• guppyn

Hemlagat!

Här tänkte jag att vi kunde fortsätta från förra tråden www.familjeliv.se/Forum-3-39/m46682561.html

Då jag själv gärna vill fortsätta vara med och min son nu har hunnit bli 10 månader, så kallar jag den rätt och slätt för hemlagat

Så nu kan vi fortsätta funderingar kring vad vi kan laga för mat, hur vi kan frysa ner den, puréa eller mosa den, innehåll, matvägran m. m...

Välkomna nya som gamla!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-02 14:38
    Här finns lite inspiration att hämta:
    www.barnmat.net/matkompendium.html
    ww.blojbarnet.se
    www.lagabarnmat.se

kom gärna med fler tips på länkar så ska jag försöka få in dem här...

• Svar på tråden Hemlagat!
  • Nyjenyn
    justine skrev 2009-12-13 23:00:59 följande:
    tack! vi har kört 8 kuber nu ett tag. hon är 6 månader
    Oj, 8 kuber! Det låter som ni har en matglad liten en! Grattis!
  • Nyjenyn
    Chocolatecookie skrev 2009-12-13 19:37:05 följande:
    Havregrynsgröt var något av det första jag gav när min dotter var 4 månader. Körde det med handmixern till ett fint pulver och kokade med lite extra vatten. Mixar fortfarande, men har låtit det bli grövre och grövre för var omgång jag gjort (mixar ca 5 dl åt gången). När denna omgången är slut kommer jag inte att mixa längre och min dotter är 8 månader. Tillsätter olja för fettbehovet skull och smkasätter med fuktpuréer. Min dotter äter havregröt varje morgon.
    Man kan också mala ner lite solrosfrön med havregrynen så blir det lite mer järn i gröten!
  • justine
    Nyjenyn skrev 2009-12-14 10:33:33 följande:
    Oj, 8 kuber! Det låter som ni har en matglad liten en! Grattis!
    Men det blir bara 1 dl. Eller bara men det är ju inte jättemkt (?). Det är som i en liten barnmatsburk. Men hur hon ska kunna äta 16 kuber, dvs 2 dl som vissa gör fattar jag inte det känns ju som skitmkt mat! Fast man kanske inte kan jämföra köpemat med hemlagat?
  • Nyjenyn

Jaha, ni har kanske lite mindre kuber än jag. Men ändå bra för en en 6 månaders tycker jag!
    Nä, jag tror köpemat innehåller ganska mycket mer vatten...

• justine

Jag blev själv paff att det krävdes så många kuber för den mängden. Vi tyckte de här kuberna var extra stora dessutom

Jo, absolut är det bra! Jag tog färre kuber från början för mitt ögonmått sa mig att det var mkt mat, men när jag väl mätte sen så var det mindre än det såg ut att vara! Så testade att öka och det slank ner

• justine

nu börjar det sina i frysen här så idag ska jag köpa vit fisk tänkte jag, har hon aldrig ätit. tänkte ta alaska pollock, tomat,purjolök,dill. sen göra nån enkelvit sås av buljongen

• BabyJia

Jag e lite nyfiken på havregryns gröt faktiskt...om jag skulle våga pröva ge dottern de. Hon vägrar barngrötarna just nu, sen hon blev lite dålig för snart 4 v sen.
    Fast just nu har jag bara fiber berikad havregryn, de kanske blir för grovt för henne?

• ELLEoClara
    BabyJia skrev 2009-12-14 14:35:32 följande:
    Jag e lite nyfiken på havregryns gröt faktiskt...om jag skulle våga pröva ge dottern de. Hon vägrar barngrötarna just nu, sen hon blev lite dålig för snart 4 v sen. Fast just nu har jag bara fiber berikad havregryn, de kanske blir för grovt för henne?
    extra fibrer/ fullkorn ska man vänta med till 8 mån har jag hört.
  • ELLEoClara
    justine skrev 2009-12-14 11:03:02 följande:
    Men det blir bara 1 dl. Eller bara men det är ju inte jättemkt (?). Det är som i en liten barnmatsburk. Men hur hon ska kunna äta 16 kuber, dvs 2 dl som vissa gör fattar jag inte det känns ju som skitmkt mat! Fast man kanske inte kan jämföra köpemat med hemlagat?
    Min tjej på 7 mån äter ca 1 1/2 dl mat plus lite frukt, om hon får burk mat kan en stor burk gå i alltså 2 dl.
    jag brukar frysa i gamla barnmats burkar, de små är ju 1 1/3 dl och det räcker inte längre då vill hon ha massor av frukt efter
  • guppyn

Tycker inte min son äter så mycket, det är nog runt 1 dl (om ens det vissa gånger) som går ner vid en måltid. Men bvc sköterskan tyckte att han gick upp som han skulle och han är en pigg och glad kille så det gör nog inget. Han är 10 mån.

Tack för tipset om solrosfrön i gröten. Här är det fiberberikad havregröt med päronpuré i varje morgon som gäller. Någonstans, någongång har jag läst att man kan ha i aprikoser i gröter för att järnberika. Kan tänka mig att det blir sött och gott

Svar på tråden Hemlagat!