Inlägg från: helene306 |Visa alla inlägg
  • helene306

LCHF

jagäraf skrev 2010-02-01 20:13:43 följande:
    Jag gjorde lembasbröd igår men inte på majonnäs utan philadelphiaost och de smakade i princip som bröd.
    Åh, då får jag testa det nästa gång! Jag använder aldrig philadelfiaost så det fanns inte hemma men är säkert ett bättre alternativ för att komma ifrån majonnässmaken?
  • helene306
    Jen nifer skrev 2010-02-02 10:33:36 följande:
    Min viktnedgång följer verkligen sitt mönster. Går ner 1-1,5 kg. Står still ett litet tag, går ner nått kilo till står still ett tag. Ett tag kan ju variera, ibland bara 2-3 dagar ibland längre perioder.I slutet av November vägde jag ca 68kg. Så sen dess har jag gått ner nästan 10 kg. Nu va de en del gravidkilon som trillade bort rätt lätt. Men dom 2 sista veckorna har jag med strikt lchf gått ner 4-4,5kg. Dom här tråkiga sista kilona som biter sig kvar, har helt plötsligt visat sig inte alls vara såå svåra att få bort som jag trodde. Är så glad att jag började ordentligt med det här igen.
    Åh, grattis! Låter bra tills när jag själv ska ta tag i gravkilona

ia25: Jag har gjort Oopsies en gång men de föll mig inte alls i smaken, tyckte det smakade äggvita vilket jag inte gillade alls men nog är de smidiga att göra!
  • helene306
    Pippil8 skrev 2010-02-02 19:00:21 följande:
    Nån som har bakat lembasbröd och kan berätta hur de smakar dagen efter? När de inte är nybakta alltså?
    Jag åt lembasbrödet till frukost idag och det var så gott! Däremot tycker jag aniskryddan kommit fram lite mer idag så det var bättre som det smakade igår men med ost, Bregott och gurkskivor var det mumma!! Jag var mätt hela förmiddagen också och när vi åt lunch var jag inte hungrig heller men för att matcha makens lunch och en lillfis som inte äter frukost så fick det bli som det blev
  • helene306
    The Kittycats skrev 2010-02-02 20:46:46 följande:
    Låter som det är värt att prova då Tycker alla "bröd" jag provat att baka hittills har luktat fis/svamp. Så det enda som det har passat till har varit varma mackor med svamp på.Nu är det knepigt....  Är på utbildning i 3 dagar och bor på hotell. Maten är ju jättesvår. Panerad fisk idag, godis och fika överallt.... Har med mig kokosfett till te, och bacon som jag stekt upp att ha som snacks/mellanmål iaf. Men när man sitter på em och är såååå seeeg, då är den där godisskålen lockande..... suck!
    Jag har testat Oopsies och sesambröd, båda åkte ut till fåglarna, de föll mig inte alls i smaken. Jag var skeptisk till Lembasbrödet också men testade igår och jag måste erkänna att de smakar bröd och blev en favorit! Jag är väldigt kräsen med smaker osv så detta bröd överaskade mig totalt. Till och med maken gillade det skarpt! Att det sen mättar något otroligt bra är ännu bättre

Ja, när man är borta är det svårt med mat. Det som jag blir så förvånad över jämt är att det alltid serveras fralla till förmiddagsfikat och alltid någon bulle, sockerkaka eller annat gottigt på eftermiddagen. Däremellen finns en godisskål. De gånger jag varit iväg är dte ytterst sällan man skådar en fruktkål.
  • helene306
    rasajj skrev 2010-02-02 23:14:41 följande:
    jag vet itne om det ar linsfrosmaken jag har svart for.. Men jag tyckte inte de var supergoda..
    Jag hade 1 dl linfrö i sammanlagt och jag är inet heller jätteförtjust i linfrösmaken men detta var helt ok. Då har jag mer svårt för sesamfrön och det hade jag i ½ dl. När jag handlar nästa gång ska jag köpa hem fiberhusk och prova att göra på det.
  • helene306
    sara1981 skrev 2010-02-02 23:28:52 följande:
    Jag tycker helt klart att pones är det godaste och mest brödlika "brödet". Allt annat har smakat ägg/majonnäs, blä..Ska prova att göra med brödkryddor nästa gång så tror jag att det blir ännu bättre. Otroligt mättande, receptet var på 6 bröd och jag orkar äta 1/2 eller som mest 1 om det är som lunch..
    Vad är det för bröd??
  • helene306
    Jen nifer skrev 2010-02-04 08:24:34 följande:
    En bajafråga igen ;)Alltså jag går på toa kanske 1 gång i veckan nu, nu är de snart en vecka igen. Så va de inte förr. De finns lixom inget som kan komma ut känns de som ;) Men jag äter ju. Idag stod vågen + nästan ½kg. Har inte fuskat. Men är de normalt?Ne borde sluta väga mig och hålla mig till mätningen. På 2½ vecka har ja tappat ca 7 cm.  Men lite omotiverad blir man när vågen vänder upp igen.
    Ett tips är att kolla avföringen (trevligt va?? ) Är det hårt, då kan det luta åt förstoppning, är det mjukt är det bra är det löst kan man ha fått i sig för mycket fett osv. Har du inte ont i magen eller andra problem så är det olika hur ofta man går på toa.
    Nu vet jag inte vem det var, om det var Skaldeman eller Litsfeldt som skrev om eskimåerna, de sprang inte på toa alltför ofta men vem vill stoppa ut rumpan i 40 minus?

Igår upptäckte jag matdagboken.se. Himla bra men sidan var otroligt SEG igår så det hände ju inte mycket. Igår fuskade jag en hel del så hoppla vad det drog iväg med kolhydrater ....
  • helene306
    Jen nifer skrev 2010-02-05 20:48:26 följande:
    nu har jag bakat lembasbröd. GOTT.Jag hade nog dock inte det mest kolhydratsnåla, för jag hade inte så mycket hemma. Hade iaf utöver grundreceptet i kruska kli och linfrö, lite salt.Ska köpa fiberhusk imorgon och se om jag hittar några andra roliga frön :)Men dom vart perfekta, galet mättande.. Men precis som ett grovt bröd. Så de kan absolut bli frukost någon gång i veckan. Ska absolut testa som pizzabotten och hamburgebröd också :)
    Visst är det gott??

Jag bakade på fiberhusk sist och hade nog bara i 3-4 msk av fiberhusken. Smakade lika gott det! Resten hade jag i 1/4 dl sesamfrö och ½-1 dl linfrö. Några nypor kruskakli blev det nog också. Lite skillnad mot de 2 dl kruskakli jag hade i första bakningen