Inlägg från: helene306 |Visa alla inlägg
  • helene306

LCHF

USB skrev 2010-02-06 11:09:25 följande:
    Idag mår jag jättedåligt, 12:e dagen. Är alldeles skakig i kroppen, har ont i magen och mår illa. Orkar knappt vara uppe. Min mamma säger att det är för att jag äter lchf. Att kroppen inte mår bra och lider brist på nånting. Jag har gått ner nästan 6 kg på dessa 11 dagar. Vet att det är mycket men jag har mycket att ta av också. Själv tror jag att det är nåt influensaaktigt. Någon mer som mått dåligt och kännt sig sjuk? Jag har inte mått dåligt alls de första dagarna utan detta började igår.Är det nån här som har PCO? Jag fick den diagnosen i höstas och har inte haft någon egen mens sedan i somras. Nu efter att ha ätit lchf i 11 dagar så har jag lyckats få egen mens. Vet inte om det är en slump eller om det verkligen är en dunderkost....
    Usch, tråkigt! Jag tror mer det är kroppen som ställer om sig till kosten och förhoppningsvis vänder det snart och du mår bättre! Du har ju dessutom rasat ner rätt fort i vikt också så det kan ju påverka mycket.
  • helene306
    MiaP skrev 2010-02-06 13:14:06 följande:
    Hemkommen från Egypten en vecka. Inga problem med maten alls, trots All Inclusive. Dock har det runnit ner en och annan öl...hrmmm... Nu tillbaka till verklingheten. Stackars mig som fick gravad lax med ägg och majonnäs till frukost Trevlig helg alla!
    I dr Dahlqvist och Airams kokbok står det följande om öl:

starköl/exportöl 5,6%  3,4g kolhydrat
    lättöl 2,5%                  3,8 g kolhydrat
    öl, pilsner 3,5 %          4,1 g kolhydrat

så jag tycker inte du ska ha så dåligt samvete över de nerslunkna ölen. Du har ju haft semester!
  • helene306
    USB skrev 2010-02-06 17:41:04 följande:
    Har läst Skaldemans böcker och han skriver att man helst ska gå ner 0,5-0,7kg i veckan. Går man ner mer så är det ett misslyckande.Det verkar som att jag har lätt för att gå ner och vill ju inte stoppa upp viktnedgången med att äta mera kolhydrater.Kan det vara så "fel" att gå ner för fort om man äter det man ska?Jag vill ju inte vara misslyckad!
    Vad jag förstod av Skaldeman så är det optimala att gå ner 0,5-1 kg/vecka. Går man ner fortare är det risk att huden inte hinner med och det blir massa överskottsskinn. Han gick ju ner fort och fick därmed en massa skinn som hänger lite här och var.

Se det inte som ett misslyckande, ibland kan han skriva lite sarkastiskt och det är ju vad han tycker. Se till dig själv att du har lyckats istället och var glad!
  • helene306
    Liten måne skrev 2010-02-06 21:35:53 följande:
    Föresten..Har läst att ni ibland avråder gravida från att äta lchf. Hur kommer det sig? Behöver man mer kolhyderater om man är gravid?
    Jag försökte fortsätta med lchf när jag blev gravid och få in mer grönsaker och ev. lite frukt. Inte köra helt strikt med andra ord. Nu ville illamåendet annat och jag levde på kokta makaroner och rostmackor ungefär. Runt v 22-23 kunde jag med att äta ägg och bacon till frukost igen.
    Så, jag har lagt till med en massa ovanor och det blir tyvärr för mycket kolhydrater fortfarande vilket gör att jag svullnar och går upp i vikt men nu blir det att tänka till ännu mer för att slippa svullnaden. Jag har märkt att jag är väldigt kolhydratskänslig sen jag började med lchf sommaren 2009.
    Min bm är väldigt positiv till lchf när jag berättade att jag åt/försökte äta efter det, hon blev intresserad sjlälv Hon menar att jag behövde få i mig kalk och det får man i mejeriprodukter och ägg så det var ingen fara. Sen menade hon att mår jag bra, mår bebis bra så hon rådde mig att äta efter det som får mig att må bra.
     Man behöver inte mycket mer kolhydrater när man är gravid, jag tycker kolhydrater gör mig trött, slö och hängig och fett gör mig pigg och jag orkar mer. Alla gravidböcker förespråkar att man ska ladda med kolhydrater inför förlossning för att orka med. Jag tänker ladda med fett
  • helene306
    USB skrev 2010-02-07 10:51:52 följande:
    Jag har fått utslag på brösten och prickar på ryggen som kliar nåt fruktansvärt.Funderar på om det är kroppen som rensar ut "skit" eller om det är levern som spökar. Kan knappt ha tröjan på mig. Har smörjt med kortison men det blev inte bättre.Kan man få så här i övergångsfasen?
    Ingen aning faktiskt men alla reagerar ju olika i början så jag kan inte tänka mig att det är ovanligt med kroppslig reaktion. Är det något som kommit nu eller har du haft det så tidigare??
  • helene306
    USB skrev 2010-02-07 11:04:43 följande:
    Det började igår på brösten och idag har jag fått prickar på ryggen. Har inte haft så tidigare. Jag river snart sönder mig tror jag.
    Hmmm ... du har inet ätit något som du kan ha reagerat på annars?? Hydrokortison brukar ju hjälpa eller om man har någon allergitablett hemma som lindrar reaktionen. Smeta in dig med yoghurt är det enda jag kan tänka på. Hoppas det går över snart och att det är en reaktion på kostomläggningen!!
  • helene306
    USB skrev 2010-02-07 13:38:46 följande:
    Dottern har tavegyl hemma som hon fått mot allergisk klåda. Visst måste jag kunna ta lite av det?
    Ja det tycker jag du borde kunna ta en tablett av. Det jag hittade på Fass var visserligen 1 mg.

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19690529000018&DocTypeID=7&UserTypeID=2
  • helene306
    USB skrev 2010-02-08 08:52:27 följande:
    Kliar fortfarande lika. Tog lite igår men ska ta idag igen. Funderar på att ringa vårdcentraken och höra. Jag kan knappt ha kläder på mig och blir jag varm så kliar det ännu mer. Det är så konstigt för det är bara brösten och ryggen som kliar.När ni får mens, binder ni på er vätska då? Jag fick min igår och idag har jag gått upp nästan ett kilo. Jag trodde att man gick upp dagarna innan men det kanske är olika.
    Det skadar ju aldrig att ringa och kolla. Det låter som du fått reaktion eftersom det kliar mer när det blir varmt, fullt naturligt i och för sig. När jag åt cortisontabletter för min allergi och vi var i Turkiet fick jag utslag över hela bröstet och det stack/kliade något enormt. Jag fattade ju när skadan redan var skedd att äter man cortison ska man inte vistas i solen. Även när jag inte var i solen så fick värmen utslagen att blossa upp. Trevligt värre och jag låg med kalla handdukar över bröstet.

Jag svullnade mycket när jag hade äl/mens. Innan lchf kunde jag gå upp 2-3 kilo men successivt med lchf la sig svullnaden och som mest ökade jag 0,5 kilo innan äl/mens. Det var så skönt att svullnaden la sig efter ett tag då jag mer eller mindre var svullen från äl fram tills några dagar efter mens. Jag var svullnadsfri 2 veckor innan det började igen
    Det är nog olika hur man svullnar. Jag började svullna vid äl och var svullen fram till mens men som sagt, det la sig mer och mer med lchf. Min PMS blev betydligt bättre också (och det tackar nog alla i familjen för )
  • helene306
    Emmi2 skrev 2010-02-08 15:46:22 följande:
    Oups, blev lite orolig här! Fick nyss höra att det finns forskning som tyder på att LCHF leder till för tidig död, framförallt hjärt och kärlsjukdomar. Är det någon som hört något liknande, om det är vetenskapligt bevisat osv? Har googlat lite, men hittar inget vettigt.
    Jag är ju så dåligt insatt men medelhavskost skiljer sig väl inte jättemycket från lchf??

Man kan dö av allt, så tänker jag Hellre att jag mår bra med lchf än att jag mår skit på "vanlig" kost.