Inlägg från: helene306 |Visa alla inlägg
  • helene306

LCHF

Tant Elin skrev 2010-02-10 13:40:42 följande:
    å, blir så arg på mig själv, hade inte tillräckligt med lunch, försökte dryga ut den med extra sallad. Men självklart blev jag inte mätt, och då blir eftermiddagen en enda äta-mellanmål orgie....suck att man aldrig lär sig.
    Har du inte någon gräddslatt eller något fett att ta i kaffe/te??

Lovely: Jag äter 2 kokta ägg och stekt bacon på morgonen. Äggen sköter sig själva, under tiden steks bacon och jag fixar te. Ett annat snabbt alternativ är att göra Lembasbröd, dela på mitten, smöra på Bregott, ostskivor och gurka (eller annat pålägg självklart). Klart
  • helene306

Hoppsan och tjena ... jag som tycket jag ätit rätt bra idag la precis in allt i matdagboken. Redan nu har jag ätit 70 g kolhydrater (shit!) och jag såg att en ruta mörk choklad som jag brukar unna mig när chokladsuget knackar på innehåller 6 g kolhydrater/ruta. Ransonering!!!

• helene306
    Tant Elin skrev 2010-02-10 15:27:45 följande:
    vispade lite grädde som jag åt med keso + drack pepparkakskryddad äggmjölk till mätt och glad igen
    Bra!
    Och appropå det att äta mycket mer än man tror, jag trodde ju jag hade ätit bra idag men efter matdagboken visade det sig att så inte var fallet

Hur är det egentligen, om man inet kör helt strikt, under eller runt 100g kolhydrater/dag är väl ok??
    shadowstorm skrev 2010-02-10 16:06:24 följande:
    Vad tros om fläskfilegryta till middag? :) Har en fläskfile tinnad i kylen, lite grönsaker som jag måste använda innan de blir dåliga. :) Sen någon klick grädde i :)
    Vi brukar mest steka fläskfilén och äta med gräddig sås eller kryddsmör. Mums
  • helene306
    saltflingan skrev 2010-02-11 11:45:58 följande:
    Ja herre jissus så gott det var!  Fast det hade det farliga som även vanligt bröd har....man vill bara fortsätta äta för att det är så gott även när man är mättt.  Måste se till att baka mer och lägga in i frysen. Perfekt för en småbarnsmor som inte hinner laga lunch. 
    Visst var de goda?! Helt otroligt vilket bra brödalternativ, och betydligt bättre än köpebröd!

Jag tänkte faktiskt göra och ha med till förlossningen. Vet att jag smällde i mig 4 Pågenskivor till frukost när sonen var född och de är ju superdupergoda! Denna gång ska jag inte svulla, jag ska äta smart
  • helene306
    Sagalin skrev 2010-02-11 18:53:53 följande:
    Är det någon som orkat räkna på näringsvärdena på Lembasbröden, och  i så fall vill dela med sig?
    1 Lembasbröd är det uträknat på

Sesamfrön torkade u skal (2 gram)
    Linfrön torkade (6,5 gram)
    Kruskakli grovt vetekli (3,5 gram)
    Fiberhusk (5 gram)
    Ägg rått (0,6 st)
    Ost hårdost 28% fett (0,6 dl)
    Majonnäs 80% fett (0,6 msk
    =
    245 Kcal
    Fett 75,48%
    Protein 22,17%
    kolhydrat 2,34%

Det här åt jag igår till frukost:

Majonnäs 80% fett (0,6 msk, 60 Kcal)
    » Ost hårdost 28% fett (0,6 dl, 87 Kcal)
    » Ägg rått (0,6 st, 47 Kcal)
    » Fiberhusk (5 gram, 1 Kcal)
    » Kruskakli grovt vetekli (3,5 gram, 9 Kcal)
    » Linfrön torkade (6,5 gram, 29 Kcal)
    » Sesamfrön torkade u skal (2 gram, 12 Kcal)
    » Ost hårdost 28% fett (20 gram, 73 Kcal)
    » Gurka (15 gram, 2 Kcal)
    » Bordsmargarin Bregott 75% fett berik (2 msk, 187 Kcal)

Fett 47 g
    Protein 19 g
    Kolhydrat 1 g

506 kcal
  • helene306
    Felicia Adrian skrev 2010-02-12 18:42:22 följande:
    Tänkte göra lite champinjonsås till middagen idag... Men vad skall jag använda istället för maisena (eller hur det stavas) eller vetemjöl för att få den lite tjockare?
    Jag låter såsen koka lite längre så tjocknar den eller så har jag i lite TY. Vill man reda av såsen tar jag en äggula eller två beroende på hur tjock jag vill ha såsen. Reder man av med äggula ska man inte låta såsen koka! Då kan det komma som vita små strimmor i såsen och det kan se lite otrevligt ut.

Lchf och graviditet: Funkar alldeles utmärkt när illamåendet släppte och jag kunde börja äta ägg igen (dock fuskar jag för mycket för att äta bra lchf) Jag kan tillåta mig att fuska nu (ska ju ändå bli större ) men sen har jag inga mer ursäkter, då vill jag se fin ut!
  • helene306
    USB skrev 2010-02-12 20:43:37 följande:
    Har syndat med två rutor 86% choklad. Det är det enda jag unnat mig på två och en halv vecka och nu tyckte jag att jag behövde det.
    Sånt får man lov att unna sig när man är i behov av det!
  • helene306
    Felicia Adrian skrev 2010-02-13 10:30:07 följande:
    Någon här som äter/ätit extra mineral/vitamin tabletter i början?Jag är mycket dålig på att få i mig grönsaker och frukt så det täcker mitt behov av vitaminer... Har väldigt ofta fått äta vitamin tabletter för att få i mig rätt mängd..
    Jag åt inga kosttillskott alls när jag körde lchf "på riktigt". Nu tar jag en multivitamintablett, Familj, men det är mest pga graviditeten.