Inlägg från: helene306 |Visa alla inlägg
  • helene306

1. Hur börjar man?
    Man bestämmer sig
    Köper hem basvaror som kött, ägg, bacon, grädde, turkisk yoghurt/creme fraiche osv, enbart FETA produkter och max 5 g kolhydrater/100 g vara.

2. Hur mycket vatten ska man dricka/dag?
    Olika för varje person men en tumregel är 1 glas vatten/timme. Jag får nog i mig mellan 1,5-2,5 liter/dag

3. Hur mycket ska man träna i veckan? Vad för träning?
    Jag tränar inte alls, gjorde det inte när jag körde mer strikt lchf heller

4. Hur äter du under en dag?
    Det varierar. Jag äter frukost, lunch, middag och ev något på kvällen. Ibland ett mellanmål på em men oftast inte.

5. Hur mycket har du gått ned och hur lång tid?
    5,6 kilo på 8 veckor (jag fuskade lite ibland) nu är jag gravid och har gått upp istället

6. Biverkningar?
    Jag var utan ork i nästan 3 veckor innan det vände. Andra kan få dålig andedräkt/metallsmak i munnen, kramper i ben/vad, huvudvärk, illamående.

7. Bästa boken för start av LCHF
    Böcker av Sten Sture Skaldeman är bra. Dr Dahlqvist och Airams lchf-kokbok är också bra. Sök på Lchf i en nätbokhandel och läs och beställ de du tycker verkar bra.
    Annars finns det bra läsvärd information på nätet om du googlar.

• helene306
    WillElv skrev 2010-01-27 19:34:22 följande:
    Ni som blandar turkosk youghurt med grädde. Vispar ni grädden först? vad brukar ni smaksätta med? Kvällssuget är hopplöst :)Så har jag läst att "många" har i cocos i ex. filen. Men i den påsen jag har är det 8,9 kolhydrater/100gr.
    Nej, jag vispar inte grädden men det kanske blir fluffigt och gott? Jag geggar ihop allt och smaksätter med vaniljpulver.
  • helene306
    frökenskabb skrev 2010-01-28 11:00:01 följande:
    Absolut, om man ger det en ärlig chans! =D Står ut och kämpar! Som väldigt många av oss gör! Menar att det finns många som ger sig in i detta utan större kunskap och enbart med en vilja att gå ner så snabbt som möjligt.
    Ja, många ser det som en diet att gå ner i vikt snabbt och sen verkar de tro att man kan leva som innan. Många jag pratat med säger att de inte kan leva så här resten av siitt liv och det är ju ett ställningstagande man får ta om man vill ha kvar sin vikt och må bra. Jag ser det inte som så att jag måste försöka mat som jag vill äta, jag kan äta vad jag vill men då kan det bli konsekvenser av mitt intag också och man kan välja bort "dåliga" saker men sånt verkar inte alla inse. Sen är det ju detta som du skriver, många kastar sig in i detta och tror att det ska funak sen gör det inte det för att de inte har kunskap och blir skitförbannade och menar att det är värdelöst. Synd för dem men då kan de också må som de gör och sitta med sin övervikt (tycker jag).
  • helene306
    Cam82 skrev 2010-01-28 11:12:38 följande:
    Usch nu har jag haft ont i magen i dagar innan det är dags att äta middag, mår illa, sedan igår fick jag diarre, har det även idag, någon som har erfarenhet vad det kan bero på?
    Jag har haft så några gånger. Har du haft svårt att gå på toa, förstoppning? Det kan bli som förstoppningsdiarré innan allt "kommer ut". För mig gick det över när jag kunde gå på toa ordentligt.
  • helene306
    Cam82 skrev 2010-01-28 11:34:32 följande:
    Nej jag har inte haft svårt att gå på toa, hoppas iaf att det försvinner snart.
    Kom på en annan grej som jag själv undrar om det inte var vad jag reagerade på. Lite för mycket fett. Första gången det hände mätte jag upp 15 g cocosfett att ha i äggmjölken sen kom illamåendet innan lunch och magen slog bakut. Kan det varit något sånt? Annars får vi hoppas det är en tillfällighet och att det går över!
  • helene306
    Kenzie skrev 2010-01-28 18:34:43 följande:
    Soltorkade tomater och basilikaPersilja, citron och vitlökDill och citronRostad vitlök (en favorit)VästerbottensostSardeller (grymt till nötkött)GräslökCurryFransk senap och dragonPepparrot
    Åh, tack!!

Dill gick jag och lurade på idag men så undrade jag hur gott det är i smör egentligen? (jag älskar det i mat) Dags att testa nu då Jag gjorde vitlökssmör och klämde i en klyfta extra vilket maken inte uppskattade Sardeller lät också intressant ...
  • helene306
    spökplumpen: Pannacotta är mumsigt värre!!

Jag har ingen aning hur mycket kolhydrater man ska äta när man ammar. Jag tänkte prova mig fram vad som funkar när det är dags för mig i april, bara hoppas amningen funkar också Hur mycket kolhydrater äter du idag? Tänkte om du kn testa dig lite fram för att se om bebis reagerar på något sätt?
Svar på tråden LCHF