig yoghurt och mandarinklyftor i bitar i frysen...Blir nog inte gott med jordgubb/vanilj yoghurt och clementiner, men jag får kollat konsistensen iallafall

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • erjo

Lagar också egen mat till min 6månaders, han äter en rejäl potatis + 1 isbit fisk eller kött + 1 isbit grönsak varje mål. Svårt att veta vad som ger mest näring. Ger man för mycket potatis kanske? Bättre att ge mer kött el grönsak? Hur mkt fett ska man tillsätta? Kryddar ni mkt? behövs det verkligen? I burkarna är väl allt så anpassat så man inte behöver fundera. och kan väl lita på att de får i sig det de behöver. Hur vet man om man lagar eget? bara de går upp i vikt eller..?

• ToKar

Några som inte tänker ge rött kött till era små? Jag tänker utesluta det. Han har fått köttfärs någon gång men ska inte laga det något mer. Vad lagar ni istället i såna fall? Böner, linser mm.? Jag är glad för alla tips :)

• guppyn

erjo: Man ska tänka tallriksmodellen. vad roligt att din son är så matglad

spöketlaban79: Det blev succé med "isglassen" Elias har nu slickat i sig en hel.

• fotbollsfru
    guppyn skrev 2009-12-04 17:17:35 följande:
    erjo: Man ska tänka tallriksmodellen.
    Hur var det nu igen; en tredjedel vardera av protein, kolhydrater och grönsaker va?! Shit; hoppas inte min hemkunskapslärare ser detta...
Svar på tråden Hemlagat!