Inlägg från: helene306 |Visa alla inlägg
  • helene306

LCHF

sara1981 skrev 2010-01-04 12:10:47 följande:
    Jag har nyss lärt mig att dricka äggmjölk. Snabbt och smidigt om man inte orkar hålla på och fixa så mycket vid frukost.Man kokar upp vatten, ca 2 dl. sen knäcker man ett eller två ägg och ett par matskedar smör i en skål/mixermugg. Smaksätter med ex. kakao, snabbkaffe, vaniljpulver, kardemumma och mixar medan man häller på det kokande vattnet. Klart!Smakar lite som mjölk/grädde med den smaksättning man valt..
    Jag brukar också köra äggmjölk till frukost men jag har en tepåse i som får dra i vattnet först. Jag brukar ha i kokosfett men idag var jag visst för snål med fettet för jag är hungrig!
    (¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    sariat skrev 2010-01-04 12:24:12 följande:
    usch... jag har redan huvudvärk haha .. de e ju ändå 15 timmar utan kolhydrater... hur länge mår man kass?
    Huvudvärken tror jag ger med sig inom någon vecka. Jag hade aldrig huvudvärk men var något fruktansvärt seg i kroppen i nästan 3 veckor innan det vände.
  • helene306
    Josefine85 skrev 2010-01-04 12:13:56 följande:
    aaah, fy :(Nu är det snart lunch. De enda jag fått i mig är kaffe. Jaja. Har alltid haft svårt för frukost. Det bara är så :P
    Har du svårt med frukost och inte är hungrig tycker jag inet du ska försöka tvinga i dig någon. Har du testat med att ha i kokosfett i kaffet? Det kan hjälpa dig att ge en mättnadskänsla och kokosfettet ger ingen smak men bra läppsmörj
    Många äter även rester efter lunch/middag till frukost. Är man inte hungrig och inte känner behov av frukost kan man lika gärna skippa den, det gjorde Sten Sture Skaldeman bland annat. Var och en måste hitta sitt sätt.

Lullisgirl: TY innehåller 3,8g/100g om jag inte minns helt fel så den är ok men äter man en del/dag så drar det lätt iväg. Grädde är väl 5g/100g så det är samma sak där. Det är lätt att man pytsar på med lite extra grädde och sen rör sig inte vågen. Då får man tänka till med mejeriprodukterna och få in mer fett i kosten.

sariat: Jag tyckte också det var skumt i början med allt fett. Jag har varit Viktväktare innan och där blir man hjärntvättad med att undvika fett och allt ska vara så fettsnålt som möjligt. När jag märkte hur bra jag mådde och jag gick ner i vikt började jag tänka om Till kyckling och currysås: som ovan föreslår eller en sallad? Jag gillar gröna oliver så jag kan mumsa i mig enbart det till kyckling och currysås.
  • helene306
    sariat skrev 2010-01-04 15:51:46 följande:
    tack för att ni svarar så snabbt, kul o snacka med er=) ikväll ska jag prova stekt vitkål o köttfärssås... till min äldsta dotter.. hon e 3 år.. borde jag väl fortsätta ge pasta, ris, potatis osv? men blir hon inte fet då om jag dels ger henne fet köttfärssås och kolhydrater i`form av pasta? också en fråga till.. vad är TY? ni snackar mycket om det=)
    TY=Turkisk yoghurt

Barn rör sig på ett helt annat sätt än vi vuxna och de förbränner mer när de växer så låt du dottern få äta kolhydrater och lchf-mat. Det gör vår son, men han är å andra sidan inet förtjust i köttfärssås och äter enbart makaroner osv.
  • helene306
    Josefine85 skrev 2010-01-04 17:29:56 följande:
    De e ju de. Jag är inte spec hungrig på morgonen och står mig bra på kaffe fram tills lunch. Men det känns ändå som om det vore en god vana att äta frukost.. Jag har försökt flera 100 ggr, men halkar tillbaka på kaffet. Det ät lätt och smidigt. Mina barn äter ju välling som frukost, så det blir inte att man dukar fram för deras skull heller :/
    Men har du inget behov så tvinga dig inet till att äta frukost. Klarar du dig utan så är et onödigt. Alla gillar inte eller kan inet äta frukost så utgå från vad som funkar för dig!
  • helene306
    Cam82 skrev 2010-01-05 07:40:06 följande:
    Jag har för ett tag sedan fått veta att jag är gravid :D kan jag fortsätta med LCHF tro?  jag tror inte att jag kommer att klara av det hela graviditeten, kanske bara ett tag till också då jag inte känner mig sugen på ägg och sånt alls, men är det dåligt på något vis att äta LCHF när man är gravid?
    Grattis!!

Nej inte alls!

Jag hade tänkt fortsätta med lchf men illamåendet ville annat Där satt jag och käkade rostfralla och kokta makaroner för att må bra ... sen har jag haft svårt att vända allt tillbaka så det blir lite halvhjärtat med lchf:andet nu, men att äta lchf när man är gravid är absolut ingen fara! Tänk på att få i dig lite mer kolhydrater i form av grönsaker och ev. rotfrukter. Folsyra är bra att ta och kalk, men äter man mycket grädde, mejeri och ägg så får man i sig kalk ändå.

Hoppas du lyckas bättre än mig
  • helene306
    Cam82 skrev 2010-01-05 07:56:23 följande:
    Tack :) Jag tror inte att jag kommer kunna fortsätta om jag börjar att må illa, jag mådde illa när jag väntade sonen, men jag tänkte att jag kör så länge det går helt enkelt, jag äter rätt mycket grädde och ägg sedan tar jag mitt val kvinna varje dag, är du gravid nu? Grattis i så fall
    Ja, jag är gravid i v27 och nu har jag väl fått mer ordning på lchf igen men det är lätt att annat skit och mer kolhydrater slinker ner, tyvärr ... Jag gick upp 25 kilo när jag väntade första och är på god väg att göra det samma även denna gång så jag vill gärna hålla igen lite. Jag märker att mycket kolhydrater gör mig svullen så jag behöver täänka till lite mer

Lchf har liksom inte lockat. Bacondoften fick jag svårt med, ägg kändes urk och fett gav mig illamående och sen även halsbränna så det blev rätt klyvet ett tag att äta kolhydratrikt för att må bra. Sen blev magen rätt kajko av att äta mer kolhydrater med en gång ... Jaja, jag överlevde det med
  • helene306
    Cam82 skrev 2010-01-05 08:05:47 följande:
    Ok, jag får testa om jag klarar av det helt enkelt, jag lyssnar på kroppen vad den vill så blir det nog bra, jag gick upp 14 kilo med första, får se hur det blir denna gång.
    14 kilo är vad jag har gått upp nu ... *suck*

sariat: Jobbigt att du känner så inför frukosten! Du ska inte pröva något annat än ägg till frukost om ägg tar emot?
    Snart blir det frukost för min del, en kopp te med äggmjölk
  • helene306
    Matillin skrev 2010-01-05 09:20:24 följande:
    Hej är lite nyfiken på lchf. Har alltid ätit efter viktväktarna eftersom jag är ett storfan av kolhydrater Älskar potatis, ris, bröd, yougurt m.m. Men har förstått att lchf ska vara bättre och att det även tar bort sötsuget något jag har! Hittade en sida om lchf där man kunde göra bröd med lite kolhydrater. Frågan är hur mycket man ska äta när man börjar med lchf per dag och hur mycket går man ner i vikt? Hur mycket har ni gått ner? Jag är ute efter att till att börja med gå ner snabbt i vikt då jag ska utomlands om 7 veckor. Behöver gå ner 10 kilo ungefär.
    När jag började beställde jag böcker om lchf och läset på nätet för att få någorlunda grepp om lchf. Googla på lchf är mitt tips! Det är olika hur mycket kolhydrater man kan äta för att gå ner i vikt. Vill du gå ner fort är det väldigt lite kolhydrater du bör äta. Jag höll mig på ca 20-50 g kolhydrater/dag när jag körde. På 8-9 veckor gick jag ner 5,6 kilo och då unnade jag mig en liten lördagspåse, någon bulle/kaka och färskpotatis då och då. En jobbarkompis gick ner 5 kilo på lika många veckor och hon körde betydligt striktare än jag så det går att gå ner fort om man vill.
  • helene306
    Matillin skrev 2010-01-05 11:54:23 följande:
    Jag har börjat kika runt lite på nätet och tänker helt klart testa det här, verkar för dom allra flesta ge bra resultat snabbt vilket jag är ute efter.Tror inte att lchf skulle passa mig resten av livet, men det återstår väl att se.Gick din jobbarkompis också ner 5 kilo fast hon körde strikt och du fuskade lite?
    Lchf är en livsstil och jag tror det är svårt att ha den som en tillfällig lösning. Då blir det upp och ner med vikten kan jag tro. Någon form av lchf-tänk måste man behålla om vikten ska stabiliseras. Jag tyckte inte det var svårt att leva efter lchf och jag såg det som mitt sätt att leva. Jag gillar egentligen inte frukter eller grönsaker i överflöd vilket VV propsar på. Man måste nog hitta en balans i fortsättningen.

Jag sommarjobbade bara med henne så jag vet inet hur mycket hon hade gått ner när vi skiljdes åt men hon körde strikt, riktigt strikt och fuskade ingenting. Jag fuskade Jag ville leva lite också och känna att allt inet blir förbjudet. Då sitter jag där och svullar ändå. Grejen är ju att allt sug försvann och det lockade inet att fuska längre. Visst jag åt lördagsgodis men påsen minskades från 30-40:- till 10:- och det höll jag mig väldigt nöjd på!
Svar på tråden LCHF