• guppyn

Hemlagat!

Här tänkte jag att vi kunde fortsätta från förra tråden www.familjeliv.se/Forum-3-39/m46682561.html

Då jag själv gärna vill fortsätta vara med och min son nu har hunnit bli 10 månader, så kallar jag den rätt och slätt för hemlagat

Så nu kan vi fortsätta funderingar kring vad vi kan laga för mat, hur vi kan frysa ner den, puréa eller mosa den, innehåll, matvägran m. m...

Välkomna nya som gamla!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-02 14:38
    Här finns lite inspiration att hämta:
    www.barnmat.net/matkompendium.html
    ww.blojbarnet.se
    www.lagabarnmat.se

kom gärna med fler tips på länkar så ska jag försöka få in dem här...

• Svar på tråden Hemlagat!
  • jessican

Äter era små smörgås? Vad har de på i så fall? Äter de kokt ägg? Hur mycket? Min lilla har ätit smörgås och ägg för första gången idag under julmiddagen :D Det gillade hon!

• kokos
    jessican skrev 2009-12-25 01:00:38 följande:
    Äter era små smörgås? Vad har de på i så fall? Äter de kokt ägg? Hur mycket? Min lilla har ätit smörgås och ägg för första gången idag under julmiddagen :D Det gillade hon!
    Min son älskar vörtbröd så nu har jag laddat frysen med det Han har bara mycket smör på.
    Ägg äter han också ibland ett helt ibland ett halvt beror ju på vad han äter bredvid...
  • BabyJia

Min flicka äter smörgås...hon älskar oxå vörtbröd Men hittills har hon bara fått smör el smör å leverpastej på, hon har inte smakat på ägg ännu. När de va leverpastej på så åt hon inte så mycket de två dagar hon fick de på smörgåsen, så jag tror inte hon gilla de lika mycket som när de e bara smör på.

• justine

Dottern fick risgrynsgröt blandat med fruktpuré idag till mellis. mkt uppskattat

• jessican

Nu kom jag på en sak.. är det något man skall tänka på när man köper smörgåsmargarin till barnen? De är väl rätt så mycket salt i en del? Vilket är bäst och smakar godast? Äter inte smör på mackan själv så ofta.

• ELLEoClara

Det viktigaste är väl att det är hög fett halt.

Vi brukar ge bregott oftast men ibland får hon det vi har hemma ( lätta/milda).
    Äter inte så mycket smörgås än.

• ELLEoClara

Jaha då var ersättnings paketet slut och jag tänkte inte köpa något nytt.
    Hon äter ju bara ersättning till mellis 1 gång per dag max 100ml.

Men hur mycket behöver de till mellis? Räcker det med fruktpure och lite smörgås?
    Äter max 5 små bitar bröd åt gången.
    Tänkte testa lite turkisk youghurt med fruktpure i men vet inte om hon gillar det än.

100ml ersättning är ju inte mycket så hon kanske inte behöver så mycket?

Får väl testa mig fram men ni kanske har lite tips, gärna vad man ger om man inte är hemma och har tillgång till kylvaror.

• LAV0LINA
    ELLEoClara skrev 2009-12-26 12:07:09 följande:
    Jaha då var ersättnings paketet slut och jag tänkte inte köpa något nytt. Hon äter ju bara ersättning till mellis 1 gång per dag max 100ml. Men hur mycket behöver de till mellis? Räcker det med fruktpure och lite smörgås? Äter max 5 små bitar bröd åt gången. Tänkte testa lite turkisk youghurt med fruktpure i men vet inte om hon gillar det än. 100ml ersättning är ju inte mycket så hon kanske inte behöver så mycket? Får väl testa mig fram men ni kanske har lite tips, gärna vad man ger om man inte är hemma och har tillgång till kylvaror.
    Jag ger fruktpuré eller sånna små "frutibreak" eller vad det nu heter. Hipp har några små yoghurtar med frukt i.
    Det och lite smörgås är perfekt som mellis. Annars kan hon ibland få frukt bara.
  • Nyjenyn

Frukt till mellis är väl jättebra. Avokado och banan är tex ganska praktiska bara man har med en sked. Inte så jättekladdiga.

Svar på tråden Hemlagat!