Il y a skrev 2009-12-27 16:06:46 följande:
Å, vilken trevlig tråd! :DCem:Apropå korven så var det någon som sa till mig att det där med saltet är viktigast innan 6 månader. Och om du nu undviker salt i övrigt är det nog inga problem, tror jag.Köpt leverpastej som många ger (jag med) innehåller ju också en del salt.Leverpastej (bra järnkälla) hittade jag förresten recept på på
www.growingpeople.se (där finns både mattips och annat).Ta en förpackning kycklinglever och kok ihop med grädde och en finhackad gul lök. Låt sjuda i 20 minuter och mixa sedan. Låt stelna i lämpliga burkar (ta lite mindre så går det att frysa in och ta fram efter hand).Nu tycker jag ju att barn ska få god mat även om den är utan salt så jag letade upp leverpastej i kokböcker för att hitta förslag på kryddning. Det blev timjan och äppelklyftor i. Min dotter tyckte inte att det var lika gott som köpepastej, men blandat med mosad potatis går det ner!Min dotetr är nu nio månader och maten ska innehålla lite mer bitar. Är det någon som har tips på hur man får till det?Jag har mosat en del grönsaker med gaffel (men alla är inte lika lätta att mosa) och också gjort köttfärssås med minipasta, rivna morötter och persiljerötter och väldigt finhackad lök. (Och det gick ner hur snabbt som helst!)
Jag finhackar all maten i ca 0,5x 0,5 cm stora bitar innan jag tillagar den och sedan fryser in i portionstorlekar. För det mesta blir det olika "grytor" som innehåller allt en måltid behöver utom ris/potatis/pasta/courscous som jag gör för sig.
Här är lite olika förslag på "grytor/röror" som blir ca 5-7 portioner vardera:
1)I finhackad kycklingfilé, 1/2 paprika, 3 cm purjolök, 0,5 klyfta vitlök, 1 morot, 1 cm tjock skiva rotselleri fräses i lite olja och kokas klart i 2 dl vatten och det tjocka från en kokosmjölksburk.
2)200 g finhackat oxkött , 1 morot, 1 palsternacka, 1/2 lök fräses lätt och kryddas med lite vitpeppar, 1 lagerblad, 1 tsk timjan, 2-3 msk tomatpuré och ett par kryddpepparkorn och kokas klart i 2,5 dl vatten. Valfria örtkryddor kan tillsättas.
3)200 g finhackat fläskkött, 1 morot, 0,5 dl majskorn, 1/2 paprika, 1/2 klyfta vitlök fräses lätt och kokas färdigt i 1,5 dl vatten och 1 dl grädde. Tillsätt lite frysta provencaliska kryddor i slutet av koktiden.
4) 200 g blandfärs fräses lätt med en 1/2 finhackad lök, tillsätt 1/2 pressad vitlökskyfta, 1 grovriven morot och lite grovriven rotselleri (ger lite salt smak utan att vara salt). Tillsätt 1 burk krossade tomater, 2 msk tomatpure' och torkad oregano/basilika efter smak. Koka färdigt