• guppyn

Hemlagat!

Här tänkte jag att vi kunde fortsätta från förra tråden www.familjeliv.se/Forum-3-39/m46682561.html

Då jag själv gärna vill fortsätta vara med och min son nu har hunnit bli 10 månader, så kallar jag den rätt och slätt för hemlagat

Så nu kan vi fortsätta funderingar kring vad vi kan laga för mat, hur vi kan frysa ner den, puréa eller mosa den, innehåll, matvägran m. m...

Välkomna nya som gamla!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-02 14:38
    Här finns lite inspiration att hämta:
    www.barnmat.net/matkompendium.html
    ww.blojbarnet.se
    www.lagabarnmat.se

kom gärna med fler tips på länkar så ska jag försöka få in dem här...

• Svar på tråden Hemlagat!
  • Ankissen
    BabyJia skrev 2009-12-17 19:37:11 följande:
    Okej...nu fick hon bajsat å mycket riktigt så kom de en klump, så hård va hon. Vill ju kunna ge henne den gröten eftersom hon tycker om den, men ska prova å ge päron el plommon efter de att hon får den gröten å hoppas att magen kan hålla igång på de viset.
    Lägg några teskedar olja i gröten - det kan smörja upp tarmen. Jag ger det åt Ella. Sen blandar jag alltid gröten med plommon eller päron. Till lunch får hon kiwi - det är oxå lösande.
  • BabyJia

Aha...ha olja i gröten kanske vore ett sätt ja. De ska jag testa imorrn. Känns nästan lite elakt å ge sånt som man vet att ens barn blir förstoppad av, men hon verkar tycka mycket om just den gröten. Så om de går att fixa de genom att ge sånt som har lösande effekt samtidigt ihop me gröten, så bör de ju va helt ok.

• spöketlaban79

Stuvade makaroner är sonens nya favorit! Lätt att göra och kan kombineras med både fisk, kött och olika grönsaker.

• justine
    erjo skrev 2009-12-17 18:37:49 följande:
    Min pojke snart 7 mån äter 8-9: 1 eller helst 2 portioner gröt (ej egen, Sempers eller nestlés) 12-13: lunch, 1 hel potatis + 1 isbit kött och 2 isbitar grönsak blir ca 2.5 dl mat 16: gröt igen 19: välling 200 ml ca 23: välling 200 ml ca obs En fråga till er som gör puré av kycklingfileer; kan man köpa vanlig frys kycklingfilé? det står ju att de innehåller salt och de ska de ju inte äta innan 1 års ålder..? och till er som gör sås: använder ni standardmjölk i såsen? får man ge det innan 1 år?
    att man använder mjölk i matlagningen är helt okej (pastöriserad mjölk) eller syftade du på vilken fetthalt på mjölken som "är okej"?
  • Ankissen

Norgesessan: När du säger att dottern äter 6-8 isbitar inkluderar du potatis i det med, eller är det 6-8 bitar + ett potatis?

• Chocolatecookie
    erjo skrev 2009-12-17 18:37:49 följande:
    Min pojke snart 7 mån äter8-9: 1 eller helst 2 portioner gröt (ej egen, Sempers eller nestlés)12-13: lunch, 1 hel potatis + 1 isbit kött och 2 isbitar grönsak blir ca 2.5 dl mat16: gröt igen19: välling 200 ml ca23: välling 200 ml caobs En fråga till er som gör puré av kycklingfileer; kan man köpa vanlig frys kycklingfilé? det står ju att de innehåller salt och de ska de ju inte äta innan 1 års ålder..?och till er som gör sås: använder ni standardmjölk i såsen? får man ge det innan 1 år?
    Jag använder vispgrädde i såsen, så behöver man inte tillsätta extra fett av något annat slag. Mjölkprodukter går bra att använda i matlagningen. Går även att lite på gröten, men ska undvikas som dryck eller som helt måltid fram tills barnet är 1 år. Mest pga av att det hindrar järnupptaget i annan mat.

Min dotter älskar currysås. Jag gör en sås på 1/2 msk curry som jag fräser i lite rapsolja, tillsätter 1,5 dl vispgrädde och låter koka upp. Har även provat att smaksätta currysåsen med lite vitlök eller Ajvar relish. Också mkt uppskattat. Där är salt i alla kryddblandningar och i ajvarn så om man helt vill undvika salt så ska man ju inte använda detta. Men det blir väldigt små mängder salt och jag ger inte såsen varje dag, så min dotter får lite salt då och då
  • BabyJia

Har idag lagat mer mat till lillan å fryst in. Så imorrn ska hon få fisk, de har hon inte ätit innan. Vi har inga matallergier i vår familj, så jag hoppas de går bra å att hon gillar de.

Har kokat å mixat fisk, å kokat sommar grönsaker (blandade grönsaker från påse) som oxå blev mixat. Sen ikväll så gjorde jag vit sås, kryddade hälften av såsen me dill sen andra hälften behöll jag neutral. Allt frös jag ner separat i istärningar.
    Men en sak undrar jag över, för jag tyckte såsen blev en aning lös. Gjorde efter ett recept där de stod att man skulle ta 1 tsk mjöl/1 dl vätska, så jag gjorde de först. Använde mej av idealmjöl, lät de koka en stund men de va så löst tyckte jag så jag tog i lite mer mjöl. Men de blev ingen stor skillnad ändå:-/

Så hur gör ni när ni gör vit sås å hur länge låter ni de koka?

• justine

Har inget bra svar tyvärr för jag går på känsla bara....men i häftet om barnmat fanns ett recept och där står 2 msk smör,2 msk mjöl och 4 dl vätska. ska sjuda ett par minuter bara

• justine

Tänkte testa och göra risalamalta sen ( kanske skippar grädde i elelr så tar jag lite grann) Borde ju funka bra som mellis med lite fruktpuré i om man vill

Det går väl bra att frysa risalamalta?

Svar på tråden Hemlagat!