Inlägg från: helene306 |Visa alla inlägg
  • helene306

LCHF

Lumut: Att äta fett gör att kroppen lär sig använda fett som energi, inte muskler. Att slaggprodukter går ut i artärer var dte dummaste jag hört. Även om hon har läst och har fil kand så läser hon helt annat och får annan skolning än i lchf. Alla tror vi på olika saker men muskler förbrännder man absolut inte när man äter lchf! När man bantar hårt, drar in på mat och äter lightprodukter (dvs snålar på fettet) då måste kroppen ta sin energi någonstans ifrån och eftersom kroppen gärna vill behålla sina fettlager är det muskler som bryts ner om man käkar snålt.

Nu var det några år sen jag jobbade inom sjukvården och har legat av mig men läser man på om fett och inte nonchalerar den forskning som påvisats om kolesterol och diabetes och lchf så borde man få sig en ögonöppnare och inte knata vidare i sina invanda stigar. Fast, det är svårt att lära en gammal hund att sitta
    (¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    Pippil8: Som du fått svar ovan, det är vanligt att vissa mår som du gör i början. Kanske kan du ha gått ner för mycket på för kort tid och kroppen reagerar. Har du svårt med fett och gör dig illamående kanske du skulle överväga och tillåta dig att äta något mer kolhydratrikt för att få kroppen i balans? Har du dessutom varit magsjuk kan magen reagera på mejerivaror och bli extra känslig. Pröva dig fram!
  • helene306
    Cam82 skrev 2010-01-23 10:54:26 följande:
    Kan man äta en bit mörk choklad 2-3 ggr i veckan utan att det gör något? dvs en ruta eller 2? Kan man äta tex hallon och grädde några kvällar i veckan? Hur gör ni? jag tycker att det är så gott.
    Jag gjorde det. Ibland kunde det även bli en ruta varje dag men jag unnade mig det. Jag gick ner ändå.
    Jag resonerade som så att jag åt det jag ville och var sugen på. När jag körde VV var det så strikt och jag kände att hela dagen blev inrutad för att anpassas till att ha points. Lchf gav mig frihet att äta det jag ville utan att räkna, hålla mig mätt och må bra. Nu är inet jag förtjust i hallon och grädde så jag äter inte det men vill du ha så ät anser jag. Märker du att vågen står still (om det är ner i vikt du vill) får du tänka om.
  • helene306
    Lumut skrev 2010-01-23 14:56:41 följande:
    helen306: Jag vet slaggprodukter i artärerna? Ska verkligen ha ett snack med läkarna om detta och fundera på vad min vän menade eller funderar på egentligen.. Jag står fast vid att lchf kosten är bra, den passar för mig och att mina muskler bryts inte  ner- bUllshit! Varför ska den göra det? Skillnad som du skrev att jag sätter kroppen på svältdiet men det gör jag inte. Och jag har energi konstant (tillskillnad från förut) tror faktiskt jag åt sämre innan. För mitt leverne var tröttare osv..ändå åt jag nyttigt, men jag åt för lite fett.   Skrev till henne att jag går inte på ketosen precis..jag äter denna kost för att slippa ha problem med min ulcerös. Därför jag bytt bort stärkelserika produkter.  jag af: Ska nu googla på Stefan Rössner,  och se vad han säger. Tycker detta är intressant faktiskt. Men som sagt de fölesta börjar inse att storakolhydraterna+fett ihop  ökar risker för atersklersos...men det säger ju sig självt.. ja tror på de naturliga... en barkbit+köttbit o en kvist salladsblad liksom ;) Inte 5dl pasta som är påhittat sen konstgjorda korvar klick ketschup och lite gurka. haha
    Många är skeptiska till lchf och när jag körde i somras fick jag höra både det ena och det andra "vill du dö i hjärtinfarkt när du är 40 år?!" Varför skulle jag det? Det har ju bevisats nu att de som följt dietisters, hjärtläkares och diabetseläkares råd är de som varit sjukast. När de gjort tvärtemot har de blivit friska och behöver inte ta sina mediciner ändå förkastar folk lchf.

Jag kan bara se till mig själv, När jag bodde hemma lagade mamma alltid mat/sås av grädde. Jag vägde 58 kilo. När jag flyttade hemifrån åt jag självklart det goda jag ville äta men höll nere med lightprodukter. Jag gick upp och har fortsatt gå upp tills jag började äta lchf. Att på köpet vara mätt och må så ofantligt bra trodde jag aldrig!
    Nu när jag är gravid får jag höra att jag måste äta kolhydrater för bebisens skull. Ehh ... varför ska jag stoppa mig full med stärkelse och socker? Eftersom jag själv inte mår bra av det, gör då bebis det?? Nä, jag äter det JAG mår bra av och då blir det automatiskt att bebis mår bra Min bm är helt på min linje och tycker att jag ska äta lchf om det är det som får mig att må bra, det är folk i min närhet som anser att jag måste äta kolhydrater (läs de som mumsar lightprodukter och annat skit och sitter där småfeta ).
  • helene306

Lumut: Åh, fanken där ser man. Dyker man upp på google också? Jag lägger till din blogg hos mig, känner att inspirationen börjar komma tillbaka och då behöver jag läsa andras bloggar också.
    Jag tycker inet det finns så mycket att diskutera om lchf egentligen. Vill jag äta efter det, låt så vara, vill någon annan äta Vv eller räkna kalorier så får de göra det, jag bryr mig inte men det är så väldigt många som är negativa till lchf och det tycker jag är synd!
    Så pigg och så mycket ork jag hade i somras vet jag inte när jag hade sits? (har jag någonsin varit så pigg föresten?) och ändå viftar folk bort detta. Jag och maken försöker få svärfar att äta mer lchf eftersom han fått börja medicinera mot sitt socker som är högt. Sköter han det inet kan det bli värre och han dricker lightcola i mängder. Det smärtar att se men han jagar light ...

Hade min bm sagt nej till lchf så hade inte jag lyssnat på det örat utan kört mitt eget race men nu har jag en jättebra bm och hon är själv nyfiken på detta så det slutade med att jag fick berätta hur jag åt under en dag Jag svullnade något enormt och gick upp 28 kilo när jag väntade sonen och det vill jag undvika nu. Nu ligger jag 4 kilo under mot vad jag gjorde med sonen, så visst nosar jag mot att gå upp lika mycket men det är först nu jag blivit mer ordentlig och fått lchf att funka. Ovanor, att de är så svåra att bryta! Det var först i v22-23 som jag kunde med att äta ägg igen.

Grönsaker är egentligen inte min favorit alls och jag undviker dom gärna men en sallad och OLIVER går alltid ner

• helene306
    Lumut: Såg att du kommenterat i min blogg så jag svarar här. 10:e april är det beräknat.

U S B: Jag blev bättre i magen med lchf. Tänk att magen kan fungera som den ska Men, hur det är utan galla vet jag tyvärr inget om. Kanske kan någon annan svara här?
  • helene306
    Emmi2: Jag håller med dig om hälsovinsterna! Jag svarade i en tråd om PMS här i veckan och la fram lchf till trådstartaren men jag fick till svar att det kändes jobbigt att ta tag i. Jag svarade att det är ett ställningstagande men för mig var inte valet svårt när jag fick höra av en kompis att hon blev mycket bättre i sin PMS när hon åt lchf så helt omöjligt är det inte men finns inte viljan är det svårt. Då får man välja: må bra eller må skit och medicinera?? Jag märkte skillnad och slutade ta lyckopiller innan mens. Jag tycker inte det finns så mycket att säga mer om det. Sjukvården är ju så, man stoppar gärna i patienter tabletter och behandlar mot det ena och det andra men i grund och botten kanske kost spelar in också??
    Det positiva jag märkt med lchf är något jag inte vill släppa men att få folk att inse att man mår så mycket bättre utan kolhydrater är svårare ... (folk i sin närhet)
  • helene306
    Cam82 skrev 2010-01-24 10:38:47 följande:
    Men det påverkar väl inte viktnedgången? det är ju inga kolisar i det.
    Nej det gör det inte men det är ju sockerersättning i det som kan stanna upp. Vissa är dssutom jättekänsliga för detta och väljer bort just för att suget kan trigga på annat sätt.

jag af: Kan rekommendera vaniljpulver istället för vaniljsocker. Inga kolhydrater i vaniljpulver, drygare och ger mer smak. Dyrare förvisso men mycket bättre.
  • helene306
    Cam82 skrev 2010-01-24 11:31:05 följande:
    Nu är jag inte riktigt med, påverkar cola och fun light viktnedgången eller inte? Om det gör det så ska jag inte dricka det, men om det bara är pga att det kan trigga sockersuget så kommer jag nog att fortsätta.
    Ja, den kan stanna upp men det beror ju helt och hållet på hur känslig man är. Kroppen får ju i sig socker vilket är vad man ska undvika med lchf. Läs även jag af:s svar ovan.
    Jag vet inte heller hur det funkar men jag har läst av andra att de fått utesluta fun light och cola för att de stannat upp eller triggat igång både sötsug och gett ett sämre humör.
Svar på tråden LCHF