• guppyn

Hemlagat!

Här tänkte jag att vi kunde fortsätta från förra tråden www.familjeliv.se/Forum-3-39/m46682561.html

Då jag själv gärna vill fortsätta vara med och min son nu har hunnit bli 10 månader, så kallar jag den rätt och slätt för hemlagat

Så nu kan vi fortsätta funderingar kring vad vi kan laga för mat, hur vi kan frysa ner den, puréa eller mosa den, innehåll, matvägran m. m...

Välkomna nya som gamla!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-02 14:38
    Här finns lite inspiration att hämta:
    www.barnmat.net/matkompendium.html
    ww.blojbarnet.se
    www.lagabarnmat.se

kom gärna med fler tips på länkar så ska jag försöka få in dem här...

• Svar på tråden Hemlagat!
  • kokos
    Nadadija skrev 2009-12-12 10:33:09 följande:
    Ok, hade du något till, typ fruktpure och mjölk??
    Ja jag brukar ta på lite katrinplommon eller hemmagjord äppelmos/päronmos Och så har jag lite lite mjölk på för att det ska bli svalt och gott
  • spöketlaban79

Tack för tipset Jenyn! Nu när du säger det, kom jag faktiskt på att jag gjorde något sånt långkok för längre sen som han gillade. Ska prova det igen!

• jessican

Min dotter åt havregrynsgröt redan då hon var knappt 5 månader. Fungerade bra men som sagt hon blev mätt på 2 msk okokt havregryn :)

• norgesessan

Clementin;  jag tar inte bort skinnet, bara delar klyftarna i 3-4 delar beroende på storlek, sen håller jag mig till max 4 klyftor för säkerhets skuld..

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • BabyJia

Idag fick Isabelle smörgås med lite Lätta på, hon åt bitar av drygt 1/3 smörgås.
    Så smörgås verkar hon gilla iallafall, skulle ge ersättning efteråt men de skulle hon absolut inte ha. Hon vill knappt ha flaskan på morgonen/fm längre. Därför fick hon lite smörgås idag, för annars går hela fm utan att hon äter nåt lixom.
    Hon kan inte plocka upp så små bitar själv ännu, å om hon har en bit i handen så kan hon inte få in den i munnen själv Men de kommer väl så småningom.

När kunde era barn plocka upp små bitar å stoppa i munnen?

• Hemlighet
    BabyJia skrev 2009-12-13 10:10:11 följande:
    Idag fick Isabelle smörgås med lite Lätta på, hon åt bitar av drygt 1/3 smörgås. Så smörgås verkar hon gilla iallafall, skulle ge ersättning efteråt men de skulle hon absolut inte ha. Hon vill knappt ha flaskan på morgonen/fm längre. Därför fick hon lite smörgås idag, för annars går hela fm utan att hon äter nåt lixom. Hon kan inte plocka upp så små bitar själv ännu, å om hon har en bit i handen så kan hon inte få in den i munnen själv Men de kommer väl så småningom. När kunde era barn plocka upp små bitar å stoppa i munnen?
    Min dotter kunde stoppa smörgås i munnen vid ca 7 månader. Kanske kunde ha gjort det tidigare men hon fick ingen smörgås förens vid 7 månader.
    Men smörgås rån har hon stoppat i munnen ett tag. Men det har ju varit långa bitar så jag vet inte om det är samma sak?
  • norgesessan

Isabelle har ätit macka (fast bitar, 1x1 cm) rätt så länge nu...Kanske från 7 månader eller nåt..
    Nu (11 månader) får hon en dubbelmacka (en som jag viker) med smör, men då brukar hon bara leka...Mjuka bullar kan hon ockå äta.

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • BabyJia

Då kan de dröja ett tag till innan jag kan räkna me att hon kommer klara de då Fast de gör mig inget att jag får hjälpa henne, för de e bättre att hon får i sej lite bröd i åtminstone på morgonen eftersom hon så sällan vill ha ersättning då. Gröten har vi ju slutat helt me. Testade en morgon i mitten av veckan me gröt efter en break på 1 ½ v, men hon knep bara igen munnen efter 3-4 skedar.

Kan uppdatera me att lunchen blev en hit...hon gillade min rätt som jag hade lagat Den med köttfärs, pasta å tomatsås. Trots att de blev något grynit med pastan å köttfärsen, men de störde henne inte. Tror iofs att de beror på tomatsmaken, för de verkar ju va nåt som faller barn lätt i smaken

• Tasha78

kan man ge en 8 månaders pannkakor och man steker det lätt och sen undrar jag man ska ju helst undvika mjölk man man då kanske använda brösmjölk

Svar på tråden Hemlagat!