• guppyn

Hemlagat!

Här tänkte jag att vi kunde fortsätta från förra tråden www.familjeliv.se/Forum-3-39/m46682561.html

Då jag själv gärna vill fortsätta vara med och min son nu har hunnit bli 10 månader, så kallar jag den rätt och slätt för hemlagat

Så nu kan vi fortsätta funderingar kring vad vi kan laga för mat, hur vi kan frysa ner den, puréa eller mosa den, innehåll, matvägran m. m...

Välkomna nya som gamla!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-02 14:38
    Här finns lite inspiration att hämta:
    www.barnmat.net/matkompendium.html
    ww.blojbarnet.se
    www.lagabarnmat.se

kom gärna med fler tips på länkar så ska jag försöka få in dem här...

• Svar på tråden Hemlagat!
  • norgesessan

Dotter, 10.5 månad.

Natt eller frukost: En flaska Nan3

Frukost: Gröt om erstättningen gick åt under natten.

Lunch: Som regel hemgjord, har ett lager isbitar i frysen; Grytbitar, fisk, morot, ärtor, majs, sås, pasta, ris. Lite olika...Går åt 6-8 terningar, som regel 6. Tar upp lika mycket plats på tallriken som en burk.

Mellanmål: Olika, kan vara macka med smör och frukt.

Middag: Oftast det vi äter, byter ut delar med frysmat när det behövs, eller tar hela målet från frysen, det händer inte ofta..

Kvällsmat: En flaska välling (8 månaders).

Det blir frukt när det passar där emellan...

Mattiderna brukar vara lunch mellan 11 och 12, mellanmål ca. 14, Middag 16:30-17, sen vällingen vid 21 tiden, lite olika...Frukost äter vi när vi vaknar..

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • jessican

Tack för svar! Tycker att det är så svårt att veta hur mycket de "ska" äta. Framförallt är det svårt att "få plats" med mellanmål under dagen tycker jag. Min dotter är 5.5 mån och äter:

Gröt vid 9-10
    lunch: 12-13 4-5 isbitar + frukt
    middag: 16-17 4-5 isbitar
    Nan 2 gjord på 180 ml vatten och 6 skopor innan läggning vid 19 ca

Under natten brukar hon äta en flaska Nan 2 till.

• BabyJia
    jessican skrev 2009-12-16 22:43:33 följande:
    Tack för svar! Tycker att det är så svårt att veta hur mycket de "ska" äta. Framförallt är det svårt att "få plats" med mellanmål under dagen tycker jag. Min dotter är 5.5 mån och äter:Gröt vid 9-10lunch: 12-13 4-5 isbitar + fruktmiddag: 16-17 4-5 isbitarNan 2 gjord på 180 ml vatten och 6 skopor innan läggning vid 19 ca Under natten brukar hon äta en flaska Nan 2 till.
    Min lilla e född 3 dagar efter din å hon äter såhär:

8.30-9.00 Smörgås + vatten att dricka. Ev ersättning efteråt, oftast vill hon inte ha de på morgonen/fm. Äter inte så mycket smörgåsbitar ännu, men idag fick hon vörtbröd me smör å då åt hon upp nästan en hel smörgås
    12.00-13.00 Mat 5-6 bitar + frukt + vatten
    16.00-17.00 165-200 ml Nan. Ev gröt, gav henne gröt igår som hon åt, hon slutade vilja ha gröt för drygt 3 v sen i samband me att hon va lite dålig. Fast igår åt hon en portion av gröt som hon inte hade smakat innan.
    19.30-20.30 165 ml-200 ml Nan

Sen dricker hon Nan en gång på natten oxå.
  • ELLEoClara

BabyJia- min tjej älskar också Hipps risgröt men tyvärr är den lite stoppand för hennes magen så hon får den max 2 gånger i veckan.

Min matglada tjej är nu 7 mån och äter så här:

frukost- gröt (köpt) på 1 1/4 dl vatten, lite fruktpure
    ( sover oftast över mellis, annars lite frukt eller smörgåsrån)
    lunch- mat 1 1/2 - 2 dl, ibland lite fruktpure
    mellis- 100-120 ml ersättning, hoppar ibland över
    kvällsmat- mat eller gröt med frukpure
    till natten- 200-250 ml välling
    ( ibland 1 mål ersättning på natten)

Dricker vatten till målen ur pipmugg, vill helst dricka själv men det blir mycket upp o ner också.

• BabyJia
    ELLEoClara skrev 2009-12-17 10:56:24 följande:
    BabyJia- min tjej älskar också Hipps risgröt men tyvärr är den lite stoppand för hennes magen så hon får den max 2 gånger i veckan. Min matglada tjej är nu 7 mån och äter så här:frukost- gröt (köpt) på 1 1/4 dl vatten, lite fruktpure( sover oftast över mellis, annars lite frukt eller smörgåsrån)lunch- mat 1 1/2 - 2 dl, ibland lite fruktpuremellis- 100-120 ml ersättning, hoppar ibland överkvällsmat- mat eller gröt med frukpuretill natten- 200-250 ml välling( ibland 1 mål ersättning på natten)Dricker vatten till målen ur pipmugg, vill helst dricka själv men det blir mycket upp o ner också.
    Hehe...min lilla dricker vatten ur ett plastglas, fungerar bättre än ur flaska. Men de e för att jag inte har fått köpt pipmugg ännu, men ska se till å köpa de.
  • erjo

Min pojke snart 7 mån äter
    8-9: 1 eller helst 2 portioner gröt (ej egen, Sempers eller nestlés)
    12-13: lunch, 1 hel potatis + 1 isbit kött och 2 isbitar grönsak blir ca 2.5 dl mat
    16: gröt igen
    19: välling 200 ml ca
    23: välling 200 ml ca

obs En fråga till er som gör puré av kycklingfileer; kan man köpa vanlig frys kycklingfilé? det står ju att de innehåller salt och de ska de ju inte äta innan 1 års ålder..?

och till er som gör sås: använder ni standardmjölk i såsen? får man ge det innan 1 år?

• Ankissen

Så här äter Ella, 7½ månad gammal:

Frukost: amning
    Mellis: amning
    Lunch: två isbitar kött/fisk/kyckling, ett potatis, två isbitar grönsaker och färsk frukt eller fruktpuré.
    Middag: amning
    Kvällsmat: gröt (fabriksgröt)
    Nattamat: amning x antal gånger beroende på dagsform...

Ibland, om vi inte hinner med att t.ex. äta lunch så switchar jag lunchen och middagen för Ella och ammar till lunch istället.

• Tasha78
    Ankissen skrev 2009-12-17 18:41:40 följande:
    Så här äter Ella, 7½ månad gammal: Frukost: amning Mellis: amning Lunch: två isbitar kött/fisk/kyckling, ett potatis, två isbitar grönsaker och färsk frukt eller fruktpuré. Middag: amning Kvällsmat: gröt (fabriksgröt) Nattamat: amning x antal gånger beroende på dagsform... Ibland, om vi inte hinner med att t.ex. äta lunch så switchar jag lunchen och middagen för Ella och ammar till lunch istället.
    exakt så ser vår dag ut också

finns det något skoj man kan göra av julmaten till en 8 månaders
  • BabyJia

Dottern åt av gröten idag me, så Hipps risgröt va visst gottit för henne

Fast hon har inte bajsat sen igår:-/ Så jag e nog rädd att gröten har gjort magen hård. Hon har fått katrinplommon vid 2 tillfällen idag, men inget har hänt ännu. Dock verkar hon inte ha ont i magen. Har hänt vid flera tillfällen att hon har blivit hård, men de har vart lätt åtgärdat med päronpure. Fast jag har ingen päron hemma nu, så de fick bli katrinplommon som hon fick bla av min moster som hon hade me sig igår.

• BabyJia

Okej...nu fick hon bajsat å mycket riktigt så kom de en klump, så hård va hon. Vill ju kunna ge henne den gröten eftersom hon tycker om den, men ska prova å ge päron el plommon efter de att hon får den gröten å hoppas att magen kan hålla igång på de viset.

Svar på tråden Hemlagat!