• guppyn

Hemlagat!

Här tänkte jag att vi kunde fortsätta från förra tråden www.familjeliv.se/Forum-3-39/m46682561.html

Då jag själv gärna vill fortsätta vara med och min son nu har hunnit bli 10 månader, så kallar jag den rätt och slätt för hemlagat

Så nu kan vi fortsätta funderingar kring vad vi kan laga för mat, hur vi kan frysa ner den, puréa eller mosa den, innehåll, matvägran m. m...

Välkomna nya som gamla!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-02 14:38
    Här finns lite inspiration att hämta:
    www.barnmat.net/matkompendium.html
    ww.blojbarnet.se
    www.lagabarnmat.se

kom gärna med fler tips på länkar så ska jag försöka få in dem här...

• Svar på tråden Hemlagat!
  • ToKar

Matvete till fisk är också gott, med citronsås eller liknande :)

• LAV0LINA

Vi ska idag äta rödspätta.
    Jag brukar panera den till oss men lillan får den kokt.
    Ska koka potatis till och så tror jag jag ska koka lite ärtor. Vad mer i grönsaksväg vet jag inte riktigt...?
    Ni som gör sås till era små, hur gör ni såsen? Jag är en såndär som bara gör pulversåser till oss för det är så enkelt, hur gör man egen sås till dom små? Citronsås låter ju jättegott!

• Allrona
    LAV0LINA skrev 2009-12-08 14:25:38 följande:
    Vi ska idag äta rödspätta.Jag brukar panera den till oss men lillan får den kokt.Ska koka potatis till och så tror jag jag ska koka lite ärtor. Vad mer i grönsaksväg vet jag inte riktigt...? Ni som gör sås till era små, hur gör ni såsen? Jag är en såndär som bara gör pulversåser till oss för det är så enkelt, hur gör man egen sås till dom små? Citronsås låter ju jättegott!
    Vet inte hur stort ditt barn är men när jag gör fisk brukar jag hälla på grädde, citron och dill under tiden fisken kokar. Det blir supergott.
  • LAV0LINA
    Allrona skrev 2009-12-09 12:06:42 följande:
    Vet inte hur stort ditt barn är men när jag gör fisk brukar jag hälla på grädde, citron och dill under tiden fisken kokar. Det blir supergott.
    Det där låter ju smaskens!
    Dottern blir 8 månader på lördag
  • ELLEoClara

Gjorde en enkel fiskrätt till lillan snart 7 mån, den var mums! Hon åt glatt nästan 2 dl mat!

-torsk
    -broccoli ( mycket är en favorit)
    -majs ( lite, älskar smaken men har lätt för att få hård mage)
    -potatis
    - dill
    -peppar
    -citron
    - olja

Gjorde pulver sås till oss vuxna så jag spädde hennes mat med ersättning.

Lade allt i en ugnsform bara och kokade potatis till.

• Chocolatecookie

Här är ett recept på en sås som fungerar till det mesta.
    Koka en morot i bitar, en halv lök och en liten bit rotselleri i bitar i ca 1,5 dl vatten och 1 dl grädde. Koka tills grönsakerna är mjuka och kör sen i/med mixern till en slät sås. Blir en smakrik sås med lite salt smak trots att där inte finns salt tillsatt. Jag fryser sedan in den i isbitstråg och tar fram så mycket jag behöver till var portion.

• BabyJia

Hej hej!

Har köttfärs som som jag tänkte tillaga barnmat av till min 5 månaders. Men finns de nån sås jag kan göra som passar bra ihop med antingen grönsaker/ potatis el grönsaker/ pasta + färsen? Tycker de blir för torrt annars.

• Linda Ligist

jag öser på creme fraiche på allt som verkar lite torrt. MYCKET populärt!

• Linda Ligist

Hoki och lax är de populäraste fiskarna här.

Igår gjorde jag en veg, färssås som var mycket populär också.
    typ 2 msk tomatpure, en hackad tomat, 1 dl vatten, 1 dl grädde, lite peppar, 2 dl quornfärs, en skvätt olivolja, och snabbmakaroner till det.
    Ett rivet päron till efterrätt, och sen var han mycket nöjd.

Svar på tråden Hemlagat!