Inlägg från: helene306 |Visa alla inlägg
  • helene306

LCHF

Felicia Adrian skrev 2010-02-13 11:53:57 följande:
    Vet inte hur det är med frukt enligt LCHF... precis startat..men jag har inte fått i mig tillräckligt tidigare och tro inte jag kommer få i mig mer nu...
    Frukt ska man undvika pga dess fruktos=socker. Vill man äta en frukt ska man helst ta den efter maten som efterrätt. Frukt kan betecknas som godis i lchf.
  • helene306
    SusannaT skrev 2010-02-13 13:27:40 följande:
    :D då har jag hittat rätt metod..
    Lchf är jättebra Du kan få övergångsbesvär som illamående, trötthet eller huvudvärk men det går över efter ett tag. Med lchf äter man GOTT och mår bra och blir pigg.
  • helene306
    Päron1986 skrev 2010-02-13 14:39:23 följande:
    Tack!Det är mkt tankar kring det här när man nyss startat, vad som är tillåtet att äta, vad man ska ersätta potatisen med osv osv
    Man lär sig

Läs på och sök på google om lchf, ju mer du vet och kan, dessto lättare är det. Man behöver inte alltid ersätta potatisen, en köttbit och kryddsmör är inte fy skam. Jag brukar göra sallad med fetaost eller äta enbart oliver. Annars kokar jag broccoli eller gräddstuvar grönsaker. Blomkålsmos gör många.
  • helene306
    Modesty Blaise skrev 2010-02-13 15:23:53 följande:
    Funderar över det här med motion, jag går en timmes promenad om dagen i rask takt. Mer orkar jag inte. Däremot skulle jag möjligen orka gå, säg ... en halvtimme till på kvällen. Kan jag dela på det så eller är det meningslöst ur förbränningssynpunkt?  Nu ska jag kolla upp det där receptet på hur man gör sin egen müsli!
    Jag tränade och tänker inte träna alls Träning för viktnedgång om man äter efter lchf är oväsentligt, motion är för kroppen ska må bra.

Ananas: Ananas är inte "godkänt" enligt lchf men å andra sidan får man ta ställning till vad man vill unna sig och vad man vill prioritera bort. Klart man kan äta sådant som inte är bra enligt lchf men man ska vara medveten om att högt kolhydratintag kan stanna upp viktnedgång om det är det man strävar efter. Man är olika känsliga för hur mycket sött man klarar av att äta men ändå gå ner i vikt. Jag tänkte som så att jag äter det jag vill, om jag vill men i mindre mängd. Skillnaden var att jag inte längre var sugen. Som när vi blev bortbjudna på fika/mat och det serverades kakor, bullar, godis, pommes/klyftpotatis osv. Jag kunde ta 2 godisbitar eller en kaka (ibland hoppade jag kakan helt och tog enbart kaffe och grädde) men sen var det bra. Potatis kunde jag unna mig också men till skillnad mot 3-4 som innan tog jag 1 eller skippade potatisen helt. Lchf är en livsstil men man får inte glömma bort att leva också för då är dte inget roligt heller om man hela tiden tänker att man inte får äta det och det, det handlar om att prioritera.
  • helene306
    SusannaT skrev 2010-02-14 15:19:43 följande:
    jag har märkt av alla tre; huvudvärk, illamående och trötthet. hur länge tar det för kroppen att vänja sig?hur ofta väger ni er?har ni nåra recept att dela med?
    Någon vecka kanske?? Jag var seg i nästan 3 veckor innan det vände. Först trodde jag att det var för att jag jobbade natt men då är jag mer seg i skallen, nu var hela kroppen som spagetti och det har jag förstått först nu efteråt att det var omställningen.

Jag vägde mig en gång/vecka på någon bra dag. tror jag valde torsdag eller fredag för att kunna unna sig gott på helgen
    Recept: Googla

Felicia Adrian: Jag skulle tippa på att det är magsjuka, det kan smitta någon vecka eller två efteråt. Du kan ju även blivit smittad av någon annan precis var som helst. Krya på dig!!
  • helene306
    Pixxi skrev 2010-02-14 17:57:34 följande:
    Måste fråga.... jag har ätit mat med under 5 kolhydrater nu under 3 veckor. Jag har gått upp 1 kg. Gör jag fel eller tar det längre tid innan resultat?
    Vissa kan gå upp i vikt. Många som går upp i vikt har bantat en del innan lchf och då tar det tid för kroppen att ställa om sig.
    Vad äter du för något som innehåller 5g kolhydrater?? Äter man mycket mejeriprodukter kan vikten stå still också.
  • helene306
    Pixxi skrev 2010-02-14 19:39:31 följande:
    Jag äter turkisk yughurt, valnötter  till frukost, ägg tonfisk och ost till middag och sen nötter till mellanmål... sen äter jag lite olika till kvällsmat. Kyklingfile mmDricker mycket mjölk i kaffet och har creame fraiche som sås.
    Äter du mycket valnötter kan det dra iväg även om de innehåller 4 g/100. Lägger du ihop hela mängden du får i dig blir det rätt mycket kanske? Mejeriprodukterna tror jag mer på är boven: turkisk yoghurt, mycket mjölj och creme fraiche. Testa att minska något en aning eller byt ut något mot mer fett för att se om det gör verkan. Jag stod still när jag åt mycket mejeri men när jag tänkte till (åt fortfarande samma mängd) och la i mer fett i maten rörde vågen på sig igen.
  • helene306
    Filbunke skrev 2010-02-15 06:39:25 följande:
    Hallå där. Jag använder också Lchf-kosten, och har gjort det sen i julas. Jag har minskat ca 4-5 kg i vikt, vilket jag tycker är en normal viktnedgång...ja, ca 1 kg i veckan. Jag har mjölk i kaffet, jag äter mycket nötter såsom både hasselnötter, mandlar, paranötter och valnötter. Det heter ju Low Carb High Fat. Jag har dessutom unnat mig något litet sött då och då till kaffet för att slippa förbuden. .
    Jag brukade unna mig en ruta mörk choklad varje dag till kaffet. Nyss märkte jag att en sån ruta innehåller 6 g kolhydrater! Hoppsan ... Jag gick ner ändå, inte i rasande fart men jag tänkte ändå till på ett ungefär hur mycket kolhydrater jag fick i mig/dag. Klart man kan unna sig av både det ena och det andra men man måste vara medveten om att även om det är lågt kolhydratinnehåll i vissa livsmedel så drar det iväg på det totala innehållet under dagen om man mumsar på. Vill man då ner i vikt står man still eller går upp och blir frustrerad för att vågen inte rör på sig.
  • helene306
    Filbunke skrev 2010-02-15 09:55:25 följande:
    Hej! Jag har också unnat mig mörk choklad då och då ...86-procentig, mycket gott till kaffet. Sedan julas har jag mått kanon, ingen svullen orolig mage...som jag får så fort jag äter SOCKER. Har minskat flera centimetrar i omfång här och var och känt mig sund och stark. Visst, den här kosten passar inte alla. Men gör den det så tycker i varje fall jag att den är kanon. Och mitt mål har inte varit att rasa i vikt heller . Då jag inte är så fruktansvärt överviktig så tycker jag att min viktminskning har gått i bra takt. För några år sedan rasade jag 23 kg på 10 veckor, mådde inte så bra fysiskt efter det...men psykiskt .
    Det är det jag tycker är så otroligt bra med lchf: att man mår så bra! Jag var hos min bm nyss och hon tycker det är bra att jag äter på ett sätt som gör att jag mår bra (även om jag fuskar alltför ofta numera) och hon undrade om jag ska tillbaka till "ordentlig" lchf när bebis är ute. Det är mitt mål, jag sa att så bra som jag mådde med bra lchf har jag aldrig mått och den känslan vill jag ha tillbaka. Sötsuget försvann, orken kom tillbaka, jag kände mig pigg och fräsch, jag sov bättre och vikten gick neråt. Kroppen tonades fram också och jag såg muskler på mina axlar jag inte ens såg när jag tränade 3 gånger i veckan. Valet är inte så svårt då: äta kolhydrater och må blä eller äta fett och må bra?
    Sen måste jag bara lägga av med alla ovanor jag lagt till med nu ... *visslar *
  • helene306

Jag jämförde föresten mina siffror i mvc-journalen idag mot när jag väntade sonen 2005. Vikten skiljer sig några kilon och glukosen är nästintill detsamma. Hb:t är bättre nu och då åt jag extra järn hela graviditeten med sonen. Det som skiljer sig är mitt blodtryck, det är lägre nu än 2005 och det anser jag vara pga lchf