Inlägg från: helene306 |Visa alla inlägg
  • helene306

LCHF

IssaBL skrev 2010-02-15 10:17:11 följande:
    Alltså, vad äter ni till frukost? Det är här jag faller...jag har så svårt att äta frukost i "vanliga fall" och så ska jag nu äta "mat" till frukost, det blir skitjobbigt för mig.Och om jag ska äta nåt men inte ids laga mat, vad ska man äta då? Förra gången jag körde lchf hade jag inga problem men nu är det inte lika lätt...
    Har du problem med frukosten, skippa den eller är du hungrig på morgonen så du behöver äta? Ät annars när du är hungrig.

Jag brukar äta 2 kokta ägg, några skivor bacon och te med kokosfett i. Annars har jag ätit: Lembasbröd med bregott och ost eller äggröra och bacon. Jag gillar äggen till frukost så det blir dte här.
  • helene306
    USB skrev 2010-02-15 10:31:32 följande:
    Om man äter för lite fett stannar viktminskningen upp då?
    Ja, det kan den göra. Kroppen ställer in sig på "svält" eftersom den inte får tillräckligt med fett och håller hårt i sina reserver.
  • helene306

Cam: Du verkar äta en del mejeriprodukter och det kan ge viktuppgång eller att du står still. Bara din frukost med turkisk yoghurt innehåller drygt 8 g kolhydrater. Klart att äl/mens kan spela in, jag svullnade fortfarande i början när jag körde lchf, men kroppen justerade sig vartefter och den rejäla svullnaden jag hade innan la sig.

• helene306
    Cam82 skrev 2010-02-15 10:47:05 följande:
    Ok, kanske ska gå tillbaka och äta ägg och bacon på morgonen, men jag blir så less på det, vad äter du/ni andra till frukost?
    Jag har svarat i ett inlägg ovan vad jag äter till frukost . Vill du fortfarande äta detta till frukost så kan du självklart fortsätta äta det men försöka dra in på mejeriprodukterna under resten av dagen och få i dig mer fett, det funkade för mig. Jag åt TY+grädde och vaniljpulver när jag jobbade natt i somras och hela den laddningen innehöll runt 17 g kolhydrater (uppdelat på 2 måltider). Jag stod still i vikt men minskade sen mejeri under dagen och åt mer fett och det funkade för mig.
  • helene306
    IssaBL skrev 2010-02-15 11:49:39 följande:
    Åh, mosad avocado med creme fraiche ska jag testa! Jag älskar avocado! :) Ibland är jag hungrig på mornarna, men jag börjar bli lite less på ägg och bacon. Iofs har jag mest stekt ägg så jag kanske ska börja koka dem för variation. Och lembasbröd får jag nog testa, är det gott så blir det ju lite enklare med frukost :) Jag dricker bara mjölk till kaffet, men det är alltså bra att byta till grädde? Det är den feta mjölken jag dricker.Jag har stått still nu ett bra tag och undrar om det kanske är så att jag äter för lite? Jag är oftast hungrig den här tiden men sen äter jag bara när jag kommer på att jag måste äta... blir ni andra hungriga? Kanske måste ställa en mat- o sovklocka :PBlandar ni i nånting i era oopsies? Jag tyckte det var jättegott när jag gjorde men nu efteråt får jag nästan lite äckelkänslor pga. konsistensen de hade...
    Lembasbrödet kan jag rekommendera! Det är dte enda bröd jag testat hitills som jag tyckt varit gott Jag gillade inte Oopsies, tyckte inte om smaken eller dess konsistens och det kan äckal mig. De åkte till fåglarna .-)

Grädde och mjölk skiljer sig i kolhydrater. Jag dricker 1,5% mellanmjölk som har 5g/100 och grädden 36% har 3 g/100 så där görs ju en liiiten vinst och grädden ger mer mättnad. Alternativt är att ersätta mjölk/grädde med äggmjölk.

Jag har svårt att släppa på mattiderna och det jobbar jag med fortfarande. Nu är dte så att frukost äts efter 8, lunch vid 12, ev något mellanmålstugg vid 15-16 och middag runt 17-18. Eftersom jag har ett barn så försöker jag hålla på tiderna och kan äta även om jag inte är hungrig men i mindre mängd. Annars äter jag när jag är hungrig.
  • helene306
    Topdog: Jag ser inte lchf som en diet utan ett sätt att må bra. Visst kan man gå ner i vikt men som med allt annat men ska jag börja äta som vanligt sen igen sitter jag där med mina kilon jag gått ner. Lchf är en livsstil och man mår bra, det behöver inet bara vara viktnedgång man strävar efter.
    Nej, lchf botar inte sjukdomar och allehanda saker som kan ske men jag tror att kolhydrater faktiskt bidrar till en hel del skit som sker i kroppen. De kan t.ex. ge upphov till inflammationer och inflammationer kan skapa oreda som heter duga. Sen tycket jag inte heller man ska ignorera alla hälsovinster som kan uppnås för många med olika sjukdomar typ diabetes, fibromyalgi, IBS osv.

Jag var Viktväktare förr och trodde deras metod var den enda rätta vägen. Med lchf insåg jag annat och stödjer inte deras tänk längre. Men alla är vi ju olika
  • helene306
    Topdog skrev 2010-02-15 18:21:07 följande:
    Men så är det ju med alla dieter eller sätt att äta. Viktväktar"livsstilen" går ju ut på att äta mycket frukt och grönsaker, magert kött, välja bort feta och söta livsmedel.  LCHF-"livsstilen" går ut på att helt skippa kolhydrater och äta massor fett istället. GI"livsstilen" går ut på att äta långsamma kolhydrater. Slutar du äta enligt din livsstil så går du upp i vikt, oavsett vilken livsstil man valt.
    Jo men de flesta dieter går folk ner på och sen tror de att de kan äta precis som innan när de var överviktiga och sen sitter de där och gnäller över att ingen diet funkar. För mig innebar VV hungerskänslor och jag blev manisk och tänkte till slut att jag inte fick äta det eller det för det drog iväg med points. Visst funkade Vv på mig men jag var alltid hungrig vilket jag aldrig varit med lchf. Lchf har visat en mängd fördelar som jag aldrig märkte med VV.
  • helene306
    USB skrev 2010-02-16 09:03:38 följande:
    Nu är jag så arg och besviken! Den här veckan har jag gått upp 1 kg! I torsdags vägde jag 1,5 kg mindre än jag gör idag. Det enda jag syndat med är två rutor 86% choklad. Annars har jag ätit som jag gjort de andra veckorna.Tog fram måttbandet och där hade jag som tur är minskat två centimeter till i midjan.Usch, inte roligt när man känpar på och sen visar vågen plus utan att man gjort något fel. Men det är väl bara att fortsätta.Kan kanske bero på att jag befinner mig mellan mens och ägglossning. Jag vet inte riktigt hur det där funkar.
    Strunt i vågen, du har ju ändå fått resultat via måttbandet men jag förstår att dte är jäkligt surt och irriterande att vågen inte kan visa bättre siffror när man varit duktig! Det kan ju bero på äl/mens, man vet aldrig. Chokladen tror jag inte det beror på. Nu vet jag inte hur länge du har kört men jag svullnade ca 2-3 kilo från äl fram till mens och det la sig successivt när jag körde lchf. Sista äl ökade jag 0,5 kilo och under mens ingenting. Sen blev jag gravid och vågen har bara gått upp
  • helene306
    USB skrev 2010-02-16 09:23:36 följande:
    Jag har kört 3 veckor nu.
    Ok. Jag märkte ju skillnad sista gången och då hade jag kört 8 veckor så det kan ju ta ett tag innan kroppen ställer om. Jag minns hur skönt det var att slippa den där jobbigt, äckliga svullnadskänslan jag alltid hade. Ett ytterligare plus var ju att kläderna passade utan att välla över någon kant eller sitta obekvämt
  • helene306
    Waterlilly skrev 2010-02-16 17:18:00 följande:
    Vad är TY?  Hjälp mig, hur äter en lchf-person ungefär på en dag? Är så nyfiken på denna idieten =)
    Ty= turkisk yoghurt

frukt är inte att rekommendera alls, de innehåller fruktos vilket är = socker. Ska man unna sig frukt tar man den efter maten som efterrätt. Grönskaker äter man helst ovanjordgrönsaker men även de kan skifta i kolhydratmängd så lättast är att söka i tabeller och jämföra. Jag brukar främst äta gurka, tomat, isbergsallad, broccoli, blomkål, haricots verts och de få morötterna som är i broccoliblandningen. Googla på lchf och se om du hittar något.

Nu fuskar jag en del men en dag för mig (när jag sköter mig) kan se ut så här:
    Frukost: 2 kokta ägg med några skivor bacon alt. te med ca 20 g kokosfett
    Lunch: Kycklingfilé/laxfilé/kött/isterband med gräddstuvade grönsaker
    Ev mellanmål: Finn crisp med mycket Bregott
    Middag: Ungefär samma som lunch men istället för gräddstuvade grönsaker tar jag bearnaisesås/kryddsmör eller kall sås.
    Kvällstugg: oliver, ostskivor.