Inlägg från: helene306 |Visa alla inlägg
  • helene306

LCHF

Lullisgirl skrev 2010-01-29 08:09:55 följande:
    Det går att krydda med vilken krydda som helst. Förut kryddade jag med grillkrydda men jag vet inte om det kanske är socker o annat skit i den men man kan ju göra sin egen grillkrydda, läs på burken vad som är i.  Pepparrot kan man ta i beror kanske på vad man ska ha den till men till fisk borde det gå superbra.  Tacokrydda? (Finns bra lchf recept på nätet) "bea" smör. Lägg 1 msk torkad dragon i 1 msk vinäger, låt dra en halv timme (eller mer), blanda ner i smör. Salt och pappra. 
    Åh, tackar! Det har genast klottrats ner i kokboken Beasmör lät väldans gott så det måste jag prova! Det tänkte jag på igår också men det kändes som om enbart dragon inte var tillräckligt. Inte tänkte jag på att det kan dra i vinäger Lite feg att prova mig fram ibland

Tacokryddan har jag redan recept på och den är helt kanon!
  • helene306
    saltflingan skrev 2010-01-29 15:17:20 följande:
    Gud så jobbigt det är när man fortfarande har sug så här i början. Känner för att smälla i mig mandelmassegodis, chips eller ostbågar! Mitt trix jag hade förut var te med grädde i men nu "tål" jag inte mer än max 2 koppar te om dagen. *suck*
    Jag hade ett jäkla sug igårkväll och jag föll ... typiskt ...
  • helene306
    saltflingan skrev 2010-01-29 15:40:04 följande:
    Har du hållit på länge eller är du också i övergångsfasen?
    Alltså, jag fuskar för mycket, jag är gravid och får inte lchf fungera som jag vill eftersom jag mådde illa i början av graviditeten och fick börja äta kolhydrater för att må bra, så jag har svårt att vänja av. Igår var en bra dag då jag höll mig i skinnet och suget kom som tio smällar tillbaka! Jag hade inga problem med sug eller huvudvärk när jag körde strikt lchf i somras men nu kommer visst allt på en gång när jag väl lägger manken till
  • helene306
    IssaBL skrev 2010-01-29 17:31:56 följande:
    Men ska du äta enligt lchf när du är gravid? De kollar väl ketoner i urinen vid inskrivningen, eller är det bara för att kolla om det är nåt fel på en och inte för själva ketonerna?
    Ja, varför inte? Hellre lchf där jag mår bra än massa kolhydrater och jag svullnar och har ont. Lchf är absolut inet farligt när man är gravid, däremot ska man se till att få i sig aningens mer kolhydrater i form av grönsaker exempelvis. Min bm har aldrig gjort något urinprov och jag tror inte det är någon fara heller. Att de kollar urinen vid inskrivning är väl mer för äggviteämnet om jag inte minns helt fel? Nu äter inte jag strikt lchf utankan äta både pasta, potatis och annat onyttigt (läs godis ) men jag mår betydligt bättre denna graviditet än första. Då gcik jag upp 28 kilo och hade i v31 som jag är i nu gått upp 16 kilo, hittills har jag gått upp 11 kilo (15 från plus) så jag ärt helnöjd att det inte lagt iväg mer! Äter jag mycket kolhydrater/fuskar mycket då svullnar jag något otroligt så lchf är min melodi
  • helene306
    blomman 2 skrev 2010-01-30 20:06:26 följande:
    Jag har följt den här tråden och jag tycker att alla här är så duktiga och kreaktiva!Jag har kört LCHF i flera månader och följt kostråden som jag har lärt mig av er andra lchf:are,men med minimal viktnedgång och inte så många cm smalare så beställde jag skaldemans bok och sträckläste den,SÅ intressant och upplysande!MEN,är jag korkad eller KORKAD(kanske min slöa hjärna,light dement,pga Hypon)för jag förstår VERKLIGEN INTE hur jag ska räkna ut hur mycket jag ska äta av maten!!!Ena sidan ska det här vara lätt att följa då man ska äta sig mätt och inte behöva mäta,väga som med andra dieter,men sedan ska man  ju i alla fall RÄKNA procent sats hit och dit och DET DÄR begriper inte min dysfunktionella mattehjärna!Snälla snälla ,hjälp mig!Jag är 170 cm,73 kg,vill kunna gå ner till min tidigare vikt(innan graviditeten för ca 2 år sedan) somvar trivsamma 63 kg!Hur skulle en kunnig lchf:are äta i min situation?Hur skulle en dag kunna se ut?Då jag är MYCKET känslig för kolhydrater pga min hypo så har jag avstått så mycket av den varan jag har kunnat.Men jag är en gräddälskare och har väll fått i mig ca 3 dl av den dagligen,till mat,till kaffet.Jag har oxå piffat till kaffet med en sked kokosfett.Jag har inte vägt ngt innan.Skulle bli SÅ tacksam om ngn kan hjälpa mig! Kramar
    Jag har inte fattat själv hur man ska räkna för att veta så man äter rätt så jag har ätit när jag varit hungrig och ätit tills jag är mätt. Lite har jag hållt i huvudet som när jag blandat turkisk yoghurt och grädde och ätit, då vet jag att 1 dl grädde är 5 g kolhydrater (är det det föresten??) och ty är ca 4 g/dl så där får jag i mig 9 g om jag tar den mängden. Grönsaker har jag kollat tex haricot verts som är 3 g/100 g då lägger jag till det osv. Sen har jag faktiskt inte brytt mig så värst med att ha koll. Har jag varit hungrig har jag med stor sannolikhet fått i mig för lite fett och ser till att få i mig mer av det. Inte mycket till hjälp, men det funkade för mig.

Pippil8: Ja, det känns riktigt skönt att jag inte rasslat upp i vikt så mycket denna gång. Jag gjorde ju det i början eftersom jag mådde så illa och fick bara i mig rostmacka och kokta makaroner typ så jag gick väl upp 0,5-1 kg/vecka. Fet mat och ägg gjorde mig sjukt illamående. Det släppte någon gång i v22-23 så nu är det inga problem och jag har stått still i vikten sen jul, eller ja, jag pendlar upp och ner 0,5-1 kg Då är det svårare att vänja av med alla ovanorna jag lagt till med som att käka godis och mumsa i mig mer pasta/potatis än vad det är nödvändigt.
  • helene306
    Jen nifer skrev 2010-01-31 16:43:27 följande:
    okej men de måste stå alltså?för kryddan jag köpte står de bara dom rena igridinerna, alltså vad det är för kryddor blandat i. Men inga E nummer lr glutamat stod under ingridienseren fråga till, jag är sååå galet sugen på taco, med riktig hederlig tacokrydda. Har inte alla kryddor hemma så ja kan blanda själv, hur mycket synd är de att köpa en färdig påse med krydda? Vet att de är tillsatser o inte bra för kroppen, men annars ur lchf och kolhydrat syn??
    En tacopåse, tror det är Santa Marias innehåller 46 g kolhydrater. Det blir en del och de kryddor du köper hem för att blanda egen tacokrydda räcker längre.
  • helene306
    sara1981 skrev 2010-01-31 20:58:29 följande:
    Hur är det förresten med kebab? Hittade nån info om att det innehöll 3g kolhydrater/100g. Någon som vet om det stämmer?Åt nämligen en kebebsallad idag..
    Ingen aning, är det inte mer än så?? Jag brukar alltid ta en kebabsallad när vi ska äta skräpmat och jag unnar mig det utan att tänka på vad det innehåller Hellre kebabsallad än pizza liksom
  • helene306

Åh kära nån ... jag provade att göra Lembasbröd och har nu fått i mig en (gjorde den aningens större än handflatan) med ost och Bregott och är så himla mätt! Gott var det också så detta lär jag göra igen, det smakade grovt bröd. Till och med maken godkände det Nästa gång ska jag ha i lite mer aniskrydda bara.

• helene306
    Penno skrev 2010-02-01 18:57:06 följande:
    Nu blev jag lite nyfiken på hur du gjorde dina :)Jag har nämligen oxå gjort dessa idag men blev inte nöjd med smaken. Mina smakade inte grovt bröd utan snarare salt/majonäs-aktigt. Jag blandade ner linfrön, sesamfrön, lite fibrex...
    Har precis lagt recept i bloggen

www.helenesbaksida.blogspot.com
  • helene306
    Penno skrev 2010-02-01 18:57:06 följande:
    Nu blev jag lite nyfiken på hur du gjorde dina :)Jag har nämligen oxå gjort dessa idag men blev inte nöjd med smaken. Mina smakade inte grovt bröd utan snarare salt/majonäs-aktigt. Jag blandade ner linfrön, sesamfrön, lite fibrex...
    Jag är inte så förtjust när majonnässmaken tar över så jag hade i anis för att "dölja". Jag hade inte i salt heller om det kan ha gjort något?