• guppyn

Hemlagat!

Här tänkte jag att vi kunde fortsätta från förra tråden www.familjeliv.se/Forum-3-39/m46682561.html

Då jag själv gärna vill fortsätta vara med och min son nu har hunnit bli 10 månader, så kallar jag den rätt och slätt för hemlagat

Så nu kan vi fortsätta funderingar kring vad vi kan laga för mat, hur vi kan frysa ner den, puréa eller mosa den, innehåll, matvägran m. m...

Välkomna nya som gamla!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-02 14:38
    Här finns lite inspiration att hämta:
    www.barnmat.net/matkompendium.html
    ww.blojbarnet.se
    www.lagabarnmat.se

kom gärna med fler tips på länkar så ska jag försöka få in dem här...

• Svar på tråden Hemlagat!
  • norgesessan

nu ger jag altså 6 kuber mat...Jag använder samma sorts tallrik som när jag ger burkmat, och det är itne så mycket mer i burken än i dom 6 bitarna...Allt förutom såsen är rågade...

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Chocolatecookie

Dagens lunch som blev väldigt populär

Thaikyckling med ris.
    Det blev totalt 6 portioner (5 st 200g burkar + dagens måltid)

1 kycklingfilé skuren i små, små kuber frästes i olivolja med lite vitpeppar, ingefära och paprikapulver. Tillsatte 1/2 finhackad paprika, 1/4 finhackad purjolök och  finhackad rotselleri (en ca 0,5 cm tjock skiva) samt 0,75 dl majskorn samt det tjocka från en koksmjölkburk och 1,5-2 dl vispgrädde samt 2 limeblad. Kokade det i ca 10 minuter. Kokade jasminriset för sig (2 vuxenportioner).

• BabyJia

Har gjort bärkräm nu som jag tänkte hon skulle få ihop me maten sen.

1 port

1 dl vatten
    1 ½ msk potatismjöl
    ½ dl skogsbär

Om hon tycker om krämen så kommer jag göra mer som jag tänkte jag kunde frysa isåfall, men tror ni de går bra å frysa krämen?

• BabyJia

Ja, krämen tyckte hon inte så värst mycket om:-/ Blev lite för syrligt för hennes del tror jag.
    Finns de nåt man kan söta bären lite me el ska jag använda nån frukt istället?

• norgesessan

Vet inte hur det blir, men banan är ju bra att söta med....Saftiga päron med...

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • BabyJia

Dags att nån skriver så inte tråden försvinner, så de får bli jag antar jag

Jag gjorde idag sån kräm igen, fast jag bytte bären till lite hallon å en jordgubb. Gjorde bara 1 port, för å se om va hon skulle tycka om de istället än den jag gjorde igår me skogsbären. Jordgubben va lite sötare än hallonen, så krämen blev inte lika syrlig å Bella gilla krämen bättre idag. Så hon åt nästan 0,5 dl efter lunchmaten, hon hade säkert orkat mer om hon inte va så mätt. För hon åt jättebra av lunchen. Jag värmde 6 bitar mat som motsvarar 1 dl å hon åt upp allt, vilket inte har hänt innan. Har tidigare värmt 5 bitar å då har hon inte rokat allt + att hon fått frukt då.
    Fast idag minnsan så åt hon 1 dl mat + kräm.

En annan sak va att idag har min storasyster å vår moster vart på besök, för å lämna julklappar å så. Idag hade min moster me massa mat till Bella oxå De va 6 burkar av barnmat, två paket med gröt (två olika sorter) å ett paket me 4 bägare me fruktpure, detta hade hon me sig för hon hade sett att de va 40% rabatt på barnmaten. Så då handla hon å hade me de till henne. Inte illa...
    De jag skulle komma till e att vid 5 tiden efter att Bella hade vilat en stund, så va hon väldigt hungrig. Jag chansa å blanda en liten portion på 3/4 dl vatten å 4 msk av Hipp gröten som jag fick bla, de va risgröt med smak av banan å persika.
    Bella har inte velat äta gröt på 3 v nu, men tänkte prova eftersom de va en smak hon inte har fått innan. Å gissa om hon åt...hon åt hela den portionen utan problem, men visst då va hon oxå väldigt hungrig. Men de va kul att hon gapa så bra å inte spotta ut, som hon gjorde innan jag sluta ge henne gröt.

Ska testa å erbjuda henne gröt imorrn em igen, fast en hel portion å se om de blir lika lyckat då me.

Ops, detta blev en aning långt!

• Chocolatecookie

Min dotter är 8 månader och matfördelning under dagen ser ut ungefär så här:

Frukost: Havregröt gjord på 1,5 dl vatten och 3 msk havregryn med frukt/bärpure´till.
    Mellis: Bröstmjölk (det lilla som finns kvar...) eller frukt
    Lunch: Ca 1,5 dl hemlagad mat, med fördelning 1/3 potatis/ris/pasta/couscous, 1/3 kött/kyckling/fisk och 1/3 grönsaker. Till efterrätt får lite frukt/bär
    Mellis: Havre eller mannagrynsgröt ca 1 dl med fruktpuré eller smörgås med leverpastej eller ost och lite fruktpuré till detta. Har även provat att ge lite standardfil med bär/frukt i.
    Kvällsmat: Ca 1,5 dl mat enligt lunchfördelningen
    Sen får hon 1 flaska välling innan hon lägger sig vid halv 8- tiden. Ibland vill hon ha lite bröstmjölk på natten också för att somna om, men det blir mer och mer sällan.
    Vatten som dryck till måltiderna - ca 150-200 ml/dag

• justine

Min tjej ( 6 mån) har ej ätit vanlig mat så länge, har bara ätit det i en och en halv vecka. Tog ej bröstet i måndags. Hon har fått smakisar sen hon va 4 mån men hade precis börja äta nån hel portion här och där.

äter så här nu

8:00 200 ml välling
    11:30 drygt 1 dl kött eller fisk med potatis och grönsaker
    14:30 en halv flaska välling och lite smörgåsbitar med leverpastej
    16:30 drygt 1 dl kött eller fisk med potatis och grönsaker
    19:30 1 portion (köpt) havregröt

Svar på tråden Hemlagat!