Inlägg från: helene306 |Visa alla inlägg
  • helene306

LCHF

Cam82 skrev 2010-02-18 10:33:37 följande:
    Jag testade äggmjölk med kardemumma förut, men det var inte gott, men kanske bättre utan smaksättning.
    Jag hade en skvätt i te eller kaffe (1 äggula, 1 dl vatten, ca 10 g smör). Har testat med vanilpulver och kanel och tyckte det var helt ok. Då var oopsisarna äckligare men smaken är ju som baken, alla kan inte gilla allt
  • helene306
    Pixxi skrev 2010-02-18 19:23:47 följande:
    Åh typiskt åt isterband och stuvad vitkål till middag idag. SÅ gott, men upptäckte sen att det var 8 kolhydrater i isterbanden.
    De isterband jag köper och äter är det 9 g i men det låter jag vara. Isterband är SÅ gott och de gånger jag äter det unnar jag mig de kolhydraterna Jag har inte hittat isterband med lägre kolhydrat i, inte i vår Ica Maxi iaf och de småländska isterbanden jag köper smakar gott så jag chansar inte med några andra.
  • helene306
    Rönnen: Mensen kan påverka och du har trots allt bara varit utan mejeriprodukter i 3 dagar, låt det gå MINST 1 vecka (gärna längre) innan du utvärderar resultatet av att minska mejeridelen. Jag förstår att det är frustrerande och jag är vågfreak också (väger mig varje dag nu för att ha koll på svullnandet ) men när jag körde lchf ställde jag mig inte på vågen varje dag. Jag blev så besviken om den visade uppåt.
  • helene306
    lillamye skrev 2010-02-19 10:07:42 följande:
    vad är  äggmjölk?hur får man tag i kokosfett?
    Man kan ersätta mjölk/grädde i kaffe/te med äggmjölk om man vet att man använder mycket mjölk/grädde under dagen och dte drar iväg med kolhydrater. Man kan dricka den som den är smaksatt med kanel, kardemumma, kakao, kaffepulver, vaniljpulver osv. också.

Äggmjölk:

3 ägg (jag tar bara äggulan)
    30 g smör/kokosfett
    3 dl kokande vatten

Ska jag ha en skvätt i kaffe/te brukar jag anpassa receptet och ta 2 av varje.

Kokosfett kan man köpa i hälsokostbutik eller i affären. Jag köper den som finns i affären och det finns delade meningar om den är bra eller ej men eftersom jag sällan är i stan och oftare i affären blir inte valet så svårt  Jag har kokosfett i teet på morgonen.
  • helene306

Fan ... sugen på precis allt och ingenting, typ chips och dipp. Det åt jag för ca 4 år sen och det är absolut ingen favvo men sugen är jag Har stoppat i mig skit hela dagen och triggar suget ännu mer BLÄÄÄÄÄÄ!!!! Hatar suget! *mutter och svordomar*

Brie: Har jag också mumsat fast jag är gravid

• helene306
    numberone skrev 2010-02-20 10:45:16 följande:
    Nu har jag läst på en hel del om detta men tycker det är jätte svårt, vi tänkte att vi kör i gång imorn. Det är dags nu och finns ingen anledning att dra på det mer, men jag är nervös och rädd att göra fel...
    Det är inte så svårt när ni väl drar igång. Tänk som så här: ni äter precis som vanligt men utesluter kolhydraterna och ersätter dem med broccoli, sallad, blomkål eller vad som. Vi är inpräntade med att man ska ha potatis/pommes till en köttbit men det är precis lika gott med enbart fet sås eller kryddsmör. Dessutom mår man betydligt bättre efteråt än om man proppar i sig potatis.

kittycat: Ja, jag får väl skylla på gravidsuget Igår var en fruktansvärd sugdag! Ville vräka i mig av allt, var sugen på grädde och småpimplade i hopp om att suget skulle försvinna ... inte, det blev ju bara mer! Blä! Men som sagt: nya tag Idag hade till och med vågen gått ner 0,5 kilo mot igår trots mitt svullande men den lär nog gå upp om några dagar.
  • helene306
    The Kittycats skrev 2010-02-20 12:09:21 följande:
    Klart man inte bara kan skylla på det Men jag upplever iaf att mitt sug åker väldigt mycket mer berg- och dalbana nu. Men det är ju också som du skrev förut, har man väl börjat med äta (mer) kolhydrater triggar det ju lätt igång mer sug. Förra gången jag var gravid var lite bättre, då var jag sugen på stark ölkorv Och det är knappast något jag ens vill äta i vanliga fall.
    Idag är suget inte lika starkt men det lurar och intalar mig gärna att det vill ha mer men nä, nu får det dämpas lite
    När jag väntade sonen levde jag på kolhydrater, det var ju det man ska äta och då upplevde jag inte suget så här men å andra sidan bestod mitt intag av potatis, pasta, klyftpotatis, ris, smörgåsar, godis osv. Jag var så sugen på husmanskost och det levde jag på. Då vägde jag också dessto mer.
  • helene306
    saltflingan skrev 2010-02-20 14:17:46 följande:
    Tjohoo!!!!! Jag som fortfarande inte känt av några fördelar kan nu lugna ner mig lite iaf. Har iofs inte känt av något än, det skulle kanske vara att det är lite lättare att hålla sig utan att fuska. Men när sambon pussade på mig nu så sa han att jag luktar nagellacksborttagare!!  Tjoohooo jag är i ketos!  Lustigt att jag inte känner av smaken själv i munnen bara, men jag klagar inte!  Mitt sug är fortfarande väldigt stort, särskilt på kakor..mmm dammsugare. Men jag försöker stå stark så nu har jag gjort chokladbollar eller om de kallas chokladmuffins, naturligtvis a la lchf.    Får se om de blir goda. Hade ingen aning om de fortfarande skulle vara kletiga när man tog ut dem så jag tog det säkra före det osäkra och lät dem gå till de var torra. Ska se efter lunchen om det blir en hit eller flopp.
    Härligt!!

chokladbollar/chokladmuffins: jag älskar allt som har med choklad att göra (nästan iaf ) så recept tack *ser söt och bedjande ut
  • helene306
    numberone skrev 2010-02-21 11:13:24 följande:
    Hur är det med Keldas ostsås?
    Ingen aning faktiskt, jag brukar aldrig köpa såna. Kolla innehållsförteckningen hur många kolhydrater de innehåller. Är det 5/100g så är det helt ok. Ingen lightsås utan fet ska den vara.
  • helene306
    saltflingan skrev 2010-02-21 15:24:07 följande:
    Jag fortsätter för övrigt att lukta aceton enligt sambon...är jublande glad!  En sak har jag dock märkt på sonen och det är att hans pruttar nu luktar vuxenprutt....inte alls lika trevligt när han ligger och fiser under amningarna. Det har även gått lång tid sen han bajsade sist. Inte för att jag oroar mig för det, men är det någon som vet om det är vanligt att även de små bajsar mer sällan med denna kost?En annan grej som jag funderade över var om min mjölk blir fetare av denna kost? Eller förändras inte sammansättningen?Och om jag borträknar senaste amningen så har även det blivit mycket bättre nu, tror det var som någon skrev att han helt enkelt var inne i triskhetsfas.
    Vad jag har förstått av andra ammande lchf-kvinnor så blir mjölken fetare iom att du äter fetare mat och bebis håller således mättare längre. Hur gammal var sonen? 15 veckor?? Det är ju inte ovanligt att de bajsar 1 gång /vecka samtidigt som de kan bajsa 4 gånger/dag Är nu din mjölk fetare så tillgodgör han sig det feta och behöver inet bajsa så ofta.
  • helene306
    sara1981 skrev 2010-02-21 19:39:43 följande:
    Att man luktar aceton är ett tecken på att kroppen förbränner fett.
    Tillägg: När man dessutom inte äter kolhydrater i samma mängd som innan får man inet i sig vätska via dem och man blir automatiskt törstigare. Jag var väldigt törstig ett tag och bäljade vatten men jag luktade aldrig aceton
  • helene306
    Sagalin skrev 2010-02-21 20:35:29 följande:
    Tant Elin, jag vet precis hur det är. Jag kan inte köpa hem vissa mejeriprodukter och ost. Jag tänker i affären att jag måste köpa det för att övriga familjen vill ha tex ost. Men sen står jag där och hyvlar upp hela osten...
    men visst är det gott?
  • helene306
    Sirling skrev 2010-02-22 08:16:12 följande:
    Jag har ätit enligt lchf en vecka nu och är in o läser här ofta för att ta del av alla tips och tankar. Jag vet om detta med den konstiga andedräkten o törsten, men jag tycker också att mina tänder lätt får en konstig beläggning o huden i ansikte o händer är snuuuustorra. Har det ngt med kosten att göra tror ni?
    Jag fick som beläggning i munnen ett tag. Tänkte inte så värst på det egentligen men det kan säkert ha med att göra kostomläggningen. Det försvann sen. Ang torr i hyn: dels är det väldigt kallt ute nu vilket påverkar men kom även ihåg att dricka mycket vatten. Kroppen behöver vätska och den får inte det genom alla kolhydrater längre, så drick
  • helene306
    maccadam: De gånger vi varit bortbjudna har jag ätit något innan så jag inte är hungrig och sen har jag tagit lite av det som bjuds och mer sallad. Mina föräldrar bryr sig inte hur jag äter men svärmor och makens moster är av gammal tradition att man ska ÄTA när man ses och gärna 3 gånger om så då åt jag lite av vad de bjöd och försökte välja smart. Tex mycket grädde och lite glass till efterrätten.   
  • helene306
    Topdog skrev 2010-02-23 09:39:34 följande:
    Är det någon mer än jag som blir extremt hård i magen av lchf? Har aldrig haft magproblem innan men det här börjar blir riktigt jobbigt.
    Jag kan också bli hård i magen om jag ätit för mycket ost. För mycket ost för mig kan bli 3-4 skivor till frukost, några skivor till mellanmål och ca 8 skivor till kvällsmaten (ev. om jag har det i mat också) Mumsar jag i mig detta under 2 eller 3 dagar så tjorvar magen ihop. Jag brukar ha kokosfett i mitt te på morgonen och det underlättar för min mage. Nu är jag anigens tråkig i magen men det beror nog mer på graviditeten ...
  • helene306
    Pearl skrev 2010-02-23 11:04:29 följande:
    Började med lchf igår och har haft lite huvudvärk igår kväll och lite nu på förmiddagen. Är det socker/kolhydrat avgiftningen som gör det? Annars går det bra och förvånansvärt lätt, än så länge.
    Japp, en vanlig biverkning när kroppen ställer om sig
  • helene306
    Åsalie skrev 2010-02-28 14:20:13 följande:
    Vad innehåller lembas?
    Så här har jag gjort mina Lembasbröd, 5 st:
    3 ägg
    3 dl riven ost
    3 msk majonnäs
    1/4 dl sesamfrö
    ½ dl linfrö
    3-4 msk fiberhusk
    2-4 msk kruskakli
    2 nypor anisfrön
    Blanda ägg, ost och majonnäs. Häll i torrvarorna, lite i taget och låt det svälla en stund. Prova dig fram med torrvarorna! Smeten ska bli fast och hålla ihop, inte torr. Jag mixar sesamfrö, linfrö och anis fint innan jag har ner dem i smeten. Klicka ut 5 bullar och platta till dem på bakplåtsförsedd plåt. Grädda i 225 grader (varmluftsugn) i 10 minuter.