• guppyn

Hemlagat!

Här tänkte jag att vi kunde fortsätta från förra tråden www.familjeliv.se/Forum-3-39/m46682561.html

Då jag själv gärna vill fortsätta vara med och min son nu har hunnit bli 10 månader, så kallar jag den rätt och slätt för hemlagat

Så nu kan vi fortsätta funderingar kring vad vi kan laga för mat, hur vi kan frysa ner den, puréa eller mosa den, innehåll, matvägran m. m...

Välkomna nya som gamla!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-02 14:38
    Här finns lite inspiration att hämta:
    www.barnmat.net/matkompendium.html
    ww.blojbarnet.se
    www.lagabarnmat.se

kom gärna med fler tips på länkar så ska jag försöka få in dem här...

• Svar på tråden Hemlagat!
  • BabyJia

Linda Ligist skrev 2009-12-10 23:33:47 följande:

jag öser på creme fraiche på allt som verkar lite torrt. MYCKET populärt!
    Hehe...de lät enkelt å bra Använder du smaksatt el tar du naturell å sen kryddar själv?
  • ToKar

Linda Ligist skrev 2009-12-10 23:43:46 följande:

Hoki och lax är de populäraste fiskarna här. Igår gjorde jag en veg, färssås som var mycket populär också. typ 2 msk tomatpure, en hackad tomat, 1 dl vatten, 1 dl grädde, lite peppar, 2 dl quornfärs, en skvätt olivolja, och snabbmakaroner till det. Ett rivet päron till efterrätt, och sen var han mycket nöjd.
    Får man använda qournfärs? då tänker jag också börja göra det! :) Jag läste förr att det var för energifattigt, men det kanske är till mindre bebisar?
  • norgesessan

Äntligen äter Isabelle igen, hon har varit sjuk, så det har nästan bara åkt ner ersättning, välling och gröt.
    Rostbiff, ärtor/majs/paprika, ris och sås blev det...(5 terningar sammanlagt). Klementinbitar till efterrätt.

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • spöketlaban79

Har ni några bra tips på hur man får maten smakrik och god utan salt? Min son vill ha "vuxensmak" på maten. De rätter som han äter är de som jag själv tycker smakar gott och skulle kunna äta utan att tillsätta salt. Det mesta av annan mat spottar han ut. Hans mat blir ganska ensidig...

• Nyjenyn
    spöketlaban79 skrev 2009-12-12 09:58:18 följande:
    Har ni några bra tips på hur man får maten smakrik och god utan salt? Min son vill ha "vuxensmak" på maten. De rätter som han äter är de som jag själv tycker smakar gott och skulle kunna äta utan att tillsätta salt. Det mesta av annan mat spottar han ut. Hans mat blir ganska ensidig...
    Satsa på långkok! Med mycket olika grönsaker och örter och kött tex. Det blir alltid extra smakrikt om det får puttra läänge tycker jag!
    Även köttfärssås tjänar på en timme extra på spisen.
  • Nyjenyn

...Och koka gärna kött med ben kvar (tex lamm), det ger också extra buljongig smak! Självklart får du rensa köttet då innan du serverar det.

• kokos

Ni som ger clementin.... Tar ni bor skalet och bara ger köttet i klyftorna eller delar ni bara klyftorna i minre bitar utan skalet?

• Nadadija

Hej, någon som vet när man kan börja med havregrynsgröt till småttingar?? Min son blir 11 månader den 24 dec. Han är hungrig som ett djur och äter hur mycket som helst, måste ge honom två portioner barngröt plus macka på morgonen för att han ska bli nöjd. Havregrynsgröt mättar nog lite mer men vill inte skada lilla magen=)??

• kokos
    Nadadija skrev 2009-12-12 10:15:40 följande:
    Hej, någon som vet när man kan börja med havregrynsgröt till småttingar?? Min son blir 11 månader den 24 dec. Han är hungrig som ett djur och äter hur mycket som helst, måste ge honom två portioner barngröt plus macka på morgonen för att han ska bli nöjd. Havregrynsgröt mättar nog lite mer men vill inte skada lilla magen=)??
    jag började ge havregrynsgröt som den är när sonen var 7 1/2 månad
  • Nadadija
    kokos skrev 2009-12-12 10:29:00 följande:
    jag började ge havregrynsgröt som den är när sonen var 7 1/2 månad
    Ok, hade du något till, typ fruktpure och mjölk??
Svar på tråden Hemlagat!