blomman 2 skrev 2010-01-30 20:06:26 följande:
Jag har följt den här tråden och jag tycker att alla här är så duktiga och kreaktiva!Jag har kört LCHF i flera månader och följt kostråden som jag har lärt mig av er andra lchf:are,men med minimal viktnedgång och inte så många cm smalare så beställde jag skaldemans bok och sträckläste den,SÅ intressant och upplysande!MEN,är jag korkad eller KORKAD(kanske min slöa hjärna,light dement,pga Hypon)för jag förstår VERKLIGEN INTE hur jag ska räkna ut hur mycket jag ska äta av maten!!!Ena sidan ska det här vara lätt att följa då man ska äta sig mätt och inte behöva mäta,väga som med andra dieter,men sedan ska man ju i alla fall RÄKNA procent sats hit och dit och DET DÄR begriper inte min dysfunktionella mattehjärna!Snälla snälla ,hjälp mig!Jag är 170 cm,73 kg,vill kunna gå ner till min tidigare vikt(innan graviditeten för ca 2 år sedan) somvar trivsamma 63 kg!Hur skulle en kunnig lchf:are äta i min situation?Hur skulle en dag kunna se ut?Då jag är MYCKET känslig för kolhydrater pga min hypo så har jag avstått så mycket av den varan jag har kunnat.Men jag är en gräddälskare och har väll fått i mig ca 3 dl av den dagligen,till mat,till kaffet.Jag har oxå piffat till kaffet med en sked kokosfett.Jag har inte vägt ngt innan.Skulle bli SÅ tacksam om ngn kan hjälpa mig! Kramar
Jag har inte fattat själv hur man ska räkna för att veta så man äter rätt så jag har ätit när jag varit hungrig och ätit tills jag är mätt. Lite har jag hållt i huvudet som när jag blandat turkisk yoghurt och grädde och ätit, då vet jag att 1 dl grädde är 5 g kolhydrater (är det det föresten??) och ty är ca 4 g/dl så där får jag i mig 9 g om jag tar den mängden. Grönsaker har jag kollat tex haricot verts som är 3 g/100 g då lägger jag till det osv. Sen har jag faktiskt inte brytt mig så värst med att ha koll. Har jag varit hungrig har jag med stor sannolikhet fått i mig för lite fett och ser till att få i mig mer av det. Inte mycket till hjälp, men det funkade för mig.
Pippil8: Ja, det känns riktigt skönt att jag inte rasslat upp i vikt så mycket denna gång. Jag gjorde ju det i början eftersom jag mådde så illa och fick bara i mig rostmacka och kokta makaroner typ så jag gick väl upp 0,5-1 kg/vecka. Fet mat och ägg gjorde mig sjukt illamående. Det släppte någon gång i v22-23 så nu är det inga problem och jag har stått still i vikten sen jul, eller ja, jag pendlar upp och ner 0,5-1 kg

Då är det svårare att vänja av med alla ovanorna jag lagt till med som att käka godis och mumsa i mig mer pasta/potatis än vad det är nödvändigt.