• guppyn

Hemlagat!

Här tänkte jag att vi kunde fortsätta från förra tråden www.familjeliv.se/Forum-3-39/m46682561.html

Då jag själv gärna vill fortsätta vara med och min son nu har hunnit bli 10 månader, så kallar jag den rätt och slätt för hemlagat

Så nu kan vi fortsätta funderingar kring vad vi kan laga för mat, hur vi kan frysa ner den, puréa eller mosa den, innehåll, matvägran m. m...

Välkomna nya som gamla!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-02 14:38
    Här finns lite inspiration att hämta:
    www.barnmat.net/matkompendium.html
    ww.blojbarnet.se
    www.lagabarnmat.se

kom gärna med fler tips på länkar så ska jag försöka få in dem här...

• Svar på tråden Hemlagat!
  • Cem

Hej.

Måste få ställa en fråga i denna tråd. Får en känsla av att många här har ganska bra koll.
    När mina grabbar var 6 månader började jag laga egen barnmat. Dom tyckte mycket om korvstroganoff så det gjorde jag ganska mycket. Men nu så här i efterhand undrar jag om det var så smart. Korv innehåller väldigt mycket salt och det tänkte jag inte ens på att kolla (otroligt dumt). Är rädd att barnens njurar ska ha tagit skada. Hur har ni gjort när ni gjort korvstroganoff till era barn?

• kokos
    Cem skrev 2009-12-27 15:27:22 följande:
    Hej.Måste få ställa en fråga i denna tråd. Får en känsla av att många här har ganska bra koll. När mina grabbar var 6 månader började jag laga egen barnmat. Dom tyckte mycket om korvstroganoff så det gjorde jag ganska mycket. Men nu så här i efterhand undrar jag om det var så smart. Korv innehåller väldigt mycket salt och det tänkte jag inte ens på att kolla (otroligt dumt). Är rädd att barnens njurar ska ha tagit skada. Hur har ni gjort när ni gjort korvstroganoff till era barn?
    Jag gör korvstroganoff till min son och han är 8 1/2 månad nu. Har gett det sedan en månad tillbaka. Jag gör på kycklingkorv och tillsätter inget salt.
  • Il y a

Å, vilken trevlig tråd! :D

Cem:
    Apropå korven så var det någon som sa till mig att det där med saltet är viktigast innan 6 månader. Och om du nu undviker salt i övrigt är det nog inga problem, tror jag.
    Köpt leverpastej som många ger (jag med) innehåller ju också en del salt.

Leverpastej (bra järnkälla) hittade jag förresten recept på på www.growingpeople.se (där finns både mattips och annat).
    Ta en förpackning kycklinglever och kok ihop med grädde och en finhackad gul lök. Låt sjuda i 20 minuter och mixa sedan. Låt stelna i lämpliga burkar (ta lite mindre så går det att frysa in och ta fram efter hand).
    Nu tycker jag ju att barn ska få god mat även om den är utan salt så jag letade upp leverpastej i kokböcker för att hitta förslag på kryddning. Det blev timjan och äppelklyftor i. Min dotter tyckte inte att det var lika gott som köpepastej, men blandat med mosad potatis går det ner!

Min dotetr är nu nio månader och maten ska innehålla lite mer bitar. Är det någon som har tips på hur man får till det?
    Jag har mosat en del grönsaker med gaffel (men alla är inte lika lätta att mosa) och också gjort köttfärssås med minipasta, rivna morötter och persiljerötter och väldigt finhackad lök. (Och det gick ner hur snabbt som helst!)

• Chocolatecookie
    Jempa77 skrev 2009-12-27 12:35:55 följande:
    hejsan När ni gör gröt till era barn ,,ska man koka den extra länge då ?? typ havre grynen el mannagrynen ?? så de inte får ont i magen osv.....har nu mjölk till då el ersättningsmjölk?? glad för lite gröt tips :)
    Mannagrynsgröten kokar jag med mellanmjölk eftertsom det är det vi har hemma, tillsätter lite matfett/rapsolja i gröten för att öka fetthalten. Utesluter salt. Mjölk är inga problem, så länge det är i matlagningen och inte som dryck eller som hel måltid (typ yougurt/fil). Jag har börjat introducera yougurt/fil till min dotter, men bara i små mängder och blandat med frukt/bär.
    Havregrynen kokar jag så jag tar 1/3 gryn av den mängd vatten jag har, för det mesta 0,5 dl gryn och 1,5 dl vatten. Tillsätter 1 tsk rapsolja och kokar i ca 4 minuter. Gröten blir lösare än vad den hade blivit om man följt proportionerna på paketet, men mer lättsmält pga den längre koktiden och lösare konsistensen.
    I gröten har jag fruktpure, banan eller lite mosade bär/frukt från frysen. Kanel är också en uppskattad smaksättning.
  • Chocolatecookie
    Il y a skrev 2009-12-27 16:06:46 följande:
    Å, vilken trevlig tråd! :DCem:Apropå korven så var det någon som sa till mig att det där med saltet är viktigast innan 6 månader. Och om du nu undviker salt i övrigt är det nog inga problem, tror jag.Köpt leverpastej som många ger (jag med) innehåller ju också en del salt.Leverpastej (bra järnkälla) hittade jag förresten recept på på www.growingpeople.se (där finns både mattips och annat).Ta en förpackning kycklinglever och kok ihop med grädde och en finhackad gul lök. Låt sjuda i 20 minuter och mixa sedan. Låt stelna i lämpliga burkar (ta lite mindre så går det att frysa in och ta fram efter hand).Nu tycker jag ju att barn ska få god mat även om den är utan salt så jag letade upp leverpastej i kokböcker för att hitta förslag på kryddning. Det blev timjan och äppelklyftor i. Min dotter tyckte inte att det var lika gott som köpepastej, men blandat med mosad potatis går det ner!Min dotetr är nu nio månader och maten ska innehålla lite mer bitar. Är det någon som har tips på hur man får till det?Jag har mosat en del grönsaker med gaffel (men alla är inte lika lätta att mosa) och också gjort köttfärssås med minipasta, rivna morötter och persiljerötter och väldigt finhackad lök. (Och det gick ner hur snabbt som helst!)

Jag finhackar all maten i ca 0,5x 0,5 cm stora bitar innan jag tillagar den och sedan fryser in i portionstorlekar. För det mesta blir det olika "grytor" som innehåller allt en måltid behöver utom ris/potatis/pasta/courscous som jag gör för sig.
    Här är lite olika förslag på "grytor/röror" som blir ca 5-7 portioner vardera:
    1)I finhackad kycklingfilé, 1/2 paprika, 3 cm purjolök, 0,5 klyfta vitlök, 1 morot, 1 cm tjock skiva rotselleri fräses i lite olja och kokas klart i 2 dl vatten och det tjocka från en kokosmjölksburk.
    2)200 g finhackat oxkött , 1 morot, 1 palsternacka, 1/2 lök fräses lätt och kryddas med lite vitpeppar, 1 lagerblad, 1 tsk timjan, 2-3 msk tomatpuré och ett par kryddpepparkorn och kokas klart i 2,5 dl vatten. Valfria örtkryddor kan tillsättas.
    3)200 g finhackat fläskkött, 1 morot, 0,5 dl majskorn, 1/2 paprika, 1/2 klyfta vitlök fräses lätt och kokas färdigt i 1,5 dl vatten och 1 dl grädde. Tillsätt lite frysta provencaliska kryddor i slutet av koktiden.
    4) 200 g blandfärs fräses lätt med en 1/2 finhackad lök, tillsätt 1/2 pressad vitlökskyfta, 1 grovriven morot och lite grovriven rotselleri (ger lite salt smak utan att vara salt). Tillsätt 1 burk krossade tomater, 2 msk tomatpure' och torkad oregano/basilika efter smak. Koka färdigt

• Chocolatecookie

Alternativ 1 brukar jag även krydda med lite torkad ingefära 

• justine
    Chocolatecookie skrev 2009-12-27 16:41:45 följande:
    Jag finhackar all maten i ca 0,5x 0,5 cm stora bitar innan jag tillagar den och sedan fryser in i portionstorlekar.
    vad fryser du in i?

jag har fryst in i isbitsformar men börjar tycka de är för små nu...blir en jäkla massa bitar att ta fram varje gång
  • Chocolatecookie
    justine skrev 2009-12-27 17:38:21 följande:
    vad fryser du in i?jag har fryst in i isbitsformar men börjar tycka de är för små nu...blir en jäkla massa bitar att ta fram varje gång
    Jag använder barnmatsburkar, eller vanliga plastförvaringsburkar av mindre format. Av recepten ovan så fryser jag in 0,75-1 dl per portion och tillsätter ca 0,5 dl ris/potatis/pasta i småbitar/couscous vid varje måltid.
  • Godisunge
    justine skrev 2009-12-27 17:38:21 följande:
    vad fryser du in i?jag har fryst in i isbitsformar men börjar tycka de är för små nu...blir en jäkla massa bitar att ta fram varje gång
    Har man en muffinsform funkar den ganska bra att frysa in i, ibland har jag haft typ bullformar i men de beror på vad jag fryser för nått.
  • BabyJia
    Chocolatecookie skrev 2009-12-27 16:06:47 följande:
    Mannagrynsgröten kokar jag med mellanmjölk eftertsom det är det vi har hemma, tillsätter lite matfett/rapsolja i gröten för att öka fetthalten. Utesluter salt. Mjölk är inga problem, så länge det är i matlagningen och inte som dryck eller som hel måltid (typ yougurt/fil). Jag har börjat introducera yougurt/fil till min dotter, men bara i små mängder och blandat med frukt/bär.Havregrynen kokar jag så jag tar 1/3 gryn av den mängd vatten jag har, för det mesta 0,5 dl gryn och 1,5 dl vatten. Tillsätter 1 tsk rapsolja och kokar i ca 4 minuter. Gröten blir lösare än vad den hade blivit om man följt proportionerna på paketet, men mer lättsmält pga den längre koktiden och lösare konsistensen.I gröten har jag fruktpure, banan eller lite mosade bär/frukt från frysen. Kanel är också en uppskattad smaksättning.
    Har idag köpt havregryn, så imorrn ska dottern få smaka på de till frukost. Hade funderingar på hur jag skulle göra me mängden, för de blir ju för mycket om man går efter förpackningen skulle jag tro. Men de va ju bra då att du har skrivit här hur du gör, för då testar jag den mängden å de e bara bra att den blir lösare för jag gör gärna gröten lösare av köpgröten oxå.
Svar på tråden Hemlagat!