• guppyn

Hemlagat!

Här tänkte jag att vi kunde fortsätta från förra tråden www.familjeliv.se/Forum-3-39/m46682561.html

Då jag själv gärna vill fortsätta vara med och min son nu har hunnit bli 10 månader, så kallar jag den rätt och slätt för hemlagat

Så nu kan vi fortsätta funderingar kring vad vi kan laga för mat, hur vi kan frysa ner den, puréa eller mosa den, innehåll, matvägran m. m...

Välkomna nya som gamla!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-02 14:38
    Här finns lite inspiration att hämta:
    www.barnmat.net/matkompendium.html
    ww.blojbarnet.se
    www.lagabarnmat.se

kom gärna med fler tips på länkar så ska jag försöka få in dem här...

• Svar på tråden Hemlagat!
  • Chocolatecookie
    ELLEoClara skrev 2009-12-26 12:07:09 följande:
    Jaha då var ersättnings paketet slut och jag tänkte inte köpa något nytt.Hon äter ju bara ersättning till mellis 1 gång per dag max 100ml.Men hur mycket behöver de till mellis? Räcker det med fruktpure och lite smörgås?Äter max 5 små bitar bröd åt gången. Tänkte testa lite turkisk youghurt med fruktpure i men vet inte om hon gillar det än.100ml ersättning är ju inte mycket så hon kanske inte behöver så mycket?Får väl testa mig fram men ni kanske har lite tips, gärna vad man ger om man inte är hemma och har tillgång till kylvaror.
    Jag tager vad jag haver . Nu är min dotter (8,5 månader) är ett matvrak så hon äter ganska mycket till mellanmål, men för det mesta brukar jag variera mig mellan:
    Smörgås med antingen bregott, leverpastej eller ost och lite frukt i småbitar att plocka själv till detta.
    Havre eller mannagrynsgröt (ca 1-1,5 dl) med fruktpuré
    Mosad banan eller fruktpuré (köpt eller hemmagjord) blandat med lite standardfil/youghurt.
  • BabyJia

Tror ni det är nödvändigt och tillsätta något extra järn i havregrynsgröten om barnet äter även vanlig mat och får köpegröt på eftermiddagen/kvällen?

Kommer köpa havregryn och börja ge dottern havregrynsgröt emellanåt på morgonen om det visar sig att hon tycker om det, eftersom det blir billigare än att köpa två olika sorters förpackningar med barngröt. Vill det dagar hon får gröt även på morgonen inte ska behöva va samma sort hon får på kvällen, dels för att det ska bli variation sen för att gröten hon får om kvällarna inte ska ta slut så snabbt. Barngröten är inte så billig och vi är just nu i en ekonomisk situation där vi behöver tyvärr snåla. Därför bör ju havregryn vara perfekt.
    Men har läst att man bör tillsätta extra järn om man ger det, men är det nödvändigt då som jag skrev att tiollsätta järn när hon äter vanlig mat vid lunch och får barngröt dagligen?

• BabyJia

Glömde skriva att jag tänkte variera havregrynsgröten till frukost med det hon brukar äta nu som är smörgås el ersättning.

• Chocolatecookie
    BabyJia skrev 2009-12-26 21:27:38 följande:
    Tror ni det är nödvändigt och tillsätta något extra järn i havregrynsgröten om barnet äter även vanlig mat och får köpegröt på eftermiddagen/kvällen?Kommer köpa havregryn och börja ge dottern havregrynsgröt emellanåt på morgonen om det visar sig att hon tycker om det, eftersom det blir billigare än att köpa två olika sorters förpackningar med barngröt. Vill det dagar hon får gröt även på morgonen inte ska behöva va samma sort hon får på kvällen, dels för att det ska bli variation sen för att gröten hon får om kvällarna inte ska ta slut så snabbt. Barngröten är inte så billig och vi är just nu i en ekonomisk situation där vi behöver tyvärr snåla. Därför bör ju havregryn vara perfekt. Men har läst att man bör tillsätta extra järn om man ger det, men är det nödvändigt då som jag skrev att tiollsätta järn när hon äter vanlig mat vid lunch och får barngröt dagligen?
    Så länge du ger en portion av barngröt eller välling per dygn behöver du inte oroa dig för järn/näringsstillskottet. Om du vill sluta helt med barngröt så får du se till att hon får i sig tillräckligt med järn från den vanliga kosten samt en varierad kost för att få i sig alla näringsämnen. Havregryn i sig har ett hyfsat högt järninnehåll. Järnrika livsmedel är tex aprikoser, ärtor, lever, oxkött, ägg, linser, sojabönor, basilika, nästan alla sorters nötter och frön (som man dock ska vara försiktig med till barn under 1 år)
  • BabyJia

Ska köpa välling idag å börja så smått introducera de, så att vi kan börja me en flaska välling före nätterna.
    Jag kommer inte sluta heller me barngröten, med tänkte begränsa de att hon får en portion köpgröt per dag för att de inte ska ta slut lika fort pga just pengarna som annars går åt.
    Men då låter de helt ok att jag gör som jag har tänkt.

• Jempa77

hejsan

När ni gör gröt till era barn ,,ska man koka den extra länge då ?? typ havre grynen el mannagrynen ?? så de inte får ont i magen osv.....har nu mjölk till då el ersättningsmjölk?? glad för lite gröt tips :)

• kokos
    Jempa77 skrev 2009-12-27 12:35:55 följande:
    hejsan När ni gör gröt till era barn ,,ska man koka den extra länge då ?? typ havre grynen el mannagrynen ?? så de inte får ont i magen osv.....har nu mjölk till då el ersättningsmjölk?? glad för lite gröt tips :)
    jag kokar gröt som vanligt och har lite vanlig standardmjölk till havregröt och i mannagrynsgröten. Gjorde risgrynsgröt och då på gammaldags mjölk häromdagen...
  • Godisunge

Så här i jul tid när risgrynen ändå är framme och det nu pratas gröt måste jag passa på att dela med mig av vårat faforit recept, äpple ris. Kokar gröt ris , 1 dl med 7 dl vatten ca 20 min med kanelstång, river sen i ca 4 äpplen och låterkoka tills allt har bra komsistens.
    Passar oss just nu bra som mättande mellis då tjejen har ryckts med i mat frossandet över jul och äter så att jag inte tror det finns nån botten i ungen.

• LAV0LINA

Nån som har lite tips eller kunskap om vilka saker (frukter, ingredienser osv osv) som är stoppande eller tvärtom?
    Den senaste tiden har vi bytt bajsblöjor vid varje blöjbyte, till och med på natten. Dottern har en tand som spricker upp så jag gissar att det beror på den.
    Banan, majs eller majskrokar får hon mkt av, vad mer kan man ge?
    Funderar även på att börja ge gröt och smörgås till frukost istället för välling, det borde hon väl fixa? 8½ månader?

• justine
    Godisunge skrev 2009-12-27 14:48:10 följande:
    Så här i jul tid när risgrynen ändå är framme och det nu pratas gröt måste jag passa på att dela med mig av vårat faforit recept, äpple ris. Kokar gröt ris , 1 dl med 7 dl vatten ca 20 min med kanelstång, river sen i ca 4 äpplen och låterkoka tills allt har bra komsistens. Passar oss just nu bra som mättande mellis då tjejen har ryckts med i mat frossandet över jul och äter så att jag inte tror det finns nån botten i ungen.
    det ska jag göra sen. tack för tipset! jag har blandat med köpt puré men går ju lika bra att riva ner färsk frukt
Svar på tråden Hemlagat!