• guppyn

Hemlagat!

Här tänkte jag att vi kunde fortsätta från förra tråden www.familjeliv.se/Forum-3-39/m46682561.html

Då jag själv gärna vill fortsätta vara med och min son nu har hunnit bli 10 månader, så kallar jag den rätt och slätt för hemlagat

Så nu kan vi fortsätta funderingar kring vad vi kan laga för mat, hur vi kan frysa ner den, puréa eller mosa den, innehåll, matvägran m. m...

Välkomna nya som gamla!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-02 14:38
    Här finns lite inspiration att hämta:
    www.barnmat.net/matkompendium.html
    ww.blojbarnet.se
    www.lagabarnmat.se

kom gärna med fler tips på länkar så ska jag försöka få in dem här...

• Svar på tråden Hemlagat!
  • LAV0LINA
    Tasha78 skrev 2009-12-13 17:32:10 följande:
    kan man ge en 8 månaders pannkakor och man steker det lätt och sen undrar jag man ska ju helst undvika mjölk man man då kanske använda brösmjölk
    Menar du att du ska göra pannkakan på bröstmjölk eller som dryck till?
    Vi har provat ge Emma (8 månader) ugnspannkaka gjord på vanlig mjölk. Det har gått jättebra.
  • norgesessan

Mjölk i mat går bra, men man ska vänta med mjölk som dryck.

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Tasha78

jasså jag trodde inte man fick ha det i mat heller så jag gjorde med brösmjölk men hon gillade inte pannkakor

• Chocolatecookie
    Nadadija skrev 2009-12-12 10:15:40 följande:
    Hej, någon som vet när man kan börja med havregrynsgröt till småttingar?? Min son blir 11 månader den 24 dec. Han är hungrig som ett djur och äter hur mycket som helst, måste ge honom två portioner barngröt plus macka på morgonen för att han ska bli nöjd. Havregrynsgröt mättar nog lite mer men vill inte skada lilla magen=)??
    Havregrynsgröt var något av det första jag gav när min dotter var 4 månader. Körde det med handmixern till ett fint pulver och kokade med lite extra vatten. Mixar fortfarande, men har låtit det bli grövre och grövre för var omgång jag gjort (mixar ca 5 dl åt gången). När denna omgången är slut kommer jag inte att mixa längre och min dotter är 8 månader. Tillsätter olja för fettbehovet skull och smkasätter med fuktpuréer. Min dotter äter havregröt varje morgon.
  • Chocolatecookie
    spöketlaban79 skrev 2009-12-12 09:58:18 följande:
    Har ni några bra tips på hur man får maten smakrik och god utan salt? Min son vill ha "vuxensmak" på maten. De rätter som han äter är de som jag själv tycker smakar gott och skulle kunna äta utan att tillsätta salt. Det mesta av annan mat spottar han ut. Hans mat blir ganska ensidig...
    Jag har i rotselleri i grytor och när jag jag kokar tex kyckling. Ger en lite salt smak åt maten.
  • justine

hej!

har en tjej på 6 månader som just slutat amma helt och som nu äter 2 mål gröt/välling 2 mål "vanlig mat".

jag gör all mat själv (än så länge iallfall ) och hänger gärna med er i tråden!

vi har ej så många rätter ännu, men köttfärs,lax och leverpastej har vi haft som proteinkälla. sen potatis och couscous som kolhydrat och grönsaker palsternacka och morot.ska göra blomkål och broccoli i dagarna nu som kommer. samt nån rätt med vit fisk och även kyckling

denna fråga har väl ställts tusen ggr men ni som fryser i isbitsfack, hur många kuber brukar era äta per mål ungefär och vilken fördelning kör ni på( mellan protein/kolhydrat/grönsaker)

• norgesessan

Kommer inte ihåg måtten på våra kuber längre...men dom är nog normalstora..
    en kött, en pasta/ris, 2 grönsaker och 2-3 sås brukar det bli...sen frukt efter, eller så väntar vi lite med frukten..

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • BabyJia
    justine skrev 2009-12-13 19:39:49 följande:
    hej! har en tjej på 6 månader som just slutat amma helt och som nu äter 2 mål gröt/välling 2 mål "vanlig mat".jag gör all mat själv (än så länge iallfall ) och hänger gärna med er i tråden! vi har ej så många rätter ännu, men köttfärs,lax och leverpastej har vi haft som proteinkälla. sen potatis och couscous som kolhydrat och grönsaker palsternacka och morot.ska göra blomkål och broccoli i dagarna nu som kommer. samt nån rätt med vit fisk och även kycklingdenna fråga har väl ställts tusen ggr men ni som fryser i isbitsfack, hur många kuber brukar era äta per mål ungefär och vilken fördelning kör ni på( mellan protein/kolhydrat/grönsaker)
    Min dotter e 5 mån å drygt 1 v gammal å idag tex så värmde jag 1 bit köttfärs, 1 bit pasta å 3 bitar sås/morot (moroten e blandad i såsen). Hon lämnade kvar runt 1 ½ msk. Hon fick även päronpure motsvarande 2-3 isbitar.
  • jason
    justine skrev 2009-12-13 19:39:49 följande:
    hej! har en tjej på 6 månader som just slutat amma helt och som nu äter 2 mål gröt/välling 2 mål "vanlig mat".jag gör all mat själv (än så länge iallfall ) och hänger gärna med er i tråden! vi har ej så många rätter ännu, men köttfärs,lax och leverpastej har vi haft som proteinkälla. sen potatis och couscous som kolhydrat och grönsaker palsternacka och morot.ska göra blomkål och broccoli i dagarna nu som kommer. samt nån rätt med vit fisk och även kycklingdenna fråga har väl ställts tusen ggr men ni som fryser i isbitsfack, hur många kuber brukar era äta per mål ungefär och vilken fördelning kör ni på( mellan protein/kolhydrat/grönsaker)
    1/3 protein, 1/3 kolhyderat och 1/3 grönsak.Glöm inte 1 tesked extra fett per portion.
    Jag fryser "blandad" mat i gamla barnmatsburkar, då är det lätt att dosera portioner.
Svar på tråden Hemlagat!