Inlägg från: helene306 |Visa alla inlägg
  • helene306

LCHF

Matillin skrev 2010-01-05 12:26:17 följande:
    Jo det kanske är så.Jag har aldrig ätit så här tidigare så därför känns det som en omöjlighet att hålla hela livet när man är kolhydrafantast Men jag ska ge det ett försök.Tanken är väl att jag ska försöka gå ner i vikt och sen försöka äta bra helt enkelt.Jag går inte upp i vikt om jag bara äter vanlig husmanskost.Problemet är att jag i perioder frossat i godis och bullar och så går jag upp i vikt.Men det finns ju också andra dieter där man får äta lite kolhydrater också det kanske skulle passa mig bättre i längden sen.Men jag vill köra en rivstart nu och testa på det här så jag går ner i vikt och så får man se vilket sätt som passar bäst sen.Man får pröva sig fram
    Du kan ju glida in på en GI-variant sen om du ändå vill ha kolhydrater? Ibland kan jag sakna pasta eller en riktigt smarrig smörgås, jag rostade tex alltid fralla på söndagarna men det var inga problem att släppa det alls. De gånger jag fuskade protesterade magen (knip och ont) eller så blev jag illamående så i slutänden var valet inte så svårt. Men som sagt, var och en måste hitta sitt sätt att leva och få det att fungera.
    De gånger jag kört VV har jag blivit helt manisk och tänket "jag får inte äta det eller det eller det och jag har inga points kvar" Det har alltid slutat med att jag hoppat av eftersom jag varit vrålhungrig på kvällarna och är jag hungrig vill jag inte äta frukt eller havregrynsgröt. Så jag smååt, smååt och smååt istället. Allt skåpätande och sug försvann med lchf och jag ser det som den största vinsten. Nu i efterhand har jag märkt hur kolhydratkänslig jag är. Jag menar, mina +14 kilo bevisar det ganska väl och det kan jag inte skylla på bebis i magen  Det är alla kolhydrater jag stoppat i mig.
    (¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    Cam82 skrev 2010-01-05 15:34:50 följande:
    Bara att fortsätta med strikt LCHF ett tag till, det blev ingen bebis, fick ett tidigt mf idag, trist medn tur att det kom på en gång istället för senare iaf.
    Nä, NEJ!!
    Beklagar verkligen! Har ni försökt länge??
    Kram till dig!!
  • helene306
    sariat: Du äter när du är hungrig men småäter du så betyder det att du fått i dig för lite fett. Vissa äter 5 gånger/dag andra 2 eller 3, det är så olika. Jag åt när jag var hungrig och åt i snitt 3 mål och ett kvällssnack/dag (typ oliver, Brieost eller ostskivor med Bregott)

Jag såg nog lchf i början som ett sätt att nå min målvikt. När vågen gick ner och jag märkte alla positiva fördelar med kosten insåg jag mer. Det är ingen tillfällig lösning men många kombinerar lchf på sitt sätt. Vissa klarar mer kolhydrater medans andra inte gör det alls. Med lchf insåg jag att frukter i själva verket gett mig mer hungerskänslor, pasta en tillfällig mättnad och som brev på posten kom ett sjujäkla sug inom någon timme, självklart efter mer eller något sött (läs choklad). När detta sug försvann efter 2 dagar hade jag stött på ett under. Aldrig trodde jag att det kunde vara så enkelt att bli av med ett sötsug! Dessa kolhydrater har varit boven i det hela hela tiden! När jag sen fick ork och energi som jag aldrig haft innan, inte ens när jag tränade 4 gånger/vecka, insåg jag mer. Man kan inet äta sig ner till sin målvikt och börja leva som vanligt igen, då skulle jag sitta där och må skit igen. Så, jag värderade om. Vad är mest värt? Att må bra och slippa ha ett förbannat sug eller att sitta och tycka illa om sin kropp? Nej, lchf är en livsstil att anamma under längre tid, inte några veckor eller månader.
    Jag saknar lchf och må så bra som jag gjorde något grymt och försöker varje dag att komma tillbaka. Det går bättre och bättre men än är jag inet nöjd. Kroppen vill ha kolhydrater och hjärnan säger annat. Kombinationen är inet den bästa när jag vet att jag mår bättre av fett och minimlat av kolhydrater. Tyvärr har jag nu under dessa 2 dagar märkt ett illamående komma och jag hatar att må illa men samtidigt hatar jag att äta kolhydrater ...

Många menar dessutom att: för att gå ner i vikt gäller äta mindre och motionera mer. Jag håller inte med. Jag motionerade inte ett skit under de 8-9 veckor jag körde. Ändå fick jag schysstare axlar och överarmar än vad jag hade när jag tränade. Magen plattades till utan en enda övning så nej, man behöver inte motionera för viktens skull. Motionera gör man för att må bra vilket lchf gör.
    Så ja, lchf är en livsstil.
  • helene306
    Lullisgirl skrev 2010-01-06 12:53:02 följande:
    Uj uj! Har legat i magsjuka sen i måndags och känner mig nu lite bättre men vill VERKLIGEN inte ha någe fettigt i magen! Blä. Hoppas det går över. Just nu är blåbärsoppa och vitt bröd allt som går ner.
    Då äter du det. Fett kan göra att magen slår bakut ännu mer så ta det som går ner och smakar! Krya på dig!!
  • helene306
    Cam: Jag skulle tro som gemigsinnesro skriver, att det kan vara relaterat till missfallet. Annars tror jag det kan vara att du troligen har ätit fett och fått i dig aningens för mycket kolhydrater, det kan ge ett jädra magknip. Det fick jag. Första gången jag provade lchf trodde jag mer eller mindre att det var att tillsätta mer fett och grädde i maten och minska liiiite kolhydrater men annars äta som vanligt. Jag gick 1 månad med konstant ont i magen ...

När jag började med lchf åt jag mer än när jag hållt på ett tag. Mättnadskänslan var underbar och det är ju den som bidrar till att man inet känner sug och småäter. Kroppen har ingen anledning till mer bränsle när den inte är hungrig. Efter ett tag märkte jag att jag åt så mycket mindre mat än innan. Jag kommer ihåg att jag stekte isterband och gräddstuvade grönsaker. Hur 17 skulle jag hålla mig mätt på det där lilla?? När portionen var uppäten höll jag mig otroligt länge. Så skönt! Jag tror man äter mer i början för att kroppen stabiliserar sig med omställningen. Om man tänker efter äter man rätt mycket som "normalt". Dvs frukost 1, (ev frukost 2) mellanmål, lunch, mellanmål/fika, middag, kvällsmacka eller liknande. Man äter inet så mycket med lchf.
  • helene306

Ni som är precis nya, jag skulle råda er att ge det mer tid än 1 vecka. En del går inte ner i vikt på vågen och får resultat via att mäta sig.

Visst är det konstigt att äta fett men när man märker hur bra man mår börjar man ifrågasätta allt annat skit som finns i butikerna och som man tidigare stoppat i sig.

• helene306
    Karo Lina: Rödvin är ganska sött så egentligen inget att rekommendera enligt lchf. Jag drack vin när jag körde fast vitt. Det är en ställning du får ta själv. Ska man köra helt strikt skulle jag inte ta något glas. Alkohol är inte bra överhuvudtaget med lchf. Tänk på att suget kan komma tillbaka om du tar dig ett glas.

Cam: Är det ovanför naveln så är det mer troligt att ditt fuskande gett dig ett magknip. Man kan reagera ganska kraftigt om man uteslutit kolhydrater. Jag fick skitont i magen av en liten bit pizza en gång. Sen dess åt jag inte sånt mer. Det är inte värt att ligga resten av kvällen i fosterställning för att det krampar ...
  • helene306
    Ela007 skrev 2010-01-06 21:32:21 följande:
    Har läst lite på er tråd och blir ju klart sugen att hänga på MEN vet inte om jag vågar. Jag precis som många andra tycker ju att det känns knepigt med allt fett. Ivåras gick jag ner 12 kilo med VV så det vet jag ju är ett säkert kort, medans LCHF är lite mer min stil. Men jag vill bli av med 10-15 kg OMGÅENDE och vet då inte om jag vågar testa.....svårt!!
    Jag var också VV:are förut och nu anser jag att deras metod är skit. Visst, den funkar men man får ju bara äta ett visst antal points/dag dvs det är ett himla planerande och man är väldigt begränsad. Jag var alltdi vrålhungrig på em/kvällarna med VV och smååt mest hela tiden.
    Jag tycket det var lättare att gå ner i vikt med lchf än med VV. För det första försvann suget efter sött och annat. Det försvann aldrig med VV och jag har varit medlem där ett x antal gånger. Med VV behöver man äta jämna mål dvs frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag ev något kvällslätt. Så är det inet med lchf, man håller sig mätt 4-6 timmar och mellanmål behövs inte längre. Man äter när man är hungrig och äter tills man är mätt.
    Med VV blir man fettskrämd så jag förstår hur du tänker och känner men börjar du med lchf så kommer du tänka om och inse hur fel VV är. Jag har en kompis som äter VV nu och hon har visserligen gått ner närmare 30 kilo men det är ofta hon äter frukter, säger att hon är hungrig och har ångest för att hon inte tränar varannan dag. Jag var aldrig hungrig och tränade inte ett skit. Sen slipper man räkna points, man bara äter gott
  • helene306
    Ela007 skrev 2010-01-06 21:32:21 följande:
    Har läst lite på er tråd och blir ju klart sugen att hänga på MEN vet inte om jag vågar. Jag precis som många andra tycker ju att det känns knepigt med allt fett. Ivåras gick jag ner 12 kilo med VV så det vet jag ju är ett säkert kort, medans LCHF är lite mer min stil. Men jag vill bli av med 10-15 kg OMGÅENDE och vet då inte om jag vågar testa.....svårt!!
    Föresten, vad har du att förlora på att testa? Det är ju ner i vikt du vill. På köpet mår du bra.
Svar på tråden LCHF