Inlägg från: helene306 |Visa alla inlägg
  • helene306

LCHF

Vikt: Har man några kilon att gå ner kan det ta lite längre tid än om man behöver ner 10-20 kilon. Det beror på vad kroppen vill eller om den håller hårt i sitt "fett". För en del går 5 kilon jättelätt att gå ner medans andra får kämpa på. Fördelen är ju att man mår bra och är mätt med lchf.

Sötsug: Mitt stsug försvann efter 2 dagar men då åt inte jag kakor/godis osv varje dag men kanske 3 gånger i veckan. Jag tyckte det var jätteskönt när suget försvann! Däremot var jag nästan helt orkeslös i 3 veckor innan det vände. sen jäklar vad jag mådde bra!
    (¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    Flapper: Vid restaurangbesök undviker jag pommes. Är det potatis till lunch kan jag äta en eller hälften beroende på hur många det är och lämna resten och äta kött/kyckling/fisk, sås och sallad istället. Jag har inte fikat så mycket ute men de gånger jag gjorde det har jag tagit kaffe och grädde (eller kaffegrädde för annat har de oftast inte här) Någon gång kan jag ha unnat mig en kaka om jag känt för det.

Lullisgirl: Man har såna dagar då man bara VILL ha! Ett tips är att köpa hem mörk choklad och ta en ruta när det krisar till sig ordentligt. Visst, det är inet samma sak om man är grymt sugen på en chokladkaka men det dämpar det värsta. Jag har alltid mörk choklad ifall suget sätter fart. Hellre en ruta än ett glas stark O´boy
  • helene306
    Pippil8 skrev 2010-01-22 08:52:10 följande:
    Dag 2 med lchf idag. Vaknade och var helt kallsvettig, darrig och matt. Fick i mig lite grädd-youghurt och några ostkivor med smör. Nu är jag fortfarande lite matt, mosig i huvudet och mår fruktansvärt illa. Urk. Hur länge kan det här sitta i månntro? Hade jag ätit för lite igår eller hade min kropp inte lärt sig använda fettet? Sjukt sugen på kanelbulle och godis!
    Jag tror mer det är abstinens, kroppen får inet längre det söta och kolhydarter som den fått innan därför reagerar den som du mår. Var du inte hungrig igår så har du ätit lagom med fett. Försök att stå ut för det vänder men det är bra jobbigt innan det gör det!

Igår var en riktigt bra dag med lchf och idag hade jag istället gått upp 3 hekto! Jädra skit! Jag som är så glad att vågen stått still i 2 veckor, ska det vända nu och rassla upp igen?? Jag tycker det räcker nu och skulle helst vilja vara kvar på denna vikt resten av graviditeten men det återstår väl att se?
  • helene306
    frökenskabb skrev 2010-01-22 12:32:28 följande:
    Jag försökte länka till vikttråden men länken, som ni säkert märkt kom tillbaka hit.Ska vi starta en separat vikttråd eller vad tycker ni? =)Om någon känner sig manad så gör jag gärna ett nytt försök att länka
    Gjorde ni inet en viktlista här i tråden? Isf går det inet att länka eftersom den ligger här. Då får man ta ett nytt inlägg och skriva allt där och sen länka i din TS. Alternativt är väl att leta tillbak några sidor för att hitta sista viktlistan?

Jaha, jag känner nog av abstinens: huvudvärk Hade väl räknat med att bli trött och seg igen som jag blev sist (trött är jag visserligen) men huvudvärk kunde jag ju klara mig utan
  • helene306
    Vårflickan84 skrev 2010-01-22 14:31:08 följande:
    sitter på jobbet och åt lunch för ungefär 3timmar sen. stekta grönsaker och hällde i creme fraiche. men frågan e...vad ska jag äta nu som mellanmål? en banan? har förstått att det innehålelr mycket socker.. e väldigt hungrig och har två timmar kvar att jobba!
    Vad har du att tillgå? Banan är inte att rekommendera och du kommer garanterat bli mer hungrig om du tar den.

Ost/ skinka med smör, kaffe med grädde?
  • helene306
    Vårflickan: Frukt har den tendnsen, det ger mer hunger än mättnad. Det insåg jag när jag körde lchf i somras. Jag har ju varit på VV några vändor och där lovordas ju frukt något enormt! Nu förstår jag varför jag aldrig blev mätt.

WillElv: Vaniljsocker kan man använda lite av men vaniljpulver är betydligt bättre eftersom den inte innehåller några kolhydrater alls. Lchf-ris á la maltan är inet riktigt lchfvänlig eftersom det är apelsin i, utan apelsinen är den helt ok

Vaniljpulver: Jag köper på Ica, har för mig att den kostar runt 35-40 kr. Ekologiskt vaniljpulver Bourbon eller vad det står på förpackningen, en liten förpackning och burken är jätteliten. Den är dyr men man använder hälften av vad man gör mot vaniljsocker och ger så mycket mer smak så den håller rätt länge ändå.
  • helene306
    Lumut skrev 2010-01-22 18:45:47 följande:
    Så skrev nåt igår om vikten..det är ju inte vikten jag är intresserad av egentligen utan OM man går ner nåt i vikt/storlek. fast man är normalviktig sedan innan...? kanske blir en chock för kroppen till en början men att den sedan lägger sig på idealavikt? Har nu kört lchf i en vecka! Gått såå bra och  nu känns det faktiskt nåt i kroppen...känner mig fastare på nåt sätt?
    Jag tyckte min kropp formade om sig. Det är rumpa, mage, lår som är de stora partierna på mig men jag märkte vcka för vecka hur musklerna i axlarna började titta fram. Riktigt trevligt och jag tränade inte alls
    Så, ja, jag tror man kan gå ner i storlek även om man inte går ner i vikt. Min mage som hängt lite blev fastare också.
  • helene306

Äh, länken funkar ju inte! Här är receptet:

Tacokrydda
    1,5 tsk salt
    1½ tsk chilipulver (2 tsk enl. recept)
    2 tsk paprikapulver
    1 tsk vitlökspulver
    1 tsk lökpulver
    1½ tsk spiskummin (1 tsk enl. recept)
    1 krm cayennepeppar
    Blanda och använd direkt. Förvara torrt och svalt.

Nästa gång ska vi prova 1 tsk av chilipulver, det kan bli rätt starkt.
Svar på tråden LCHF