Inlägg från: helene306 |Visa alla inlägg
  • helene306

LCHF

En Liten Blå: Bra med tips!! Jag borde ta mig i hampan och göra de där ostchipsen ...
    Ett komplement till kaffe och grädde om man behöver hålla in på grädden är att slänga i en klick kokosfett i kaffet. Kokosfett har 0 kolhydrater, smakar inget men ger mättnad. Perfekt!

(¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    En Liten Blå skrev 2010-01-09 12:59:30 följande:
    är verkligen nyfiken på kokosfettet men livrädd för att det ska smaka otäckt kaffet är min älsklingsdrog och inget får kvadda den stund jag har med mitt älskade java. Men smakar det inget alltså? Eller luktar?
    Kokosfett är omtvistat vilken som är bra men jag är lat och köper den på Ica. Den smakar eller luktar absolut ingenting, jag har inte känt någon smak eller lukt av den i alla fall. Jag har den nu i äggmjölken till te på morgonen som frukost.
  • helene306
    fetsnygg skrev 2010-01-10 11:30:37 följande:
    Hej hopp.. jag är gravid så jag håller inte på med LCHF, skulle bara skriva att min kusin gått ner över 20 kg sen hon började med det. Lite pepp
    Man kan äta lchf som gravid också, jag gör det (när det inet fuskas lite smått )

Cam: Jag har för mig jag läst/hört om folk som fått ont/besvär av gallan med lchf men jag kommer inet ihåg varifrån. Kan du söka runt lite och kolla upp om andra drabbats av samma?

Oopsies: De blir lätt platta när de kommer ut ur ugnen men de ska ju ätas
  • helene306
    lindha roger skrev 2010-01-10 12:18:10 följande:
    hej alla.va ska ni äta ikväll då? har inget sug på nått enda jag inte vill ha det e lax idag som vi planerat hehe.ha en bra dag alla
    Här blir det att tärna upp kycklingfiléer, steka till, hälla på grädde, i med ost och kansek svamp och krydda. Restmat

En Liten Blå: Jag tycker kokosfettet håller min mage i form.
  • helene306
    Matillin skrev 2010-01-10 12:37:48 följande:
    Vad använder man coccosfett till, i matlagning eller i efterätter?
    Jag har det i äggmjölk och i kaffe/te. Man kan ha det i ischoklad och andra bakverk tror jag (har slängt ytterförpackningen). När jag var liten gjorde alltid pappa popcorn med kokosfett. Man kan nog ha det i matlagning också men jag har aldrig haft det i annat än det jag skrev.
  • helene306
    Ogift Fru skrev 2010-01-10 13:51:19 följande:
    Hmmmm... får nog ta tillbaka det där... Kollade upp det nu och rönen är lite olika mot när jag började. Numera säger man att det fettet är helt ok, bara att en del reagerar på det och i såna fall ska välja fettet från hälsokostbutikerna.
    Jag skrev i ett tidigare inlägg att silverpaketet från affären är omtvistat om det är bra eller dåligt men sist jag kollade så hade fakta kommit fram att det inte var sämre än cocosfettet från hälsokosten. Jag är inte ofta på stan vilket jag är i mataffären så av ren lathet blir det det smidigaste alternativt

Matilin: Äggmjölk gör du själv, den går nog att spara men jag har aldrig gjort det, det tar ju ingen tid att slå ihop.

Vispa ihop:
    3 ägg (jag tar endast gulan men hela ägget går att använda)
    3 dl kokande vatten
    30 g smör eller cocosfett.

Används som ersättning för mjölk/grädde i kaffe/te om man behöver hålla igen på kolhydrater. Eller drick den som den är ex. till frukost/kväll och smaksätt med vaniljpulver, kanel, kardemumma osv. Vissa har i pulverkaffe och får som en latte.

Till en kopp te tar jag 2 äggulor och mellan 15-20 g cocosfett och 2 dl vatten. Jag tar nog oftast 15 g cocosfett föresten, tar jag mer kan magen bli helt åt fanders och ett akut toabesök behövs

Cam: Det kan inet vara njurarna du känner av då? Har för mig att en del kan få ont i dom i början.
  • helene306
    Ogift Fru skrev 2010-01-10 17:19:48 följande:
    Smidigt är bra!
    Väääldigt bra (jösses vad jag är lat egentligen )
  • helene306

Jag har mullat i mig godis och ½ munk ... tror ni jag mår bra?? Jädra skit, det blev tröstätning BIG TIME och handen gick nonstop till påsen Blä!! Nä, det blir andra bullar till kvällsmat!

• helene306
    lillie skrev 2010-01-10 21:58:02 följande:
    Hur sent brukar ni äta på kvällen (med lchf)? Både senaste målet plus ev snacks eller kvällsfika
    Igår var jag hungrig så det blev lite TY, grädde och vaniljpulver efter 21 tror jag. Annars kan det bli vid 19-20. Brukar äta kvällsmat vid 17-18.
  • helene306
    sunflower33334 skrev 2010-01-11 19:41:52 följande:
    Förresten, är det någon som har nåt bra tips på vad man kan krydda sitt kryddsmör med, förutom vitlök om man gör eget?
    persilja, dill, dragon ja, vad som helst egentligen med de kryddor du gillar!

Din dåliga andedräkt beror på att du utesluter kolhydrater. Du är i ketos. Inget trevligt under tiden men det brukar bli bättre när kroppen vant sig.
Svar på tråden LCHF