• guppyn

Hemlagat!

Här tänkte jag att vi kunde fortsätta från förra tråden www.familjeliv.se/Forum-3-39/m46682561.html

Då jag själv gärna vill fortsätta vara med och min son nu har hunnit bli 10 månader, så kallar jag den rätt och slätt för hemlagat

Så nu kan vi fortsätta funderingar kring vad vi kan laga för mat, hur vi kan frysa ner den, puréa eller mosa den, innehåll, matvägran m. m...

Välkomna nya som gamla!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-02 14:38
    Här finns lite inspiration att hämta:
    www.barnmat.net/matkompendium.html
    ww.blojbarnet.se
    www.lagabarnmat.se

kom gärna med fler tips på länkar så ska jag försöka få in dem här...

• Svar på tråden Hemlagat!
  • BabyJia
    justine skrev 2009-12-18 22:19:01 följande:
    Har inget bra svar tyvärr för jag går på känsla bara....men i häftet om barnmat fanns ett recept och där står 2 msk smör,2 msk mjöl och 4 dl vätska. ska sjuda ett par minuter bara
    Jag har inte haft turen att få nåt häfte med barnmat, om du menar häftet från BVC som jag läst att många tydligen får. Å jag antar ju att hon borde ha gett mej ett om dem har de där, för hon vet att dottern äter vanlig mat oxå. Men men...

Kan ju va bara jag som tycker att den blev lös, fast den ska kanske va så Annars får jag helt enkelt ha i ännu mer mjöl nästa gång.
  • kokos
    justine skrev 2009-12-18 22:20:46 följande:
    Tänkte testa och göra risalamalta sen ( kanske skippar grädde i elelr så tar jag lite grann) Borde ju funka bra som mellis med lite fruktpuré i om man vill Det går väl bra att frysa risalamalta?
    Risalamalta har jag gett som den är fast med mindre apelsinbitar. han åt massor
  • ELLEoClara

Var och åt kina-buffe igår och Clara fick smaka lite plockbitar. En stor favorit var bambuskott, delade varje i 3 bitar. MUMS!

Undrar om man ska göra lite kyckling med bambuskott kanske, men hur är det med salt halten i konserverade bambuskott??? Finns det frysta/färska bambuskott utan salt?

• Nyjenyn
    justine skrev 2009-12-18 22:20:46 följande:
    Tänkte testa och göra risalamalta sen ( kanske skippar grädde i elelr så tar jag lite grann) Borde ju funka bra som mellis med lite fruktpuré i om man vill Det går väl bra att frysa risalamalta?
    Ris á la Malta utan grädde? Går det och i så fall varför vill man ha utan grädde??

Allt som är fett (och har mycket socker) fryser ju mindre bra, det går nog fint att frysa, men tänk på att det inte håller sig fräscht riktigt lika länge som tex grönsaker som innehåller mycket vatten.
  • BabyJia
    ELLEoClara skrev 2009-12-21 11:04:32 följande:
    Var och åt kina-buffe igår och Clara fick smaka lite plockbitar. En stor favorit var bambuskott, delade varje i 3 bitar. MUMS! Undrar om man ska göra lite kyckling med bambuskott kanske, men hur är det med salt halten i konserverade bambuskott??? Finns det frysta/färska bambuskott utan salt?
    Jag har själv aldrig sett fryst bambuskott i affärerna, utan bara konserverade.
  • Ankissen

Kan man mixa pasta? Har lite som kokar nu på spisen till Ella, men kom på att jag inte vet vad jag ska göra med det...

• guppyn

Det var någon som ville ha tips om vegetariskt: Idag gjorde jag en linsgryta med gröna linser. Hade i finhackad lök, morot och kål. En stor vitlöksklyfta som jag delat i två delar. Fräste grönsakerna försiktigt i olja och gurkmeja. Hällde på lite krossade tomater, vatten och linser. Lät det koka länge, kanske 40-45 min tillsammans med ett lagerblad, hade i lite kravmärkt buljong(lillen är så pass stor nu tycker jag). Serverade med fullkornsris som också kokat nästan dubbla tiden. Så nu hoppas jag att lilleman ska få lite fjutt på maggen Tyckte det blev så gott så jag åt av det själv till lunch

Kokar morotsstavar riktigt länge så att sonen kan hålla dem själv och tugga i sig fast han inte har tänder. Detta har varit uppskattat, gjort samma med potatis och blomkål.

Annars är ju grönsaksbiffar något man kan göra, linsbiffar, morotsbiffar...

• BabyJia
    Ankissen skrev 2009-12-21 13:50:05 följande:
    Kan man mixa pasta? Har lite som kokar nu på spisen till Ella, men kom på att jag inte vet vad jag ska göra med det...
    Har inte testat andra pasta sorter, men jag har mixat spagetti. Använde lite av kokvattnet å osaltat smör, sen mixa jag. De blev ju lite grynit å kladdigt, men dottern äter de ändå. Blir inte så kladdigt när man värmer upp de igen från fryst.
  • Nyjenyn
    Ankissen skrev 2009-12-21 13:50:05 följande:
    Jag brukar mosa på tallriken med gaffel men jag tror det går bra att mixa med stav också! Kan vara bra att skölja av den så blir man av med lite stärkelse och då blir det inte lika klibbigt sen.
  • LAV0LINA

Nån som vet när det är "ok" att börja steka maten (eller viss mat) till dom små?
    Och varför ska man undvika stekt mat?

Svar på tråden Hemlagat!