Ogift Fru skrev 2010-01-10 13:51:19 följande:
Hmmmm... får nog ta tillbaka det där... Kollade upp det nu och rönen är lite olika mot när jag började. Numera säger man att det fettet är helt ok, bara att en del reagerar på det och i såna fall ska välja fettet från hälsokostbutikerna.
Jag skrev i ett tidigare inlägg att silverpaketet från affären är omtvistat om det är bra eller dåligt men sist jag kollade så hade fakta kommit fram att det inte var sämre än cocosfettet från hälsokosten. Jag är inte ofta på stan vilket jag är i mataffären så av ren lathet blir det det smidigaste alternativt
Matilin: Äggmjölk gör du själv, den går nog att spara men jag har aldrig gjort det, det tar ju ingen tid att slå ihop.
Vispa ihop:
3 ägg (jag tar endast gulan men hela ägget går att använda)
3 dl kokande vatten
30 g smör eller cocosfett.
Används som ersättning för mjölk/grädde i kaffe/te om man behöver hålla igen på kolhydrater. Eller drick den som den är ex. till frukost/kväll och smaksätt med vaniljpulver, kanel, kardemumma osv. Vissa har i pulverkaffe och får som en latte.
Till en kopp te tar jag 2 äggulor och mellan 15-20 g cocosfett och 2 dl vatten. Jag tar nog oftast 15 g cocosfett föresten, tar jag mer kan magen bli helt åt fanders och ett akut toabesök behövs
Cam: Det kan inet vara njurarna du känner av då? Har för mig att en del kan få ont i dom i början.